Cool effekt!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Cool effekt!

Inläggav freddemalte » 18 mar 2012 14:06

Undra vad det är i denna bilds uppbyggnad som gör att man (hjärnan) uppfattar den som rörlig/rörelse?

Bild
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Transcendi

Re: Cool effekt!

Inläggav Transcendi » 19 mar 2012 15:51

Den inkonsistenta "skuggningen" på "flankerna" gissar jag...

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 19 mar 2012 16:05

Transcendi skrev:Den inkonsistenta "skuggningen" på "flankerna" gissar jag...
Jo, det är rimligt att "skuggningen" nog har ett viktigt finger med i spelet! Så hur tror du att det kommer sig att hjärnans neurala nätverk i synbarken tolkar det som rörelse?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 20 mar 2012 05:35

Objektet innehåller information som förvillar hjärnans syn på hur mönster och färger normalt sett ska se ut.
Den får problem att bestämma sig och lägger dit information som inte finns. Bilden rör sig inte och jag ser heller inga rörelser, men förstår att det ska finnas en effekt av det.. har sett liknande bilder.

tittar jag på en monitorn framför mig så finns det en rörelse när jag läser. mot omgivningen kan jag avgöra att det är mina pupiller som rör sig och inte monitorn.

Rör jag blicken över mönster så får jag svårt att orientera mig, och försöker pussla ut hur det naturligt borde se ut.
fast nu finns det inget naturligt i detta mönster. Hade vi levt i en värld med dessa mönster så hade vi vant oss vid det och inte sett effekterna... kanske därför jag inte ser rörelserna heller, har ju sett sådana bilder för många gånger.

övning ger färdighet, inget märkvärdigt eller neurologiskt konstigt med det. vana och förväntan.

Transcendi

Inläggav Transcendi » 20 mar 2012 22:20

freddemalte skrev:
Transcendi skrev:Den inkonsistenta "skuggningen" på "flankerna" gissar jag...
Jo, det är rimligt att "skuggningen" nog har ett viktigt finger med i spelet! Så hur tror du att det kommer sig att hjärnans neurala nätverk i synbarken tolkar det som rörelse?

Skulle kunna tänka mig att inkonsistensen gör att hjärnans tolkning av bilden ändras hela tiden, vilket ger upphov till upplevelsen av rörelse. Man har ju en massa inbyggda mekanismer för tolkning av visuell information, vilka ibland kan reagera konstigt på "onormala" synintryck.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 mar 2012 22:57

Ja det stämmer bra, ögonen fladdrar ju konstant i sidled även om det sker med minimala rörelser,
därmed uppstår ju dessa bieffekter om den betraktade ytan innehåller motstridig information som
vi normalt var för sig har lärt oss att avkoda till att motsvara en viss förväntad avläst information.

Användarvisningsbild
double trouble

Inläggav double trouble » 19 apr 2012 08:39

om du håller blicken helt stilla fokuserad på bilden så rör den sig inte. det är du som rör dig om du tycker bilden rör sig.
surrounded by fools

Återgå till "Psykologi"