Ge tips på hur man bygger kombinerat hus och växthus

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 01 jan 2012 00:11

Dokumentären är från New Mexico i höjd med södra Spanien, så solen står aldrig lägre än vad den gör i september i Sverige. Jag tänker mig mer nu ett enkelt plåt/plast tak med 10 cm isolering samt glas/plexiglas för ljusinsläpp. Det är för höst och vårmånaderna som utbyggnaden skall vara till så man kan lägga vinklar på tak och ljusinsläpp för att matcha solens bana dessa månader. Obränt tegel såg jag i en film att de använt i Svenska ekobyggprojekt, staplade för att öka ytan som fångar in sol och som distribuerar ut värmen på kvällen.

Gott nytt år!

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 01 jan 2012 19:09

Andreas skrev:Det är för höst och vårmånaderna som utbyggnaden skall vara till så man kan lägga vinklar på tak och ljusinsläpp för att matcha solens bana dessa månader.



Flumma inte till nu, du har sett för många docs om amazonindianer.
Du vinner ingenting på att "vinkla", på norra halvklotet lyser solen korta timmar, dyker upp, försvinner sen. Vinkla taket mot "medelvärdet" bara.
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 01 jan 2012 19:56

Sen, istället för tegel, testa den gamla metoden med lera (blålera?), halm, vatten. Den här tekniken var vanlig förr och i närmaste gratis. Blanda lera, halm, vatten, ta av dej böxerna och trampa igång, alltså blanda allt med fötterna på marken, forma sen hanterbara bitar som du sen direkt formar på väggen. Halm kan du få gratis av närmaste bonde.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 02 jan 2012 11:38

Inget nytt att du läser mig som fan läser bibeln. Eller menar du att en glasveranda som ligger i skuggan i norrläge blir lika uppvärmd av solen i mars som en veranda i sydöstläge? Och torkad halmlera, har knappast lika bra förmåga att samla på sig solvärme som obränt tegel. Skärp dig i 10 sekunder innan du drar ur dig dina floskler.

Btw, någon som jobbat med google sketchup? Tar det mycket tid att lära sig? Kan man ha med solens bana i modellerna?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 02 jan 2012 18:57

Googles 3d verktyg har jag inte testat. Det tar säkert en tid att lära sig som alla nya program. <a href="http://sketchup.google.com/industries/edu/primary.html" target="_blank">Utbildning</a>


När du pratar om värme och hur man nyttjar det bäst, så gick tanken till potatisbacken i Ammarnäs.
Där växte potatisen bra i kyliga lappland, och man tog tillvara på solen på ett effektivt sätt.
http://ammarnas.hemsida24.se/sev%C3%A4r ... ken-685277

Du är nog inne på rätt spår med att ta tillvara på solens vinklar.

Kan du posta upp materialet på youtube eller liknande ?, så man kan få se på dokumentären om den mexikanska metoden.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 02 jan 2012 20:45

Jaha, det är sidbrytningen som spökar till det? Min post överst på denna sida (för de som kör med standard 15 inläggs brytning) syftar på youtube-dokumentären om earthships som Zokrates väckte tråden med i inlägget innan. Borde ha hänvisat till det med tanke på att sidbrytningen kom där.

Fint uppe i den stora naturen i norr, har du besökt Ammarnäs Marko? Själv har jag rensat fisk tre månader uppe i Båtsfjord en gång i tiden, det var magiskt av både mörkt och ljust slag där uppe.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 02 jan 2012 22:22

Jag var i Ammarnäs i en vecka. Ett vacker litet samhälle.
Vi Vandrade runt på fjället och var på en del studiebesök och lärde mig lite om deras historia.

Ska titta på filmen senare, missade att det var zokratess filmlänk du pratade om.

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 07 jan 2012 21:38

Jag är lite inne på kombinationen av stenvägg och 'green wall'. Googla och kolla på bilder. Hur skulle ni göra? Hittar ni någon bra webshop för den senare?

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 07 jan 2012 21:40

Automatisk bevattning/fuktproblem är väl annars ett av de större temana. Webshops och system intressant även där.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jan 2012 01:14

Intressant tema.

Växterna har antingen en kylande eller värmande effekt på byggnaden beroende på var dom monteras.

Hittade denna länk, som även länkar till svenska sidor /städer som har projekt med gröna väggar.
http://www.greenfortune.com/

antar att fukten inte får nå dom bärande konstruktionerna i betong. och måste isoleras på något vis,
i ett växthus blir det nog inga större problem med glas konstruktionen.

det var vackert med gröna byggnader : )

tänkte snabbt på växter som växer på gamla slottsmurar och väggar,
kanske kan vara en något att leta vidare på.

http://stockvault.net/photo/115913/ivy-wall

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 08 jan 2012 01:56

Mm verkar vara något slags konsultföretagsgrej, man betalar för skötsel och allt. Hittade även någon annan sådan, men den du hittade var mer ju med svensk verksamhet då. De har nada intresse av att kunskapen kommer fram om hur de gör. Måste gå att bygga och konstruerea bra och tåliga sådana här väggar med någon form av självbevattning/vattningssystem från rätt basic saker bara man hittar en 10 punkts instruktionslista.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 jan 2012 02:16

såg att man de går att bygga på nästan vad som helst.
gissar på att dom kör plast ledare med ihåliga rör som har en konstruktion som tål att belastas.
något gitter mönster. och att dom bevattnas ovanifrån med rinande vatten som matas från tankar med näringslösning.
och man anpassar flödet efter behov. och sen har dom ngn fuktisolering som heltäckande plast bakom av samma typ som man har vid hus konstruktion.

jupp, hittade dom på facebook och dom hade lite bilder på en annan modell som är lutande.

Bild
Bild
Bild

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 29 jan 2012 23:51

Grymt bra tips Marko  :wink:  Återkommer till detta senare, nästa år eller så när det blir aktuellt. Renoverar lokalen med den påtänkta väggen som är ca 4 meter bred och 3-4.8 m hög. Lösningen på bilden verkar i alla fall mycket lättskött och smidig.

Fokus för dagen är att kontakta lantmäteriet för att köpa till den mark som bonden släpper, ca 1000 m2 åt sydsydöst. Jag har fått muntlig tillåtelse av kommunen att schakta ur där, min tomt ligger utanför detaljplan så inga konstigheter. Ska schakta ur ganska rejält tänker jag mig, kanske kring 1000 m3 samt en del dräneringsjobb. Totalkostnad med att köpa, stycka av, gräva, köra undan, dränera och strö matjord för gräsplantering hoppas jag hamnar under 150'. Räknar med att fastigheten ökar minst motsvarande av jobbet, ska kontakta mäklare och banken för att värdera upp och ta nya lån.

Jag vill ha urschaktat senast i början av sommaren och hur schaktandet skall se ut i detalj tänkte jag göra mig en modell av i Sketchup innan. Har bara tittat lite och är lite trög att lära mig nya program generelt, men jag har ju jobbat en del med konstruktionsmodellering innan så det borde gå.

Fräckt och bra för mig med Sketchup är att man kan utgå från google maps karta, vädersträck och koordinater för huset och sen få in precis hur solen går alla dygn på året. Så det blir till att sätta igång och lära och modellera vidare.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 30 jan 2012 21:07

Roligt att du började använda ett program och lära dig det.
När man skapar så blir det lättare att se nya möjligheter ur det man gjort,
vilket verktyg man än använder. Tror säkert att man kan sjunga sig till kunskap : )

jag brukar använda mspaint för att skissa upp tankar, och man ser lättare ett problem när den visualiseras.
bråkade med grabben häromdagen om en router som agerar switch är en switch eller router.. vi var oeniga.

när jag skissat upp det jag visste om funktioner i denna lilla låda, så blev vi överens, det är en switch och inte en router när den utför ett visst arbete, även om routerdelen finns kvar att använda om man så vill..

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Re: Ge tips på hur man bygger kombinerat hus och växthus

Inläggav Andreas » 03 aug 2012 17:52

Har inte blivit nått sketchuppande än, men nu har det hänt lite grejjer. Tar en tvåveckors skön spad, skyffel och skottkärresemester from idag :)

Bild


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster