Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Rotkiv » 20 aug 2012 14:41

Kom i diskussion med en person som bestämt hävdade att det är en myt "att vi enbart använder oss av 10% av vår hjärnkapacitet".

Diskussionen var den att vi idag har stor kontroll över hur hjärnan fungerar och vilka delar som finns.

Vi avslutade det hela med att jämföra den mänskliga hjärnan med rymden. För varje nytt år hittar vi fler stjärnor.

Nu går inte dessa två tankar ihop. Då den ena är att vi kan allt om hjärnan och att vi använder oss av en betydligt större del än det som sägs, samtidigt som vi jämför hjärnan med rymden.

Min luddiga trådstart vill ta reda på hur stor del av hjärnan vi använder och eventuellt få mer information kring forskning på ämnet.

Hur stor del av hjärnan använder vi?

1gäst
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jul 2012 09:10

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav 1gäst » 20 aug 2012 18:58

.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Zokrates » 20 aug 2012 19:12

Hur stor del är kanske av mindre betydelse än vilka delar. :wink:

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Marko » 20 aug 2012 19:17

Eftersom jag ibland har viss tankeförmåga, och ibland inte,
så ser jag inget av värde om inget omsätts till handling.

hjärnan använder sin del, men tar information utifrån andra system.
så hjärnans utsträckning är längre än dess fysiska kärna.

dessutom kan hjärnor samarbeta, och du och jag kan tillsammans skapa ett system som ger mer kraft.

rent allmänt tror jag 100% av hjärnan arbetar, annars vore den ju död och meningslös som en blindtarm.

1gäst
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jul 2012 09:10

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav 1gäst » 20 aug 2012 19:20

.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Zokrates » 20 aug 2012 19:24


Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Marko » 20 aug 2012 19:32

Ordning i ett liv... det är som det är, och det blir som du gör.
vänster, höger, inne, ute spelar ingen roll, om man inte väljer själv

och det var min poäng, att man kan vara oändligt intelligent, men det är värdelöst om inget uttryck i handling. Du vill tex sova, ja då är det enda rimliga svaret att du ska sova. du vill skapa ett datorprogram, ja då ska du inte drömma, utan skapa ett datorprogram.


Det finns ett behag i att drömma, men det fungerar mest i dröm-världen.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Marko » 20 aug 2012 19:35

En drömmare och en som kan omsätta tanke till handling är ett bra par : )

Jag har pratat med oerhört intelligenta personer, jag gissar själv på att en del ligger långt över 170 i mätbarhet. De har sagt sig vara både olyckliga och ensamma. Intelligens har ingen eget värde för ett praktiskt liv.

Intelligens står inte i kontrast eller i förhållande till dumhet heller.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17409
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Pilatus » 20 aug 2012 21:09

Rotkiv skrev:Hur stor del av hjärnan använder vi?

Det finns ett enkelt svar på frågan om hur stor del av hjärnan vi använder. 100%!
Evolutionen skulle inte utökat hjärnvolymen från ungevär 600 cc till 1200 - 1400 cc på ett par miljoner år om vi inte behövt hjärnan.
Innan det moderna samhället var människans liv en ständig kamp för överlevnad. Den som var lat och inte lärde sig att jaga, fiska, hitta ätbara bär och nötter blev inte gammal. Socialförsäkringsystemen var inte uppfunna på den tiden.
Moderator

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav cawi » 20 aug 2012 23:45

Oh titta.. Här med eftertryck följer ur både ena och andra sidan också i det starkaste motdrag Att, hjärnan överträffar och för ut sitt tillblivna och Ja, där hämtar all förändring sin näring ur den egna tendensen via sitt eget odeum ~ Också, ur sitt anorganiska (hmm) en rätt som ständigt kullkastats Men, dock endast som `funnen´ på lägre stadier - Va..!
..~

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17409
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav Pilatus » 21 aug 2012 00:43

cawi skrev:Oh titta.. Här med eftertryck följer ur både ena och andra sidan också i det starkaste motdrag Att, hjärnan överträffar och för ut sitt tillblivna och Ja, där hämtar all förändring sin näring ur den egna tendensen via sitt eget odeum ~ Också, ur sitt anorganiska (hmm) en rätt som ständigt kullkastats Men, dock endast som `funnen´ på lägre stadier - Va..!

Ja, en moralism smög sig visst in från min sida. Men jag tror verkligen att livsvillkoren var mer påtagliga för inte alls många år sedan. Det bekväma livet är en sen företeelse om vi bortser från hovlivet.
Moderator

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Hur stor del av hjärnan använder vi människor?

Inläggav cawi » 21 aug 2012 20:14

..då driften är förutsatt riktar den sig oftast mot något/ likaså förmågan bakom driften vilken hela tiden är fullt sysselsatt med att tillfredsställa denna drift så frågan som genljuder i sig själv Är, något som bör funderas duktigt på- dvs rinner allt detta ur Johannes Keplers teori..? Ok (skämt åsido) sann sinnesstämning väller ej ständigt fram ur mitt pall, mer än primärt till jorden och i första hand till människor som jordens själ valt till uppgift att stimulera.. Där först i andra hand jorden befruktar till vårt sanna gagn Men, till denna uppgift krävs även att den drivs genom aspekten musik (vilken i viss mån är liksom himmelsk musik) vilken aldrig har utfört ett enda förhållningsbart kärleksfullt drag utan att himlen visslat åt människas innersta känsla att utföra det Men- Sug i er av mer folks..!
..~


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster