Lärandetyper och skolsystemet

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Lärandetyper och skolsystemet

Inläggav Sceptisk » 08 nov 2010 17:54

(En utveckling av vad jag skrev på en annan tråd här på forumet..)

Angående de svårigheter som barn får gå igenom i skolsystemet vill jag bara ta fram ett par saker. Dels så är skolan inte designad för att lära ut kunskaper, utan den är gjord bara för att hålla barn på ett visst ställe medan mamma och pappa är på jobbet. Bevis för detta är bl a att det finns många storföretagare som aldrig gått i skolan eller bara i grundskolan. Men för att kunna kontrollera mängden arbetare så måste ju något göras och svaret blir att hitta på fler "utbildningar". Detta är faktiskt allmän kunskap men verkar passera förbi massorna helt oreflekterat.

Sedan finns det en annan sak, nämligen hur vi lär oss saker på olika sätt. Precis som det finns höger och vänsterhänta, så finns det dom som har en dominant höger eller vänsterhalva av hjärnan och dessa tar emot och processar information på olika sätt.  Och precis som dessa så finns det människor som också hellre lär sig visuellt (visual-spatial) eller auditivt (auditive-sequential).

De visuella tänker i bilder och lär sig genom bilder. På ytan verkar visuella människor oorganiserade och komplicerade och ibland även trögfattade. De ser ut att gå sina egna vägar och kommer ofta fram till kreativa lösningar på problem. De ser problem som många andra inte tänkt på och detta kan få dessa personer att bli åsidosatta och direkt mobbade. De kan ha många projekt igång samtidigt och se sammanhang som andra inte kan uppfatta själva.

De auditiva lär sig sekventiellt och verkar mer logiska och organiserade. Deras styrka ligger i just att tänka logiskt och har ett bra ordningssinne, men svagheten ligger just i att förståelsen av det större sammanhanget inte är lika starkt som hos de visuella.

Utöver dessa två typer finns det säker en myrad andra typer av lärandetyper. Den lärandetyp som skolan verkar utgå ifrån är den enda som finns är dock den auditiva. Det är som att denna typ uppmuntras oftare i samhället överlag medan visuella och kreativa typer hålls tillbaka.

Hur många olika slags tänkanden finns det och vilken skola skulle kunna fungera för att ge kunskaper till alla slags tänkartyper? MODER KULTURS röst invänder såklart direkt med att säga att "en sådan skola har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas". Men låt oss för ett tag strunta i vad MODER KULTUR säger. Det finns många olika slags tänkanden, men vi kan göra en grov förenkling och rita upp ett diagram:


(3)Låt oss anta att det finns fyra sätt att inhämta information på:

1. auditivt
2. visuellt
3. mekaniskt
4. taktilt

(2)Och att det finns fyra sätt att uppfatta denna information på

1. sekventiellt
2. rumsligt
3. emotionellt
4. impuls

(1)Och att det finns tre sätt att hantera denna information på:

1. logiskt
2. balanserat
3. kreativt

Då kan vi kombinera dessa elementstyper och få fram inte mindre än 48 huvudtyper av lärandeskap.

Vi skulle också kunna göra ett tankeexpermient i hur mycket svårare det är för en person som är kreativ-emotionell-mekanisk än det är för en person som är logisk-sekventiell-auditiv. Men poängen är ändå att se att det finns många olika slags sätt att lära sig på och om skolan bara prioriterar ett enda slags lärande och marginaliserar eller rent av exkluderar andra typer av lärande, vad händer isåfall med barnens utveckling? Det korta svaret är, det hindras. Den typ man vill föra fram är den logiska-sekventiella-auditiva typen och man bryr sig inte ens om att diskutera om det finns människor som lär sig på andra sätt. Istället diskuterar man bara att det finns "bättre" eller "sämre" elever och eftersom frågan är ställd på det viset så blir svaret bara att man antingen ska ha elitklasser eller inte. Att vissa barn inte verkar lära sig brukar dessutom diagnostiseras som en mental defekt (!), typ ADHD, DAMP, etc. Vem vinner egentligen på en sådan diagnosticering? Barnet blir i princip inkompetensförklarat.

Den andra frågan är, är detta medvetet planerat på detta sätt eller är det ett okunnigt misstag av de som designat skolan? MODER KULTUR invänder såklart igen och säger "Detta har med ekonomi att göra". Om vi då undersöker MODER KULTURS svar så kan vi titta på vad pengarna för skolorna går till idag. Dagens elever har materiel upp över öronen och stora lokaler att föra sina studier i. De synliga resurserna ligger i detta; datorer, internet och stora moderna lokaler. Men hur skolorna förmedlar kunskaper förändras inte. Istället får det åligga den stackars läraren som ska försöka hinna med alla behov och föräldern som ska hinna sköta sitt jobb och samtidigt vara en god förälder och extralärare i hemmet.

Så i slutändan vem är det som får skulden när barnen inte lär sig något? Du gissade rätt. Lärarna och föräldrarna. Denna skuld-feedback åstadkommer det som systemet nästan tycks vara designat att åstadkomma; stagnation, inkompetens, politiska stridigheter och problemen i skolan kvarstår.

Så hur skulle en skola se ut som kunde inkludera alla slags typer av lärande? Skulle den skolan behöva bli dyrare? Som jag ser det så skulle den inte behöva bli det eftersom människor har lyckats lära sig ganska mycket utan en mängd datorer eller stora dyra lokaler. Men isåfall måste den skolans 'helig skrift' - studieplanen - förändras eller kanske helt enkelt tas bort. Vi måste också göra upp med myten om skolan som kunskapsförmedlare. Skolan är i sig självt inget mer än en plats man går till. Lärandekraften sitter inte i skolan utan hos eleverna och därför så är det elevernas kompetens som måste uppmuntras. Och där kan jag tänka mig att något i stil med att lika barn leka bäst och att deras kompetens tas bäst tillvara i miljöer som förstår dessa kompetenser. Det behöver inte betyda att man måste ha många olika skolor, men att lärare som har insikt om detta tillsammans med barnen kan hjälpas åt för att finna den bästa miljön för att lära sig.

Det är också ett faktum att barn går igenom flera utvecklingsstadier och det sämsta för ett barn är därför att bli motarbetad i detta. Ett barn kan till exempel börja i stadiet att vara visuell-kreativ men sedan också börja intressera sig för matematik och fysik. Ska man då hindra det barnet att lära sig om matte och fysik? Nej, principen är att det är barnet som är kompetensbäraren och vet själv sin egen takt i sitt lärande. Lärarens roll blir att se vad barnen behöver och kunna bidra med information då barnen inte vet var de ska leta och låta barnens frågande vara drivmotorn bakom skolan. Alla föräldrar vet att barn är frågemaskiner, detta bör bara uppmuntras och stödjas.

Användarvisningsbild
dk
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2008 13:28
Kontakt:

Inläggav dk » 01 dec 2010 14:53

Intressant! Bra tänkt!

Hela skolsystemet med årskurser och stadier borde förstås brytas upp (nu riktar jag in mina tankar på grundskolan). Idag är ca 100 elever uppdelade på 4-5 lärare i egna klassrum, där de följer samma skolplan och pedagogik. Istället skulla man kunna dela in dessa 100 elever på 4-5 lärare som har olika kompetenser och lär ut på olika sätt. En femtedel av eleverna drar ut till skogen, en femtedel sitter i skolbänken, en femtedel tillbringar tid i ett labb etc. Sen kan dessa fem olika grupper av elever rotera mellan de olika lärstilarna och lärarna, men alla har de ett "hem" där de tillbringar mest tid.  Detta kräver förstås att man kan dela in en grupp på hundra ungar på fem ungefärligt lika stora pedagogiska grupper, vilket nog inte är möjlig i verkligheten
:? .

Det jag har mest svårt för i rådande skolsystem är att barn ska lära sig sitta still. Vaddå sitta still?! Hur onaturligt är inte det att sitta still egentligen?? Och på en stol dessutom som förstör människokroppen. Nä, istället borde vi vuxna få lära oss att sluta sitta still.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 dec 2010 19:04

Skolan idag handlar främst om behovet från statens sida av likriktning av individerna, göra oss till duktiga konsumenter och påltiliga arbetare, till lydiga samhällsmedborgare. Talet om att odla fram kritiskt tänkande är ju bara make-up. Vem bland makthavarna vill att folk i allmänhet skall ha det?

Skolan är idag en pedagogiskt-kosmetisk produkt som främst producerar ytligt sett PK-snygga men i praktiken oanvändbara policydokument ang. precis allt, påpiskade av politiker och Skolverk/ Skolinspektion.

Visst, jag jobbar som lärare. En uppgift som gör mig verkligt kluven. Gör vad jag kan för att verka för det jag tror på inom systemet. Men samtidigt är jag en förrädare...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 01 dec 2010 19:27

Det är inte vad man lär ut som är det viktigaste, utan hur.

Det finns bra pedagoger, och det finns sämre,
De som brukar bli omtyckta är dom som är bestämda och vet var deras skåp ska stå.

Skolverkets roll här vet jag inget om,har aldrig haft med dom att göra,
men ser man till resultatet så är det katastrof.
Barnen, iaf mina har inte papper eller penna, dålig lokalstäd, dålig mat (på min tid var det lyx) inte tillgång till internet eller datorer, pga av inkompetenta/lata tekniker,
skolan har så knappa resurser att lärarna ger upp. Eleverna formas givetvis av detta, dom tappar moral och respekt.
inte så konstigt kanske.. på detta har skolan sina högre nivåer med att forma barn till det som ni pratat om, dugliga samhällsindivider, men samtidigt slås en mängd barn ut ur systemet, dom är klassade som problem och får inte den uppmärksamt eller tid som dom behöver, och jultomten existerar, det kan jag lova.. man blir som man förväntas bli.

Jag beundrar de lärare som står ut i denna pressade situation.

så stå på dig Algotezza, jag ger en femma på att eleverna tycker du är en bra person och säkert en bra lärare.
tycker inte du är förärade, samhället ska tåla och framförallt acceptera och se andra sidan av myntet.

och jag tvekar inte en sekund på att marknaden har krupit in i skolan och vill forma barnen, en hjärntvätt alltså.
Vuxna kan själva välja en marknadsinriktad linje, som jag gjorde ky, där var vi medvetna om att marknaden ville si eller så,
men det vet inte små barn.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2010 10:38

Nu kommer entreprenöskapet  stort - det skall genomsyra det nya gymnasiet. Entreprenöriellt lärande.


Google on it, brothers and sisters!


God Natt, Jord!

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 02 dec 2010 11:02

inte bara gymnasiet verkar det som...

Entreprenöriellt lärande är en pedagogisk form som stimulerar och utvecklar de kompetenser som brukar känneteckna entreprenörer; som till exempel förmågan att utveckla idéer, ansvarskänsla, drivkraft , motivation, självkännedom, tro på den egna förmågan, initiativförmåga, kreativitet och nyfikenhet.

Hammarö kommun är projektägare för en förstudie kring entreprenöriellt lärande i förskola och skola. Förstudiens syfte är att skapa bättre förutsättningar för implementering av en vidare definition av entreprenörskap/företagsamhet i skolor i kommunerna i Värmland.

källa:
http://www.hammaro.se/Barn-och-utbildni ... t-larande/

kan det ens vara lagligt att bedriva en sådan form av marknads anpassad 'propaganda' i skolor ?
Marknads anpassning på förskolenivå, jo jag tackar jag...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2010 12:16

Mr.M skrev:inte bara gymnasiet verkar det som...

Entreprenöriellt lärande är en pedagogisk form som stimulerar och utvecklar de kompetenser som brukar känneteckna entreprenörer; som till exempel förmågan att utveckla idéer, ansvarskänsla, drivkraft , motivation, självkännedom, tro på den egna förmågan, initiativförmåga, kreativitet och nyfikenhet.

Hammarö kommun är projektägare för en förstudie kring entreprenöriellt lärande i förskola och skola. Förstudiens syfte är att skapa bättre förutsättningar för implementering av en vidare definition av entreprenörskap/företagsamhet i skolor i kommunerna i Värmland.

källa:
http://www.hammaro.se/Barn-och-utbildni ... t-larande/

kan det ens vara lagligt att bedriva en sådan form av marknads anpassad 'propaganda' i skolor ?
Marknads anpassning på förskolenivå, jo jag tackar jag...



Det entreprenöriella är påbjudet uppifrån. Man är "på högsta nivå"  rädd att Sverige skall gå back rejält ekonomiskt när all tillverkning flyttas till låglöneländer, i sht när det gäller elektronik och annat modernt, tekniskt.  Vi måste då till varje pris slå mynt av alla idéer, alla förmågor.

Jag tror "di som bistämmer" är inspirerade av "det svenska musikundret" och vill att detta skall gälla precis alla områden i tillvaron  - och nu är man i färd med att lägga ner Kommunala Musikskolan eller göra den orimligt dyr! Den ena hjärnhalvan vet inte vad den andra gör!

Det entreprenöriella tänkandet gäller också när man skall "integrera invandrare och flyktingar" - de skall starta egna företag, t.ex. ROT- och RUT-företag!

Starta eget - det löser alla problem! Från vaggan till graven! Börja redan på dagis!

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 16 feb 2012 16:55

Jag blir sjuk i huvudet av skolsystemet. Alltså... skulle jag behöva gå i skolan nu hade jag blivit ändå sjukare än jag redan är. Hur fasiken ska jag svara min unge när han säger att de andra vill slåss, ja liksom på skoj - men hårt för att se vem som pallar. Och han vill inte slåss och jag har, 70-talist som jag är, betonat att det är ok att bli förbannad - men vi slåss inte, vi pratar om saken. Han får höra "fegis" och det gör ont för där han är nu så förstår han inte riktigt att han är stark som inte går med på det här. Jag mår skitdåligt över att tvinga honom vistas i den där miljön.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster