Många, om inte alla, har sett eller hört talas om program som "Extreme makeover", och vi är många som på ett eller annat sätt (...) förundtats över resultaten. De opererade och stylade hävdar bestämt i glädjetårar hur deras liv drastiskt förändrats till det bättre, och bilder på överlyckliga familjemedlemar visas i rutan.
Hur hänger egentligen en människas utseende och dennes lycka ihop? Om vi blir lyckligare pga ett nytt utseende, vad beror det på? Hur mycket kan man ändra och operera en kropp, innan den blivit en "ny" persons? (Dvs hur mycket hänger en fysisk kropp och en ev. själ ihop?)
Sambandet mellan en människas inre och yttre
Moderator: Moderatorgruppen
Bygger vi upp vår identitet, vad vi är, kring en bild av hur vi vill vara, så blir vår lycka avhängig på hur väl vi uppfyller denna bild.
Men det är bara dom gamla vanföreställningarna kring hur lycka uppstår.
Vi är lyckliga för att vi vill vara lyckliga.
Du är redan varför försöka vara,
Men det är bara dom gamla vanföreställningarna kring hur lycka uppstår.
Vi är lyckliga för att vi vill vara lyckliga.
Du är redan varför försöka vara,
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Knutenborg
Låt oss erkänna att gener bara gör så mycket.
De människor vi har i vår omgivning påverkar oss, från det att vi bestämmer oss för att titta utanför mammas livmoder... det är inte för inte man på en gång frågar om det är en pojk eller flicka... då kan man nämligen avgöra om man skall komma med ett:
- Åh så söööt
eller
- Åh en sån liten tuffing
Vi föds in till världen och på en gång får vi en identitet och vår kontur börjar bildas, men konturen blir ofta skakig och vi kan inte riktigt fylla ut den...
kan inte avsluta tankegången än... återkommer.
De människor vi har i vår omgivning påverkar oss, från det att vi bestämmer oss för att titta utanför mammas livmoder... det är inte för inte man på en gång frågar om det är en pojk eller flicka... då kan man nämligen avgöra om man skall komma med ett:
- Åh så söööt
eller
- Åh en sån liten tuffing
Vi föds in till världen och på en gång får vi en identitet och vår kontur börjar bildas, men konturen blir ofta skakig och vi kan inte riktigt fylla ut den...
kan inte avsluta tankegången än... återkommer.
-
laotzu
Dessvärre är jag stressad; tråkigt, speciellt då jag sett ett par trådar på senare tid vilkas ämnen intresserar mig.
Nåväl, tänkte bara uppmärksamma Er på en nyligen publicerad artikel vars innehåll forskarna själva tolkar så här:
Hoppas artikeln ger diskussionen ytterligare en dimension; vad menas egentligen med "människans yttre"?
Återkommer, förhoppningsvis, med ett mer innehållsrikt inlägg senare.
Lev väl,
Gustaf
Nåväl, tänkte bara uppmärksamma Er på en nyligen publicerad artikel vars innehåll forskarna själva tolkar så här:
Monkeys adapt robot arm as their own, paragraf 16 skrev:"From a philosophical point of view, we're saying that the sense of self is not limited to our capability for introspection, our sense of our body limits, and to the experiences we've accumulated," Nicolelis said. "It really incorporates every external device that we use to deal with the environment."
Hoppas artikeln ger diskussionen ytterligare en dimension; vad menas egentligen med "människans yttre"?
Återkommer, förhoppningsvis, med ett mer innehållsrikt inlägg senare.
Lev väl,
Gustaf
J R Auk skrev:Bygger vi upp vår identitet, vad vi är, kring en bild av hur vi vill vara, så blir vår lycka avhängig på hur väl vi uppfyller denna bild.
Detta är ett väldigt välartikulerat och sanningsenligt påstående.
Då detta faktiskt också är sant, är det heller inte konstigt att människor reagerar så positivt den dagen deras 'fula' näsa till exempel blir en (enligt dem själva) 'fin' näsa, till exempel. Allting handlar om ens egen relation till sig själv, hur saker och ting ska och inte ska vara. 'Jag är inte, jag kommer inte att bli, jag har inte och kommer heller aldrig att få.'
Den här typen av konventionell visdom är något som väldigt många skulle må bra av att begrunda med närmare eftertanke.
"Who can leap the world's ties and sit with me among the white clouds?"
- Han Shan
- Han Shan
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Livet tycks underlättas genom skönhet.
Studier visar/tyder på att vackra människor får mildare domar vid rättegångar. Är du snygg kan det vara en fördel för dig när du söker jobb eller en partner. Vi blir lyckligare när vi når våra mål.
Om jag skulle plastikopera mig till oigenkänlighet, alternativt bli ex. brännskadad, så tror jag inte att min bild av mig själv skulle förändras. Jag skulle däremot uppleva hur omgivningens bild av mig skulle förändras, vilket skulle påverka mitt självförtroende. Men det sista är ju givetvis bara spekulationer...
Studier visar/tyder på att vackra människor får mildare domar vid rättegångar. Är du snygg kan det vara en fördel för dig när du söker jobb eller en partner. Vi blir lyckligare när vi når våra mål.
Om jag skulle plastikopera mig till oigenkänlighet, alternativt bli ex. brännskadad, så tror jag inte att min bild av mig själv skulle förändras. Jag skulle däremot uppleva hur omgivningens bild av mig skulle förändras, vilket skulle påverka mitt självförtroende. Men det sista är ju givetvis bara spekulationer...
laotzu skrev:...Nåväl, tänkte bara uppmärksamma Er på .....en nyligen publicerad artikel vars innehåll forskarna själva tolkar så här:Monkeys adapt robot arm as their own, paragraf 16 skrev:"From a philosophical point of view, we're saying that the sense of self is not limited to our capability for introspection, our sense of our body limits, and to the experiences we've accumulated," Nicolelis said. "It really incorporates every external device that we use to deal with the environment."
Ja det där är intressant i 'body/mind' problematiken! Alla har vi ju t.ex gått med en käpp/stav i handen någon gång och faktiskt tyckt att vi 'känner' oss för på marken....
Jag har bl.a detta i tankarna när jag 'leker' filosofisk insiktsgenerator på min tråd 'Hjärnan? Inget jag....'
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"
Wittgenstein i "The Blue Book"
Till viss del tror jag att en "skönhetsförbättring" gör en människa lite lyckligare. Men det är också en ytlig lycka som till stor del hän ger på bekräftelse från omgivningen. Jag har själv upplevt att under perioder när jag hängt mycket i festkretsar haft den lilla lyckan att jag ibland får höra "Vad snygg du är". Men när jag ägnat mig åt mitt skrivande där utseendet betyder nada och jag dessutom inte får min skönhet bekräftad känt mig "värdelös". Även om jag skulle anses vacker, så vet jag inte om det eftersom det inte har någon relevans när någon ska analysera en novell jag skrivit. Och det i sig kan göra att man, hur "objektivt vacker" man än anses vara, inte alls upplever sig som tillräcklig och därmed tappar självförtroendet helt.
Jag har precis lärt känna en kille här på nätet, vi gick ut och fikade en dag. Så här förklarde han för mig hur han såg på skönhet. Skönhet var för honom den fulländade kroppen. Han sa: "Det är äckligt med tjocka människor "han tyckte att man skulle ha rutor på magen.
Själv trände han på ett gym sex dagar i veckan för att uppnå denna perfektion, men han var endå inte nöjd, utan skulle fetsuga sig, 10 kg, för att komma närmare perfektionen. "Den inre skönheten då" frågade jag honom, då skakade han bara på huvudet. En kvinna för honom var bara ett smycke, en flickvän skulle han ha som trofeé eller upvisnings objekt. Han ville ha det att skryta med som man skryter med en fin bil eller ett fint hus inför sina vänner.
"ahhh, jag tror jag förstår dig sa jag, du vill ha en flickvänn som ser ut som tex Victoria Silverstet eller Pamela Andersson" Döm om min förvåning när han sa nej. Han sa att Victoria var för lång och Pamela knarkade, så sådan tjejer ville han inte ha.
Jag var helt skakad efter detta möte.
Vilka värderingar somliga har.
Själv trände han på ett gym sex dagar i veckan för att uppnå denna perfektion, men han var endå inte nöjd, utan skulle fetsuga sig, 10 kg, för att komma närmare perfektionen. "Den inre skönheten då" frågade jag honom, då skakade han bara på huvudet. En kvinna för honom var bara ett smycke, en flickvän skulle han ha som trofeé eller upvisnings objekt. Han ville ha det att skryta med som man skryter med en fin bil eller ett fint hus inför sina vänner.
"ahhh, jag tror jag förstår dig sa jag, du vill ha en flickvänn som ser ut som tex Victoria Silverstet eller Pamela Andersson" Döm om min förvåning när han sa nej. Han sa att Victoria var för lång och Pamela knarkade, så sådan tjejer ville han inte ha.
Jag var helt skakad efter detta möte.
Vilka värderingar somliga har.
-
Deuce Deceptor