Ge tips på hur man bygger kombinerat hus och växthus

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Ge tips på hur man bygger kombinerat hus och växthus

Inläggav Andreas » 19 aug 2010 21:18

En vilande dröm för mig om jag ska bo kvar här uppe i norden är att bygga ett hus med inspirationen av att bo i jungeln. Med så mycket naturinspirationsimpulser som möjligt till låg kostnad.

Denna tråd avser att dela konkreta tips på material och lösningar med mera.

Jag kan konkretisera lite mer av mina ideer efterhand.

Här ett exempel:

http://www.ecosol.se/NATURHUS_SV/NATURHUSET_INGAR%C3%96.html

Ideerna får gärna hålla sig på en nivå vad som är möjligt för en vanlig sparsam arbetare. Hur får man till en start för några hundra tusen?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 19 aug 2010 21:30

Om du inte redan har gjort det så kolla upp earthships/jordskepp:

http://en.wikipedia.org/wiki/Earthship

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordskepp

http://www.youtube.com/watch?v=_ozX_nt5A4o&feature=fvsr

Skulle vara trevligt att bygga en by någonstans i Sverige med jordskepp.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 20 aug 2010 08:40

Ja, har sett de där, men hade dem inte i tankarna längre. Bra alternativ med mycket alternativmänniskor runt sig. Nu bor och jobbar jag i helt konventionell miljö och har inte så mycket eget behov att bygga med helt okonventionella metoder. Så är jag ingen hantverkare heller, mer närliggande vore att knega ihop en summa pengar i Norge tex och sedan bygga något utgående från ett billigt småhus på landet. Tex en 'lada' eller industribyggnad runt om huset, välisolerad nordsida, glas mot syd och gardiner av termoreflekt att dra för på natten och vintern, bergvärme och växtlampor.

Men har inte hunnit läsa om jordskeppen nu igen. Vad har de för huvudfunktioner och fördelar?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 20 aug 2010 12:15

I konceptet ingår kompletta kretsloppslösningar, så långt som möjligt. Men det främsta är väl att husen byggs in i marken och har stor lagringskapacitet av solens uppvärmning. Annars är stora tegelmassor också bra. Placeringen av huset är viktigt så att solen kan lysa in och värma upp under dagen. Varma sommrar så utnyttjar man olika naturliga ACeffekter, bl.a så kan man gräva ner ett långt rör i jorden som drar in luft. Luften kyls av jorden innan den dras in i huset. På vintern värmer jorden luften i stället så att man inte vädrar in kalluften direkt.

Men jag tycker man ska ta det bästa från alla världar. Nu byggs det ekohus som enbart ska kunna värmas av lampor och kroppsvärme. Har man växtlampor på vintern så ska det naturligtvis räcka för att värma upp huset också. Vi kan ju försöka hitta optimala idéer för det nordiska klimatet.

Har man mycket växter innomhus så kan man också dra ner på ventilationen.

Kolla upp aquaponic system också om du äter fisk. http://www.aquaponics.com/

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 20 aug 2010 12:33

Den yttre byggnaden med glas i solläge hade jag tänkt mig direkt på jorden och bara ha någon eller några plusgrader på vintern, medelhavsklimat där. Och sedan ett lättare isolerat hus inne i det. Det huset i sin tur behöver inte vara fullstort. Höns och hund, fisk lät spännande,...
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 20 aug 2010 12:40

Det finns en poäng också med att bygga från det som finns i liten skala. Alltså att utgå från existerande hus och hur man kan utveckla från dem. Med successiva förändringar kan man lättare få andra intresserade med lösningar som många har möjlighet till och på så vis få synergieffekter med sammarbete. I första omgången kanske man kan nöja sig med en förlängd sommar runt huset.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 aug 2010 13:30

Jag har tänkt på det där med att man borde kunna utnyttja temperaturen från förmultningsprocesser och dylikt. Bland annat funderade jag på om det inte vore en idé att lägga taket så att man odlar något på detta. Det skall ju ge en viss temperatur, för att inte tala om den massiva isolering det borde innebära.

Frågan är ju dock hur mycket effekt det ger jämfört den extra möda man måste lägga på att få taket stabilt. Men just här i Sverige så borde ju isolering i princip vara A och O.

Gillar hur du tänker Andreas med att ha flera klimatzoner. Men jag undrar är det verkligen bra att ha de olika sektionerna i så att säga fallande temperatur utåt? Kan man inte tex ha välisolerat ytterutrymme med en lägre temperatur i mitten av huset, i ett atrium, för att på så sätt få en värmeväxling där värmen går in mot husets kärna snarare än ut mot kanterna. Jag tänker att man använder då tex kompost längs ena väggen, "gräver ner" nordsidan, alltså låter tak och dylikt slutta ner i en vinkel som låter en större mängd jord/sand isolera baksidan som i en liten kulle. Septiktank eller något annat tar den andra sidan och sydsidan söker maximera solintaget. Såg något om betong med glasfiber som lät det bli "genomskinligt" för ljus, det kanske vore något, även om jag inte vad det gjorde med tätheten som isolerar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 20 aug 2010 13:36

Om du utgår från någon liten stuga så byt i så fall ut söderväggen till en massiv tegelvägg. Sedan har jag faktiskt en undran: Skulle det vara bäst att ha denna vägg svart? En svart vägg tar ju upp värme bättre, men den är också sämmre på att hålla värme (kaffe blir kallare fortare i en svart mugg/termos). Väggen ska lagra in så mycket värme som möjligt, men sedan så ska den inte spilla ut värmen för snabbt utan den ska hålla sig efter samma princip som kakelugnar, så att den avger värme långt in på natten. Det ska finnas en tröghet. Kanske det obehandlade teglet är en form av bra medelväg? Alternativt så fäller man ner ett draperi över väggen när solen går ner, och det kan man sedan använda för att få en önskad temperatur. Så en svart vägg, med ett vitt draperi som man kan dra ned. Draperiet kan sedan vara temperaturreglerat.

Denna princip kallas ibland "sokrates solhus", och det härstammar från 400fKr

Redan antikens folk
Många av antikens folk, till exempel romare, greker, babylonier, egyptier och azteker använde solen i, så att säga, kommersiellt syfte. Solen har vi ju alltid utnyttjat men utan någon särskild ansträngning från vår sida, men redan de påhittiga grekerna började använda solen “aktivt”. Den första byggnaden som utnyttjade solens strålar var, så vitt man vet, den begåvade Sokrates “solhus” som byggdes omkring år 400 före Kristus. Där har man med största eftertanke byggt huset så att det blir svalt på sommaren och varmt på vintern. Detta har man uppnått genom att placera väggar, fönster och andra öppningar precis så att solens läge på himlavalvet används optimalt.
Man har även använt stora stenväggar omgivna av speglar som släpper ut sin under dagen insamlade värme på natten och Sokrates var antagligen först med vatten som värms upp av solens smekande strålar. Detta är tekniker som man, visserligen i mer utvecklade varianter, använder än idag i så kallad passiv solvärme. Bra jobbat, Sokrates!*


Nåja, det nordiska klimatet är begränsat i detta hänseende, men många bäckar små...

Ha sedan en kamin i anslutning till tegelväggen på insidan så att även den kan ladda väggen med värme när solens förmåga avtar.

Lämpar sig faktiskt att bygga jordskepp som "radhus" (om man nu tycker om att ha grannar.).

Bild


Kretsloppet:

Bild


Soluppvärmning sommar/vinter:

Bild

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 20 aug 2010 14:08

Vill man agera miljövänligt? Bo i lägenhet i stan och åk kollektivt.

Men okej om man promt vill vara en miljögris (bo i villa, åka bil varje dag etc) så vill man. Andreas bygga nytt hus miljövänligt och billigt? Skippa det. Du kan ju kolla vad ett enkelt nyckelfärdigt hus kostar och jmf det med villapriser runtom i Sverige. Att bygga själv, utan att vara bygga med vad ska vi kalla det hyfsad standard är ännu dyrare (det är inte för inte det finns nyckelfärdiga hus).Nu snackar jag inte att bo i koja i skogen utan värme, utan normal standard.  Bättre köpa ett gammalt hus. Det spara pengar OCH miljön. Du ju alltid isolera det mer, så gott det bara går. Kanske sätta upp solpaneler, värmeväxlare, bergvärme. Sett på en 20-30 årstid tror jag att detta är mer miljövänligt än att bygga nytt sk. miljövänligt.

Tex om du idag skulle köpa så den mest miljövänliga bil så är det fortfarande mer miljövänligare (beror i och för sig lite på hur mycket man åker) att skaffa en liten bensinsnål gammal bil (med katalysator). Tillverkning av ny bil, utsläpp fabrik/transporter material etc. Torde vara samma sak med nytt hus kontra äldre. Ja må ha fel men jag gissar på att det är så.  Räkna på helheten gällande miljön. Om du gör det berätta gärna vad du kom fram till. Skulle vara intressant att veta.
Fridens Liljor

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 20 aug 2010 14:29

Du börjar med att ställa en egen fråga kalle och så svarar du på den.

Nej, det här handlar inte primärt om att maximera sin miljövänlighet, utan att skapa en naturmiljö omkring sig. Sen kan miljövänligheten växa till sig efter hand. Jag vill inte börja med att jämföra mig med en miljöelit.

Detta är som alternativ till att lägga pengarna på platt-tv och dyr stereo, ny BMW eller MC etc. Men miljötipsen välkomnas ändå, absolut.

Tjock tegelmur var ett bra tips. När man får till åretruntväxtlighet håller växterna också värme. Liksom att det är dit som solen ska gå.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 20 aug 2010 14:33

Aha men då är det bara att köra på. Trodde ni talade om hur man ska agera miljövänligt (dina idéer är antagligen de sämsta ur en miljösynpunkt).

Bygga själv är satans dyrt, tyvärr.

Vid nybyggnation gäller grundregel. Isolera, isolera och isolera mera. Vi bor i ett kallt klimat. Bättre att lägga krut på isolation än metoder för uppvärmning. Det sparar man kulor på i längden.
Fridens Liljor

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 20 aug 2010 14:47

Drömmen är att detta kan tjäna som ett exempel på en alternativ satsning från samhällets sida, även om steget är långt. Därför frågar jag efter tips på de små stegen i rätt riktning. Och hur man gör detta så billigt som möjligt, som du riktigt påpekar är kostnaden nyckelfrågan. Vad går modernt isolerglas på? (sånt som används i alla nya storbyggnader idag)

Återkommer med kommentarer på Johans och Auk's inlägg.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 20 aug 2010 14:50

Alternativ satsning för att åstadkomma vad då?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 20 aug 2010 15:16

Ur mitt perspektiv:

Det är inte bara själva husbyggandet det gäller. Jag kan också tänka mig att modifiera en befintlig stuga.

I helheten ingår också ett eller flera liv som lever ekologiskt som helhet.

Självhushållning, och där man i kretslopp producerar egen mat (kanske inte realistiskt att man gör allt, men tillsammans med goda grannar så kan man få lite bredd).

Man får en vidgad medvetenhet hur livets processer hänger samman och att ens barn får växa upp med naturen nära inpå.

Ja vi har en överbelastad planet idag, och då kanske det är bäst att stuva ihop människor i magasin, men detta är ett alternativ som jag ser det att leva livet mer. Det känns meningsfullt att förstå och själv utveckla denna meningsfullhet. Jag tror att de människor som stuvas ihop på små ytor i betongstäder tar ut sitt miljöförstörande på annat håll.

Mest ekologiskt vore att inte leva alls. Jag tror dock att det går att använda rätt material och teknik och på sikt skapa ett hem och livsstil som är mindre belastande för miljön, samtidigt som människan mår bättre.

Frågan är ju om själva tillverkningen av solpaneler och vindkraftverk medför en större miljöbelastning än vad användandet av dem sedan avlastar. Att ta hand om sitt eget avfall (inte spola ut i kommunalt avlopp) samt att samla eget vatten borde ju vara väldigt positivt i längden.

Men det här är kanske som med droger. Om alla människor skulle börja tänka så här så skulle det uppstå mer negativt i de fall där det inte fungerar (avlopp direkt ut i sjöar OSV), än positiv i de fall där det fungerar.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 21 aug 2010 11:30

Huvudpoängen för mig är att omge mig med liv. För att låta mikroorganismerna i min kropp ha andra levande mikroorganismer att interagera med. I dataspelet world of warcraft finns det i 'Burning Crusade' expansionen på några kala rymdöar utan liv superavancerade bubblor, eller kupoler som innehåller regnskogar. Vi har ännu inte byggt några sådana i Sverige. Vi har Universeum i Göteborg, men det är lite lite för ett helt land. Jag tycker vi skulle ha en sådan i varje samhälle. Att det inte skulle vara miljövänligt är bara en lättjefull ryggmärgsreaktion, de vore miljövänliga om vi byggde dem smart helt enkelt. De kunde göra den första utanför något av våra kärnkraftverk där vi har massivt med spillvärme att tillgå. Koolt experiment att se vad det skulle bli för ekosystem om man bara glasade in några hektar och lät kylvattnet ledas in där på sin väg ut i havet.

Här isolering som jag tänkte mig ha som skjutgardiner vid söderglasväggen, med timer och elmotordrift så att man inte behöver vara där jämt. Kanske dubbla lager, så har man en rätt hygglig isolering. 4 ggr så hög isoleringsförmåga som stenull i förhållande till sin tjocklek.
Bild
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster