freddemalte skrev:HejOm vi (utan filosofiska problematiseringar) försanthåller de fakta som kosmologerna hittills lyckats ta fram gällande objektet (eller fenomenet) Andromedagalaxen, ställer jag följande psykologifråga:
Har den mänskliga hjärnan (de kognitiva systemet, förståndet och abstraktionsförmågan) överhuvudtaget kapaciteten eller möjligheten att i ”strikt mening” förstå hur stor Andromedagalaxen är och hur långt bort från oss (Jorden) den faktiskt är?
Begreppet ”förstå” ska här tolkas i en helt vanlig allmän-trivial mening ungefär som att jag antar att du som läser detta förstår hur stor staden Stockolm är till ytan samt hur långt bort den är från dig (givet att du förstår det – men det får jag ju anta att du gör).
Nåväl, kan vi ”ta in” sådant som Andromedagalaxens storlek i relation till oss eller är det över vår kapacitet? Måste vi helt enkelt hålla oss till modeller och liknelser för att kunna greppa sådant?
http://sv.wikipedia.org/wiki/AndromedagalaxenJag valde Andromedagalaxen som ett exempel, men kunde lika gärna ha tagit en röd jätte lika VS Canis Majoris eller varför inte vår ”egen” Sol . . . kunde så även ha frågat om elementarpartiklarnas värld . . .
Undrar Fredrik
Hej freddemalte!Rolig,fascinerande och intressant frågeställning! Snygg bild på Andromedagalaxen förresten!
Det är ungefär som att fråga om det är möjligt att förstå ett riktigt,riktigt stort tal med många eller massor av siffror i sig.
Med hjälp av symboler,liknelser och stora förminskningar i skalor kan det nog bli en viss hjälp att förstå dessa kolossala avstånd i rummet.
Det blir nog svårare att förstå om man tänker sig enbart "varje kilometer för sig i sänder" i "naturlig skala". Alltså "de fina detaljerna".
Jag har försökt att på liknande sätt "greppa" oändligheten. Jag kanske kan förstå själva "grundprincipen" om man jämför detta begrepp(oändligheten) mot "något begränsat som bakgrund"
Däremot blir det nästan omöjligt (för mig) att försöka "följa med" varje tal (i detalj) uppåt även i en föreställd "hela tiden accelerande hastighet" med allt "större och större svindlande hastighet genom talens värld mot oändligheten...
På liknande sätt blir det också mot avståndet till Andromedagalaxen - även om detta avstånd "förlorar sig" i "nästan mikrokosmiska intet" ju mer man jämför detta och närmar sig oändligheten.
Jag tror att den genomsnittliga mänskliga hjärnan har ett stort potential för att "greppa" mycket stora ting. Kanske t om riktigt svindlande astronomiska ting i detaljer med tiden.Frågan är vad som skulle hända om man använde hela hjärnan då vi idag förmodligen använder endast en liten del av den. Det verkar som att hjärnan går i en riktning mot en "bättre modell" hela tiden genom evolutionen. Där människan successivt använder mer och mer områden i hjärnan med tiden.Det hjärnan inte kan "greppa" idag kanske den kan "greppa" någon gång i framtiden.
Ju mer människan tänker,abstraherar och övar att tänka just i sådana "astronomiska väldiga banor" desto bättre kan hon "greppa" sådana ting och desto mer öppnas och kommer latenta hjärncentra/hjärnceller "i gång".