Filosofiforum som "parti".

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Är det en vettig idé?

Ge dig!
4
31%
Ja, kanske om tankarna får utvecklas.
4
31%
Kör på!
5
38%
 
Antal röster: 13

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 06 aug 2010 13:39

Gassendi:
Lycka till :)

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 07 aug 2010 00:55

dk skrev:
Basal skrev:Johan Ågren, JAG tror på att du kan skriva böcker som "talar" mer än att "förlora tid" på politik.
Politik är för skådespelare = Löften som omvandlas till definitions frågor efter att man vunnit förtroendet hos väljarna.


Men det är ju samtidigt det jag tror Johan vill förändra, att politik är för skådespelare? Skulle det inte vara skönt om det äntligen kom lite vettigt folk till politiken, såna som verkligen vill nåt bra för människan och inte bara för makten och pengarna? Systemet vi har nu med maktlystna, pengasugna och obildade politiker som bestämmer hur vi ska ha det  är ju helt befängt. Att vi alla pratar om våra politiker såhär utan respekt visar ju även det att det är skevt. Ingen tilltro alls. Jag skulle verkligen säga Halleluja om nån vettig vågade ge sig in bland dessa och röra om lite.


mhmm... :-k nje, inte alls dumt tänkt av dig... :!:

Böcker om tankar är kanske inte dumt - men att blotta politiker som skådespelare är nog mer genialt.
...ja, jag kan ha fel - det händer - även om det inte är så ofta. 8)  :lol:  :wink:  :D
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 13 aug 2010 00:11

http://www.val.se/det_svenska_valsystem ... index.html

Inte så svårt. Men för sent för detta val :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

M.L
Inlägg: 110
Blev medlem: 26 jul 2010 16:18

Inläggav M.L » 24 aug 2010 00:51

Gassendi skrev:Nja, kommunismens lista av problem är så lång och ofriheten i detta system är så vidsträckt att det är svårt att välja infallsvinkel. Förbud mot ägande av skog, mark, hus; avskaffande av arvsrätt och förmögenhet; förbud mot medlemskap i politiska organisationer, fackförbund, frihetliga sammanslutningar; förbud mot yttrande och fritt skapande, experimentell konst, musik osv.

Kommunism medför total likriktning från vaggan till graven.

Jag skulle hävda att du förväxlar det ekonomiska systemet kommunism med det auktoritära ekonomiska systemet statskapitalism, eller möjligen med andra samhälleliga organisationstyper såsom leninism och stalinism. I vad grundar du din kommunismdefinition?

Gassendi
Avslutat konto
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 maj 2010 23:49

Inläggav Gassendi » 25 aug 2010 00:11

M.L skrev:
Gassendi skrev:Nja, kommunismens lista av problem är så lång och ofriheten i detta system är så vidsträckt att det är svårt att välja infallsvinkel. Förbud mot ägande av skog, mark, hus; avskaffande av arvsrätt och förmögenhet; förbud mot medlemskap i politiska organisationer, fackförbund, frihetliga sammanslutningar; förbud mot yttrande och fritt skapande, experimentell konst, musik osv.

Kommunism medför total likriktning från vaggan till graven.
Jag skulle hävda att du förväxlar det ekonomiska systemet kommunism med det auktoritära ekonomiska systemet statskapitalism, eller möjligen med andra samhälleliga organisationstyper såsom leninism och stalinism.
Du citerar mig lite ur sakens sammanhang, men jag skulle definitivt hävda att mitt svar är representativt för det sovjetiska och östeuropeiska haveriet.

För tydlighetens skull --
I egenskap av neomarxist tar jag mig an premisserna, dialektiken och frågeställningarna, men avfärdar marxismens slutsatser och banala historicitet.

I vad grundar du din kommunismdefinition?
principprogrammet och manifestet.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster