Vad som krävs för den maximalt optimala prestationen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 27 sep 2012 12:36

Hej!

Det är många som säger att man utför den bästa prestationen om man är lite nervös innan och under ett visst framträdande/uppträdande inför publik . Men är det vetenskap? Presterar man alltid bättre om man är lite nervös innan? Är det verkligen så? Varför skulle man inte presterar lika bra - eller t o m ännu bättre utan någon nervositet alls överhuvudtaget innan eller under framträdandet? Icke-nervositet är för mig ett tillstånd av tillit,avspändhet,glädje och att "värmen cirkulerar ända ut i fingertoppar och tår (då blodkärlen inte drar ihop sig)" - presterar man inte bättre då? Vad tror ni? Mest är jag nyfiken på vad som ger de absolut bästa förutsättningar för den bästa/ maximalt optimala prestationen vid ett visst framträdande och om verkligen "ingridiensen" nervositet "behöver att" ingå däri precis innan eller under man genomför prestationen ;-)
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 sep 2012 21:16

Om man tittar på vad nervositet är, den aspekten jag ser är att man som nervös på ett konstruktivt sätt vill förklara något som har sin källa i erfarenheter inom en och som är en kontrast till omvärlden. Jag kan bli väldigt nervös när jag lyssnar till människor som talar helt ologiskt eller omoget för jag kan inte koppla bort det de säger samtidigt som jag inte känner för att rycka in och rätta dem genom att påpeka hur jag ser på saken. Men om man är en sångare på en stor scen så tror jag att det är bra om man vill förmedla hur man känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 sep 2012 21:47

När jag tränade regelbundet, så såg jag att prestandan gick i vågor,
det finns barriärer att passera, och när man vilat ut, inte varit aktiv på ett par dagar eller ett par veckor, så presterade man bättre och slog sina personliga resultat.
Bara genom att träna, så fastnade man, och kunde även prestera sämre, precis innan man skulle till att bryta igenom barriären.. efter vila och frånvaro av idrotten, så presterade man bättre.

Sen är ju frågan, måste man prestera maximalt ?
På en arbetsplats tror jag att man presterar bäst genom annan taktik,
det är en process det med, skilld från idrotten, men att vara utvilad är viktigt där med,
vara nyfiken och lära sig.

Nervositet skärper tillfälligt prestandan i vissa sammanhang. Man är då närvarande i det man gör.

Återgå till "Psykologi"