Jag är människa A...(den "sjuke")... Det finns människa B,C,D,E...osv tex tillZ.
As förhållande till människa B är att de tycker om varandra. A och C tycker om varandra på samma sätt. A och D på samma sätt osv till Z som tycker om A på samma sätt och A tycker om Z på samma sätt som A tycker om alla andra i gruppen.
Alla människor B.C.D...... Z "vill A väl".
När A pratar med B så tycker C.D.E.....Z att A är "elak/stör" B.CDE.....Z tycker att A ska vara tyst för Bs skull. Och säger åt A att vara tyst. Dock säger inte B åt A och B vill inte att A ska vara tyst....
Ett naturfenomen här på avdelningen.
Kan ni förstå detta?
Dvs jag pratar högt till en människa,B som tycker om mig och jag honom. Jag blir avbruten av en annan människa,C som säger att jag ska vara tyst för Bs skull. B själv säger inget om detta och vill inte att jag ska vara tyst för den fick information som den behövde och tolkade på annat sätt. Det är omvänd att när jag pratar med C så säger B åt mig att vara tyst för Cs skull när C får information som den behöver.
När jag pratar högt till ALLA så är alla tysta. :)
Detta händer mig ideligen här på avd. Jag pressar dock vidare. Vi får se vad som händer. Vi närmar oss varandra kraftigt. Folk blir "friska"..
Förvirring?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Förvirring?
förstår mig själv skrev:Jag är människa A...(den "sjuke")... Det finns människa B,C,D,E...osv tex tillZ.
As förhållande till människa B är att de tycker om varandra. A och C tycker om varandra på samma sätt. A och D på samma sätt osv till Z som tycker om A på samma sätt och A tycker om Z på samma sätt som A tycker om alla andra i gruppen.
När A pratar med B så tycker C.D.E.....Z att A är "elak/stör" B.CDE.....Z tycker att A ska vara tyst för Bs skull. Och säger åt A att vara tyst. Dock säger inte B åt A och B vill inte att A ska vara tyst....
Kan ni förstå detta?
Dvs jag pratar högt till en människa,B som tycker om mig och jag honom. Jag blir avbruten av en annan människa,C som säger att jag ska vara tyst för Bs skull. B själv säger inget om detta och vill inte att jag ska vara tyst för den fick information som den behövde och tolkade på annat sätt. Det är omvänd att när jag pratar med C så säger B åt mig att vara tyst för Cs skull när C får information som den behöver.
Detta händer mig ideligen här på avd. Jag pressar dock vidare. Vi får se vad som händer. Vi närmar oss varandra kraftigt. Folk blir "friska"..
Låter inget vidare. För att jag skall förstå måste jag nog få veta lite vad som sägs och framförallt hur.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Harald Davidsson
förstår mig själv skrev:Jag är människa A...(den "sjuke")... Det finns människa B,C,D,E...osv tex tillZ.
Kan ni förstå detta?
jag tror inte att en sjuk situation kan skapa hälsa, psyket är väl mera som en boskapslada där man föser ihop olika djur i små små bås och matar dem med potatis och piller, det är klart varje gång nån pratar sant så måste detta skapa ett eko som kanske tystnar först på samma sätt som de svarta hålen kolapsar i rymden, men detta rum i universum som psyket utgör lever självbedrägerierna aktivt, ja, de kommer fram under mattorna och börjar sitta i fina stolar och pratar nästan som hjältar, de vackraste rosorna kan aldrig växa i materians träsk,
bygg ett fint litet hus uppe på molnen, ja en stad ovan molnen,
och att köra motor cykel på bergs vägarna uppe i anderna är nog bra för hälsan,
-
förstår mig själv
Harald Davidsson skrev:psyket är väl mera som en boskapslada där man föser ihop olika djur i små små bås [...]
Har du själv varit intagen Harald? Du talar så insiktsfullt.
Moderator
Vänlighet är bra FMS. Tycker att du ska försöka bibehålla den så gott du kan. Jag skulle definitivt må bättre om världen var lite vänligare. Men man får väl vara tacksam för ljusglimtarna, eller hur?
Satt på en pub igår och så stövlade det in en farbror som såg ut som schablonbilden av en galen professor, ja du vet med märkliga kläder och stort yvigt vitt hår. Iallafall satte han sig mitt där i sorlet och den höga musiken med sin dator. Efter ett tag gick jag fram till honom och sa att han gärna fick komma över till oss om han ville prata med någon. Han tittade på med mig en varm vänlig blick och sa att deet var snällt av mig, men att han måste arbeta. Jag slängde en blick på laptopen där det pågick en fotbollsmatch, smålog lite. Alltså, "galningar" piggar ju upp tillvaron så länge vänligheten finns där.
Satt på en pub igår och så stövlade det in en farbror som såg ut som schablonbilden av en galen professor, ja du vet med märkliga kläder och stort yvigt vitt hår. Iallafall satte han sig mitt där i sorlet och den höga musiken med sin dator. Efter ett tag gick jag fram till honom och sa att han gärna fick komma över till oss om han ville prata med någon. Han tittade på med mig en varm vänlig blick och sa att deet var snällt av mig, men att han måste arbeta. Jag slängde en blick på laptopen där det pågick en fotbollsmatch, smålog lite. Alltså, "galningar" piggar ju upp tillvaron så länge vänligheten finns där.
-
förstår mig själv