Filosofiforum som "parti".

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Är det en vettig idé?

Ge dig!
4
31%
Ja, kanske om tankarna får utvecklas.
4
31%
Kör på!
5
38%
 
Antal röster: 13

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 05 aug 2010 20:28

Är på gång att helt göra om forumet. Tänkte köra en bridge i Joomla; community, användarbloggar. Multifunktionellt och flexibelt. Samt byta till Filosofiforum.se. Sabbar visserligen positioneringen i Google, men blir bättre på sikt.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 05 aug 2010 21:31

Harald Davidsson skrev:Det är för låg klass på inläggen för att någon ska vara
intresserad utanför Sveriges gränser, och ifall det kommer
någon talang som t.ex. max Kerne så orkar han inte lyfta
på grund av den låga nivån, och det var en kvinna Takila T...
någonting jag såg här förra året, hon var en begåvning, men slutade
jag tror att forumet sjunger på sista versen, idag är det bara Zokrates
som håller internationell klass, även för svenska förhållanden tror jag
forumet håller högst C klass, jag själv är kvar endast för en test.


Fan harald, orkar du verkligen inte lyfta upp oss fördömda och förtappade själar?

Det måste vara skönt att vara så bra och god som du..

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 05 aug 2010 21:43

Harald Davidsson skrev:Andreas..

Det är för låg klass på inläggen för att någon ska vara
intresserad utanför Sveriges gränser, och ifall det kommer
någon talang som t.ex. max Kerne så orkar han inte lyfta
på grund av den låga nivån, och det var en kvinna Takila T...
någonting jag såg här förra året, hon var en begåvning, men slutade
jag tror att forumet sjunger på sista versen, idag är det bara Zokrates
som håller internationell klass, även för svenska förhållanden tror jag
forumet håller högst C klass, jag själv är kvar endast för en test.


Hoppas du är klar snart med ditt "test". Känns ju lite fel tycker jag att så länge vara kvar på ett forum som är dåligt och ständigt tala illa om det och dess användare.

Gassendi
Avslutat konto
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 maj 2010 23:49

Inläggav Gassendi » 05 aug 2010 23:26

nytt namn skrev:Du säger: "Dels krävs att individen är i myndig ålder för att svara mot myndigheter", detta innebär alltså att:

1. det är OKEJ för barnet att ta godisåsen eftersom han "inte behöver svara mot myndigheter"?
Non sequitur. Du får lära dig att skilja på friheter och rättigheter. Butiksägarens rättigheter kränks av barnets agerande och målsman hamnar under lupp.

Hur förhindrar du isf total anarki?
Non sequitur och halmdocka. Negativ frihet förutsätter lagstyre (rule of law).

eller 2. att individer inte föds som fria, självständiga och rationella individer?
Det är oväsentligt för den bindel som täcker Justitias ögon; likaså för hennes balansvåg.

Vad skulle du, isf, kalla barnet som tar en godispåse, eller en individ som är 14 år?
Ett barn som står ett steg närmare skyddstillsyn. Det finns platser i världen (t.ex. Skottland) där straffmyndigheten utgår från åtta års ålder, just för att bekämpa problemet med snatteri. Personligen ser jag gärna att det går dithän.

Om _du_ omyndighetsförklarar dessa individer, kränker du då inte deras "frihet från myndighetsinblandning" som är så helig?
Nej. Barn, som du anger i exemplet, är alltid i den rollen. Äldre personer tilldelas en ny målsman (förvaltare).

Vad ger dig _rätten_ till att "omyndighetsförklara" någon annan individ?
Termen är förvaltarskap och ingen enskild person har rätten att genomföra denna åtgärd. (Se här.)

Men samtliga svar är oväsentliga i relation till min ursprungliga fråga.

Jag väntade som sagt på ett svar men inser nu att det förmodligen bara skulle vara en version av det tidigare citerade. Det vill säga samma "exakthet och precision" som krävs av "de främsta forskarna". Detta blir särskilt suspekt om det föreligger ett tolkningsföreträde gällande "den värld som vi träder in i".

Dylikt utopiskt förnuftstyranni är mycket farligt i politiska sammanhang.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 05 aug 2010 23:51

Gassendi,

För mycket slutsatser utifrån för lite information tycker jag. Som jag ser det har jag inget slutgiltigt att stå till svars för angående detta då det bara var en passning med inledande tankar. Jösses, ta det lungt. Bara för att jag antydde något om politik så gör väl inte det mig till en tyrann. Du suger ju ut helt vilda slutsatser ur knappt något alls. Ska vidareutveckla vad jag skrev, Och förhoppningsvis med input från andra. Jag själv kommer inte att räcka till.

Gassendi
Avslutat konto
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 maj 2010 23:49

Inläggav Gassendi » 06 aug 2010 00:10

Ingen fara.

Jag använder mig ofta av en hyperbolisk stil som ett led i att fokusera argumentationen kring ett par utstående punkter. Det sker inte utifrån någon illvilja.

När jag läser väger jag varje ord och vad jag tyckte mig se var ett par lösa trådar i anförandet. De kanske var olyckligt formulerade, men jag lämnar det därhän.

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 06 aug 2010 01:32

Johan Ågren, JAG tror på att du kan skriva böcker som "talar" mer än att "förlora tid" på politik.
Politik är för skådespelare = Löften som omvandlas till definitions frågor efter att man vunnit förtroendet hos väljarna.

Nää... jag föreslår att du satsar på att bli en "profet" på det du är bäst på.
:-k  =D>
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 aug 2010 06:15

Det måste vara skönt att vara så bra och god som du  skriver du




jag mår inte direkt dåligt

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 aug 2010 06:18

ständigt ......skriver du



är det ditt sätt att vara vetenskaplig

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 06 aug 2010 06:32

du kan försöka få forumet att bli direkt översatt till engelska, så att även människor utanför kan engagera sig... även om allt förblir på svenska, en idé bara

byte av namn är nog fel... vad vinner du på att byta från .com till .se???


PARTI, varför inte...


när det kommer till kvalitet så är det inte lika viktigt som att UTBUDET överens-stämmer med EFTERFRÅGAN... självklart är det bra ifall forumet fylls av totala genier, men i stort handlar det om att attrahera den stora massan som inte kan sägas vara några genier, än så länge iafall, en bra fördelning är att man samlar 20% genier och 80% massorna, så det räcker med att du har 100 genier på forumet och 400 normala för att det skall bli en god fördelning...


men man måste inte vara geni för att bli det, detta visste Andrew Carnegie mycket väl, han brukade få frågan hur han lyckats få så många miljonärer att jobba för honom, då svarade han att de inte var miljonärer när de började jobba för honom, men att han letade efter guldet och inte stoftet... han var en "GOLDMINER"
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 06 aug 2010 09:18

Vi behöver inga genier, det räcker med en enda horus-inkarnering för att totalt förändra världen, och det är just vad som sker nu, fick jag höra igår.

Användarvisningsbild
dk
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2008 13:28
Kontakt:

Inläggav dk » 06 aug 2010 10:19

Basal skrev:Johan Ågren, JAG tror på att du kan skriva böcker som "talar" mer än att "förlora tid" på politik.
Politik är för skådespelare = Löften som omvandlas till definitions frågor efter att man vunnit förtroendet hos väljarna.


Men det är ju samtidigt det jag tror Johan vill förändra, att politik är för skådespelare? Skulle det inte vara skönt om det äntligen kom lite vettigt folk till politiken, såna som verkligen vill nåt bra för människan och inte bara för makten och pengarna? Systemet vi har nu med maktlystna, pengasugna och obildade politiker som bestämmer hur vi ska ha det  är ju helt befängt. Att vi alla pratar om våra politiker såhär utan respekt visar ju även det att det är skevt. Ingen tilltro alls. Jag skulle verkligen säga Halleluja om nån vettig vågade ge sig in bland dessa och röra om lite. Helst nån som Vaclav Havel, men Johan duger han med :). Röstade en gång på KD enbart för att jag visste att en person var riktigt riktigt reko på deras lista.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 06 aug 2010 10:48

dk skrev:Skulle det inte vara skönt om det äntligen kom lite vettigt folk till politiken, såna som verkligen vill nåt bra för människan och inte bara för makten och pengarna? Systemet vi har nu med maktlystna, pengasugna och obildade politiker som bestämmer hur vi ska ha det  är ju helt befängt. Att vi alla pratar om våra politiker såhär utan respekt visar ju även det att det är skevt. Ingen tilltro alls. Jag skulle verkligen säga Halleluja om nån vettig vågade ge sig in bland dessa och röra om lite.


Så länge det bara är roller, liksom klädesplagg man tar på och av, kommer det här vara den enda effektiva vägen in i politik. För att locka den breda massan följer man en viss form, en viss teknik - den som fungerar, den som de flesta av partierna följer. Därför låter och verkar alla lika. Jag tror inte man kan få med sig tillräckligt många, utan att följa den vägen. Sen om man gör det reellt eller inte, är antagligen själva kärnan. Idag görs det inte reellt, det görs inte ärligt. Just eftersom de förhåller sig till allt som om teknik, som om förutbestämt.

Därför är jag skeptisk till ledarskap generellt (som nytt namn rörde vid i en annan tråd), vilket är just vad politik innebär - formalisering. Form, snarare än nödvändigtvis innehåll. Jag är inte säker på att det alls går att fånga och hålla kvar, det låter faktiskt osannolikt.

Men samtidigt är det sannolikt på övergång, vi kommer bara vara missnöjda med politikerna en period till, sen kommer en revolution, på ett eller annat sätt. Push, and pull.

Användarvisningsbild
nytt namn
Inlägg: 782
Blev medlem: 23 okt 2009 06:42

Inläggav nytt namn » 06 aug 2010 12:39

Gassendi skrev:Nej. Barn, som du anger i exemplet, är alltid i den rollen. Äldre personer tilldelas en ny målsman (förvaltare).
Såledess finns aldrig något problem med "individers frihet från myndighetsutövande", eftersom de alltid är "i den rollen", hela din argumentation du fört i denna tråd blir därför meningslös. :)

Gassendi
Avslutat konto
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 maj 2010 23:49

Inläggav Gassendi » 06 aug 2010 13:02

nytt namn skrev:
Gassendi skrev:Nej. Barn, som du anger i exemplet, är alltid i den rollen. Äldre personer tilldelas en ny målsman (förvaltare).
Såledess finns aldrig något problem med "individers frihet från myndighetsutövande", eftersom de alltid är "i den rollen", hela din argumentation du fört i denna tråd blir därför meningslös.
Inte alls. Det visar bara att du är en ovan och slarvig läsare och därtill en klumpig tänkare. Inte mycket mer än så.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster