Glossofobi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Glossofobi

Inläggav Cosmic philosopher » 22 apr 2012 15:20

Hej!

1) Varför är det så vanligt (om det nu inte är den vanligaste fobin) med rädslan/fobin att tala/framträda/hålla föredrag framför folk i grupp? (Glossofobi).

2) Vad anser du vara bästa botemedlet mot glossofobi?

3) Har du själv någon form av (eller har haft)  glossofobi eller känner du dig bekväm att tala i grupp/hålla längre tal/föredrag?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 apr 2012 15:23

1 2 3, är det vanligt? Nej, har aldrig haft svårt för att tala inför grupper, ju större grupp
desto mer växer jag som talare.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 22 apr 2012 16:09

Hej Zokrates!

Zokrates skrev:1 2 3, är det vanligt?

Ja, det är ganska vanligt har jag läst. Ungefär 3 av 4 har det.

Zokrates skrev: Nej, har aldrig haft svårt för att tala inför grupper, ju större grupp
desto mer växer jag som talare.

Vad är det som gör att du växer med storleken på gruppen/antalet lyssnare/åskådare?  Och vad är det du växer i som talare?  Ungefär hur många människor har du talat inför mest vid något tillfälle som du minns?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

badass

Inläggav badass » 22 apr 2012 17:13

Drog min analys om Taylors restterm inför ca 50 matematiker.
Gissa om jag var nervös. Som tur var hade vi "gladkväll" med pilsner efteråt. Professor Ganelius berömde mej efteråt, skål, mer pilsner slank i röret.

badass

Inläggav badass » 22 apr 2012 17:32

För er som inte vet är Taylorurveklingen en serieutveckling som alltid lämnar en restterm. Resttermen är begränsad, denna begränsning är begränsad just i matematisk mening, dvs funktionsvärdet är begränsat värdemässigt inom ett intervall.
Det jag sysslade med Taylorutveckling var att fastställa felhetsgraden av approximation,. Vad som är intressant är att felheten är en divergerande funktion.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 22 apr 2012 17:34

badass skrev:Drog min analys om Taylors restterm inför ca 50 matematiker.
Gissa om jag var nervös. Som tur var hade vi "gladkväll" med pilsner efteråt. Professor Ganelius berömde mej efteråt, skål, mer pilsner slank i röret.

Hej badass!

Varför tror du du var så nervös?
Var din nervositet direkt proportionerlig mot hur skickliga samt hur många dessa lyssnare/åskådare (matematiker) till antalet var?

Om det t ex hade varit 100 matematiker istället som åskådare och var och en av dessa varit "hälften så skickliga"(om man nu kunde "mäta" det)som de "50 matematiker" du nämnde - hade du varit lika nervös då? Eller om du dragit din analys inför låt oss säga de 9 st "skickligaste matematikerna" i världen? Hade du varit lika nervös då - eller mindre/mer?

Eller "väger antalet åskådare tyngst" oberoende av deras skicklighet i matematik?

Hälsar

Cosmic philosopher

badass

Inläggav badass » 22 apr 2012 20:39

Ah, tror väl att nervositeten berodde på den oerhört kritiska publiken.
Min presentation om Taylors restterm var ett examensarbete, faktiskt i nivå med doktorsavhandling om jag kan skryta lite. Hälften av publiken var professorer andra hälften skarpa doktorer. Klart att jag var nervös.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 apr 2012 21:05

Rädslan att tala inför folk finns med i diagnosen för Asperger, finns antagligen en rent medfödd "patologisk" bit här skulle jag tro. Själv har jag inte den rädslan, en viss nervositet, mest en funktion av hur påläst jag är i det ämne som skall avhandlas. Är jag väl förberedd och har strukturerat min framläggning på ett bra sätt är det bara att kötta på. Men det är en träningssak. Bedrövligt att vi på högskolan aldrig fick tillfälle att träna på detta. Det var bara de mer business-inriktade linjerna som fick göra arbeten i grupp och presentera arbeten. De som forskar verkar dock få mer av träning i framläggning inför grupper.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Psykologi"