Psilocybins terapeutiska värde

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ohm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2009 04:59

Psilocybins terapeutiska värde

Inläggav Ohm » 02 feb 2012 23:00

Skriver ett inlägg angående denna artikel.

http://www3.imperial.ac.uk/newsandevent ... 9-58#fni-3

The function of these areas, the medial prefrontal cortex (mPFC) and the posterior cingulate cortex (PCC), is the subject of debate among neuroscientists, but the PCC is proposed to have a role in consciousness and self-identity. The mPFC is known to be hyperactive in depression, so psilocybin's action on this area could be responsible for some antidepressant effects that have been reported.


Forskningen på hallucinogena droger har stått still i många decennier, så det kommer nog att komma massor med intressanta upptäckter framöver. På 70 talet forskades det ju hej vilt på diverse substanser. Till och med Stockholms universitet bedrev forskning på LSD. Men på den tiden fanns inte dagens fantastiska hjärnscanners. Det jag främst är intresserad över är drogernas terapeutiska egenskaper. Just nu känns det väldigt avlägset med drogterapier i Sverige, men vem vet vad vi har att vänta?

Något jag funderat mycket över, och säkert inte ensam om att fundera på, är huruvida ett eventuellt terapeutiskt värde finns i det faktum att det förändrar kemiska balansen i hjärnan, eller om det ger mystiska insikter om livet. Som med drogen Ibogaine, som ges till tungt drogberoende människor, och som efter en natts hårt trippande slutar med sin tunga last, efter att ha mött Gud och andra övernaturliga väsen. Nu har det mig veterligen inte bedrivits någon forskning på Ibogaine, men det finns många berättelser att tillgå om ni har lust att söka på google. Låt mig förtydliga min fråga: Förändrar magiska svampar hjärnans kemiska balans, eller förändrar insikterna som svampen frambringar patientens liv? Eller är detta bara två perspektiv av samma mynt? Tack för er uppmärksamhet!

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Inläggav Vertumnus » 03 feb 2012 11:29

Min tro är att det handlar om upplevelser. För att permanent förändra hjärnans produktion och upptag av signalsubstanser krävs säkerligen längre exponering än enstaka intag.  Vi talar här om signalsubstanser eller signalsubstansliknande ämnen, dvs precis sådana ämnen som hjärnan dagligen hanterar, om än i andra doser. Samtidigt vet vi  att upplevelser i sig  påverkar hur vi mår rent allmänt,  vilket ju i sin tur också kan spåras i hjärnans produktion av signalsubstanser.

PostDebornit
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 feb 2005 19:27

Inläggav PostDebornit » 07 feb 2012 10:35

Ohm, känner du till ett forum som heter magiskamolekyler.org? Kolla in det, där har du många intressanta diskussioner om precis det du är ute efter - och till och med om ibogaine. Använd forumets sökmotor.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 07 feb 2012 19:26

Har inte hört om ibogain tidigare, men enligt detta klipp låter det nästan som ett aprillskämt.

http://youtu.be/OWUmD_NvTBs

Är det?

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 07 feb 2012 20:58

I början av inslaget (såg bara de första minuterna) så presenterar speakern det som en 'mild halucinogenic' vilket framstår som oseriöst för mig efter vad jag hört och sett om ibogain. Tvärtom brukar den beskrivas som. Förutom att det är en klassisk amerikansk dokumentärlik produktion så är det nog i övrigt inte ett skämt. Ibogain är känt för att hjälpa mot missbruk.

Liksom andra psykedelier så kommer den dock aldrig vara i de stora läkemedelsbolagens intressen. Kapitalvinsterna man kan göra på psykedelier är mycket små jämfört med de mediciner som används över lång tid på daglig basis och som kan användas i människors vardag.

Ibogain liksom andra psykedelier tas lämpligen i någon form av ceremoniell form, med en miljö av personer som har egen förstahandskunskap av växten/ämnet i fråga.

mvh Andreas

Användarvisningsbild
Ohm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2009 04:59

Inläggav Ohm » 10 feb 2012 17:48

Vad jag vet så forskas det febrilt på om det går att skapa ett läkemedel utav ibogaine utan att man ska hallucinera. Det finns vinstintressen även där. Funkar det verkligen så? Så samma fråga dyker upp, är det trippen som botar missbrukarna, eller är det kemin? Det är något som ingen forskare enligt mig har besvarat på nåt bra sätt. Ibogaine verkar vara en fruktansvärd drog i fel händer, men om man får tro diverse dokumentärer så kan det kanske vara en mirakeldrog för de i missbrukträsket. Jag hoppas man fortsätter forska på den drogen.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 10 feb 2012 22:42

Jo det är ju nya patent vinstintressen har som väg i läkemedelsbranschen. Och det vore roligt dvs bra om det kom fram ett håller jag med om. Men i den situationen äger vinstintresset också marknadsföringen och från läkemedelsbranschens perspektiv så är vinstmöjligheten mindre för något som kräver en ceremoniell form/skyddat område och tas vid något eller några enstaka tillfällen. I vart fall är det obruten och mycket kontroversiell mark med LSD och Timothy Leary mm i färskt minne. Därför kan till och med den ceremoniella formens överlägsenhet mörkas om det i kalkylen står mot ett piller som brukare kan ta på daglig basis över år i sin vardag. Det blir liksom David mot Goliat eller exempelvis jag mot en amerikansk presidentkandidat med en gigantisk Super Pac som kampanjdrivare.

spottkamel
Inlägg: 89
Blev medlem: 22 jul 2010 23:30
Kontakt:

.

Inläggav spottkamel » 16 feb 2012 17:16

Oh, skickade precis in en liknande frågeställning under naturvetenskap, kika gärna och kommentera. Inte svampar men gällande LSD och "medvetenhet".
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
Hera
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2012 11:32
Ort: Göteborg

Inläggav Hera » 03 mar 2012 11:11

Är det någon som funderat över likheterna mellan antidepressiva läkemedel (SSRI framförallt) och psilocybin?

Användarvisningsbild
Hera
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2012 11:32
Ort: Göteborg

Inläggav Hera » 03 mar 2012 11:14

Förresten LSD användes i bl a Nederländerna i medicinskt syfte för att behandla posttraumatiskt stressyndrom (de behandlade överlevare från koncentrationsläger). Man hade då (såsom Leary m fl förespråkade) "sessioner" i kombination med terapi.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 03 mar 2012 21:53

Hera skrev:Är det någon som funderat över likheterna mellan antidepressiva läkemedel (SSRI framförallt) och psilocybin?


Menar du från ett strikt molekylärbiologiskt perspektiv. Helt säkert har tusenvis av timmar lagts ned på sådan forskning, men jag har inte hört talas om att det skulle gett något på det viset. Om någon hört om det så är jag idel öra.

Frågan blir då, är läkemedelsbolagen så snidiga att de sitter i sina kropps och hjärnmodelleringssystem och kör in en ny molekylvariant, inspirerad av andra läkemedels molekyluppbyggnad, in i kropps och hjärnmodellerings... äh var håller hjärnforskarna hus när man behöver dem?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 00:32

Ohm skrev:[...]Samma fråga dyker upp, är det trippen som botar missbrukarna, eller är det kemin?[...]
Går det att särskilja? Trippen är väl kemi, kemi är tripper . . . Det blir lite som att fråga: Släcker man törsten med vatten eller H2O?

Enligt mitt förmenande är den frågan baseras på den falska dikotomin: upplevelse/neurokemi

Eller är din fråga mer neurospecifik, på det sättet att du undrar: Om denna drog binder till en specifik receptor i det dopaminerga systemet med effekten att belöningssystemet blir så pass försvagat att drogberoendet upphör? (det du kallar kemiskt) vs. Drogen aktiverar hela den neokortikala barken, det limbiska systemet till den grad att dessa stimuli aktiverar underligande neuroanatomiska processer motsvarande minnen, associationer, etc så att det slutligen hämmar den dopaminerga impulsen av att vilja ta drogen (via en mer komplex och avancerad omväg av neurokemiska processer)(det du kallar trippen)?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 04 mar 2012 14:42

Fredde, jag har fått för mig att dopamin handlar om centralstimulantia, medans psilocybin och SSRI påverkar serotoninet. Kanske dags att uppdatera sig lite?  :roll:

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 04 mar 2012 15:33

Andreas skrev:Fredde, jag har fått för mig att dopamin handlar om centralstimulantia, medans psilocybin och SSRI påverkar serotoninet. Kanske dags att uppdatera sig lite?  :roll:
Jag avsåg varken denna drog i sig eller för den delen själva beroendet som sådant, vilket i största utsträckning är dopaminergt. Vad gäller drogers kemiska aktivitet i härnan är det oftast väldigt komplext och involverar dopaminerga, seretonerga, adrenerga, noradrenerga och GABA-erga aktiviterer i olika grad. Jag är inte specifikt fördjupad i just den drogen utan talar mest allmänt om frågan som sådan.

Jo, uppdatera mig skulle jag nog verkligen behöva för att ha koll på de absolut senaste rönen inom farmakologi och neurokemi. Specielt när det avser en specifik substans eller receptor. Det var dock inte det som var avgörande fokus för min fråga.

Jag uppfattade frågeställningen som om det undrades om P:s aktivitet i hjärnan sänker beroendet i karaft av att aktivera vissa system som slutligen minskar beroendet (deaktiverar det dopaminerga systemet) eller om det är så att den tripp personen hamnar i leder till minskad vilja att ta droger? Då inflikade jag att även en tripp är en neurokemisk aktvitet med den skillnaden att den troligtvis är mer komplex och omfattar betydligt fler neurokemiska steg. Det var det hela.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 04 mar 2012 20:41

Min 'rolling eyes' syftade mer på mig själv. Men ville också locka ur dig lite kunskap så här på köpet. Ser det som nyttig kuriosa, mest för att få en glimt av begreppen. Dvs för min egen del, ös gärna på med kunskap, ska läsa allt i denna tråden ;)


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster