Att ta kontakt och våga prata med folk

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 06 aug 2010 16:01

fredrik, jag brukar ibland bara spontant prata med folk, skämta eller liknande, man kan känna av ifall någon är mottaglig eller ej antar jag, oftast tycker folk det är roligt, tycker mest om äldre människor, de är enklast att prata med
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 07 aug 2010 12:37

Ang skaka hand.

Den symboliska gesten skänker en förklaring till närvaron i rummet. Den som initierar handslaget blir därför den som tryggar den andres närvaro, skänker det legitimitet. Därför är vi tacksamma folk som gör så. Men det viktiga att se är ju att man om man är den som initierar handslaget också skänks samma sak.

Det gäller bara att våga lite.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Xena
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 aug 2010 20:57
Ort: mamma & pappa

Inläggav Xena » 10 aug 2010 04:39

Tyvärr är jag nog ganska tråkig när det gäller att ta kontakt med främmande människor. Jag har däremot en förmåga att "dra till" mig pratsamma människor, och det är ju enbart trevligt. Förutom när jag är på väg hem från jobbet på morgonen, då vill jag bara sitta och tänka hur skönt det kommer bli att lägga mig och sova.

Häromdagen började en kvinna prata med mig och berätta allt om sitt jobb som teaterarbetare (i brist på bättre beskrivning), och jag upplyste henne snart om att hon pratat med mig en gång tidigare på spårvagnen, också väldigt spontant och oväntat. Hon är verkligen en härlig människa och jag blir glad av att hon så enkelt börjar prata med vem som helst!

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 10 aug 2010 08:33

Xena skrev:Tyvärr är jag nog ganska tråkig när det gäller att ta kontakt med främmande människor. Jag har däremot en förmåga att "dra till" mig pratsamma människor, och det är ju enbart trevligt. Förutom när jag är på väg hem från jobbet på morgonen, då vill jag bara sitta och tänka hur skönt det kommer bli att lägga mig och sova.

Häromdagen började en kvinna prata med mig och berätta allt om sitt jobb som teaterarbetare (i brist på bättre beskrivning), och jag upplyste henne snart om att hon pratat med mig en gång tidigare på spårvagnen, också väldigt spontant och oväntat. Hon är verkligen en härlig människa och jag blir glad av att hon så enkelt börjar prata med vem som helst!
Ok, det låter ju intressant! Så, tror du att det finns något sätt att "få folk" att bli mer spontana på det sätt som du beskriver? I så fall vilken metod? Tror du att det skulle vara bra att använda sig av den metoden om man väl kom fram till den, dvs tror du att samhället och våra liv hade blivit lite trevligare och mer rikare på upplevelser om vi hade haft mer kontakt med varandra i vardagen?

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Xena
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 aug 2010 20:57
Ort: mamma & pappa

Inläggav Xena » 10 aug 2010 23:32

En klockren metod är att le mot främlingar, kanske säga något när man sätter sig bredvid någon på bussen. Då öppnar man iallafall upp för konversation, men man kan inte förvänta sig att alla nappar på det, vissa vill ju helt enkelt inte prata. Men jag tror absolut att världen skulle bli lite lite roligare om vi pratade mer med varandra. Jag blir iallafall glad av det!

Vad tror du Fredrik, och ni andra? Blir vardagen bättre av detta?

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 01:42

J R Auk skrev:Ang skaka hand.

Den symboliska gesten skänker en förklaring till närvaron i rummet. Den som initierar handslaget blir därför den som tryggar den andres närvaro, skänker det legitimitet. Därför är vi tacksamma folk som gör så. Men det viktiga att se är ju att man om man är den som initierar handslaget också skänks samma sak.

Det gäller bara att våga lite.


varför räcker det inte med att man bara ser på varandra

det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv

skaka hand känns så konstigt... skaka skaka... jag ser ändå att personen är där... onödigt att skaka


och varför säger man "HEJ", det betyder inget... varför inte påverka varandra positivt vid varje möte genom att säga "FRID"... eller liknande
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 01:53

Xena skrev:En klockren metod är att le mot främlingar, kanske säga något när man sätter sig bredvid någon på bussen. Då öppnar man iallafall upp för konversation, men man kan inte förvänta sig att alla nappar på det, vissa vill ju helt enkelt inte prata. Men jag tror absolut att världen skulle bli lite lite roligare om vi pratade mer med varandra. Jag blir iallafall glad av det!

Vad tror du Fredrik, och ni andra? Blir vardagen bättre av detta?


beror på vem man pratar med... men en gång inte för alltför länge sedan pratade en tant med mig på bussen, hon skämdes för att hennes biljett inte fungerade... hon var pratglad, jag antar mest för att hon skämdes... och jag hade tagit för mycket koffein så jag var också pratglad... fast jag tyckte hon var lustig... att skämmas över något sånt... fast hon var väl en ordentlig kvinna... eller nåt...

världen kanske hade blivit bättre om fler pratade med varandra... en gång var jag halv-tycken på en förbi passerande "affärs-man"... han var vänlig tillbaks... jag gillar inte folk som tror sig... så han kanske kände sympati eller liknande... svårt att säga...

fast ibland när jag pratar med folk och skämtar tex med en man då jag sa att automaten inte ville ta emot pengar för den kanske inte gillade kungen, då fick jag lite konstig blick tillbaks... alla verkar inte tycka kungen är en blöjmänniska

Användarvisningsbild
Xena
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 aug 2010 20:57
Ort: mamma & pappa

Inläggav Xena » 11 aug 2010 02:55

nuddle skrev:det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv


Är du allvarlig?

nuddle skrev:fast ibland när jag pratar med folk och skämtar tex med en man då jag sa att automaten inte ville ta emot pengar för den kanske inte gillade kungen, då fick jag lite konstig blick tillbaks... alla verkar inte tycka kungen är en blöjmänniska


Han verkar tråkig. Det är sådant som avskräcker människor från att skämta med främlingar.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 11 aug 2010 08:02

Xena skrev:
nuddle skrev:det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv


Är du allvarlig?


angående hygienen, ja ganska allvarlig, angående kontakt med motsatt kön, enbart allvarlig

Användarvisningsbild
Xena
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 aug 2010 20:57
Ort: mamma & pappa

Inläggav Xena » 11 aug 2010 16:49

nuddle skrev:
Xena skrev:
nuddle skrev:det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv


Är du allvarlig?


angående hygienen, ja ganska allvarlig, angående kontakt med motsatt kön, enbart allvarlig


Jag blev minst sagt förvånad av att läsa att man blir mer attraherad av en människa genom att skaka hand än att låta bli, men det kanske stämmer för många? Låter mycket konstigt i mina öron iallafall.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 24 sep 2010 22:20

Xena skrev:
nuddle skrev:
Xena skrev:
nuddle skrev:det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv


Är du allvarlig?


angående hygienen, ja ganska allvarlig, angående kontakt med motsatt kön, enbart allvarlig


Jag blev minst sagt förvånad av att läsa att man blir mer attraherad av en människa genom att skaka hand än att låta bli, men det kanske stämmer för många? Låter mycket konstigt i mina öron iallafall.



det beror på hur pass känslig man är... ju mer kontakt du har med det motsatta könet desto okänsligare blir du, samtidigt verkar känsligheten öka ifall det är en HELT ny person man träffar på, iafall enligt min upplevelse, sedan beror det på hur pass stark din egen sexualitet är, äldre människor har generellt svagare sexualitet än unga människor, muslimer i saudi arabien undviker därför att ha kontakt med det motsatta könet,,,, genom att tex inte skaka hand, låta kvinnorna klä sin kropp med tyg osv

Pocahontas
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2010 17:49

Inläggav Pocahontas » 25 sep 2010 16:32

nuddle skrev:
Xena skrev:
nuddle skrev:
Xena skrev:
nuddle skrev:det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv


Är du allvarlig?


angående hygienen, ja ganska allvarlig, angående kontakt med motsatt kön, enbart allvarlig


Jag blev minst sagt förvånad av att läsa att man blir mer attraherad av en människa genom att skaka hand än att låta bli, men det kanske stämmer för många? Låter mycket konstigt i mina öron iallafall.



det beror på hur pass känslig man är... ju mer kontakt du har med det motsatta könet desto okänsligare blir du, samtidigt verkar känsligheten öka ifall det är en HELT ny person man träffar på, iafall enligt min upplevelse, sedan beror det på hur pass stark din egen sexualitet är, äldre människor har generellt svagare sexualitet än unga människor, muslimer i saudi arabien undviker därför att ha kontakt med det motsatta könet,,,, genom att tex inte skaka hand, låta kvinnorna klä sin kropp med tyg osv


Anser du att den milda sexuella attraktion som möjligtvis kan uppstå via en handskakning är något att vara rädd för? Varför vill du undvika den? Handlar det om att du inte ska kunna kontrollera dig från att följa upp den attraktionen, eller att den andra personen ska göra det?

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 25 sep 2010 16:34

Pocahontas skrev:
nuddle skrev:
Xena skrev:
nuddle skrev:
Xena skrev:
nuddle skrev:det är ohygienskt att skaka hand... och jag undviker att skaka hand med kvinnor eftersom det kan skapa sexuell attraktion osv


Är du allvarlig?


angående hygienen, ja ganska allvarlig, angående kontakt med motsatt kön, enbart allvarlig


Jag blev minst sagt förvånad av att läsa att man blir mer attraherad av en människa genom att skaka hand än att låta bli, men det kanske stämmer för många? Låter mycket konstigt i mina öron iallafall.



det beror på hur pass känslig man är... ju mer kontakt du har med det motsatta könet desto okänsligare blir du, samtidigt verkar känsligheten öka ifall det är en HELT ny person man träffar på, iafall enligt min upplevelse, sedan beror det på hur pass stark din egen sexualitet är, äldre människor har generellt svagare sexualitet än unga människor, muslimer i saudi arabien undviker därför att ha kontakt med det motsatta könet,,,, genom att tex inte skaka hand, låta kvinnorna klä sin kropp med tyg osv


Anser du att den milda sexuella attraktion som möjligtvis kan uppstå via en handskakning är något att vara rädd för? Varför vill du undvika den? Handlar det om att du inte ska kunna kontrollera dig från att följa upp den attraktionen, eller att den andra personen ska göra det?


det är enligt många muslimer "smutsigt", alltså de föredrar helst att känna sexuella känslor till sina egna fruar, andras fruar vill de inte attraheras utav, dels för respekt till sina egna fruar, dels för respekt till deras män, dels för att det som du skriver kan medföra till större risk till otrohet.... det finns ännu fler anledningar också :)

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 05 nov 2010 21:49

Johan Ågren skrev:Samtidigt; skulle det inte vara tragiskt att vi hittade ett sätt att skyla över den där pinsamma turen i hissen? Det finns ju något naket och påtagligt som händer där idag som vittnar om något viktigt. Sedan tror jag öppenheten och hjärtligheten i "mindre städer" är en form av förkläde också, liknande påtvingad grannsämja. Tror bara det uppstår en äkta kommunikation i funktionella grupper där det råder samarbete. Särskilt blir det synligt just vid problem och kriser då denna ärliga kommunikation uppstår. Kylan i storstan är således mer ärlig, och i hissen är vi ärliga men känner konflikten och behovet av grannsämjan, men vi vet att det inte behövs, då vi troligen inte kommer att träffa personen igen. Så det verkliga problemet, om det är ett problem (vilket jag kan tycka) ligger på en annan nivå.

Ja jag bjuder väl på lösningen också: Att alla måste komma till insikt om att vi är ett stort team som måste samarbeta, och att vi alla har något gemensamt. Den attityden måste genomsyra samhället för att vi ska mötas på riktigt. Då möter vi varrandra i hissen med ett ärligt uppmuntrande leende (även om det kanske inte är meningsfullt att starta en diskussion).
Om detta nu är önskvärt, vad bör var och en göra för att öka chanserna att vi når dit till det stora teamet?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Inläggav mullback » 05 nov 2010 23:06

nuddle skrev:
det är enligt många muslimer "smutsigt", alltså de föredrar helst att känna sexuella känslor till sina egna fruar, andras fruar vill de inte attraheras utav, dels för respekt till sina egna fruar, dels för respekt till deras män,


Med samma tankegång borde man nog kastrera oss allihop.
Tänk om världsordningen var sådan att när varje man ser en vacker kvinna eller när varje kvinna ser en vacker man så måste denne enligt gällande lag belasta sig med skam.
Vad vore det för mening att leva om vi inte är menade att just uppskatta det vackra i livet?

Tyvärr finns det alltså dom som försöker bevisa motsatsen genom att slå ihjäl sina döttrar misshandla sina fruar och slänga ut sina söner i trappuppgångar.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster