Fusionskraft - ja tack!

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Antimonetarist
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2012 21:25

Fusionskraft - ja tack!

Inläggav Antimonetarist » 26 dec 2012 03:46

Justin Case: Om en sådan inte redan finns, starta en tråd om friendly vs. unfriendly AI. Du verkar ha mycket att säga. :)

Antimonetarist
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2012 21:25

Inläggav Antimonetarist » 26 dec 2012 03:53

Zokrates skrev:Jag hoppas på denna manicken  http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece

"Under demonstrationen som pågick någon timme framkom att apparaten "tänds" med en elektrisk resistans. Inmatad effekt var omkring 1 kW.

Samtidigt producerade apparaten värme med effekt mellan 10 och 12 kW vilken användes till att koka bort vatten.

Vattnet hölls vid ungefär 101 graders temperatur under tryck i en behållare på mellan en och två liter, och under experimentet kokades omkring 13 liter vatten bort.

I apparaten ingår nickel och väte, och endast pikogram av dessa förbrukas under reaktionen. Efter användning finns spår av koppar i apparaten, vilket tyder på fusion av nickel och väte."


Vore fantastiskt, men jag önskar att jag var mindre pessimistiskt inställd till Rossis skapelse. Jag undrar om det finns en anledning till varför han dök upp överallt i teknikpressen en period och sedan tynade bort helt, med många frågor obesvarade? Så vitt jag förstår har han inte sålt den till något patenttroll, som är den glömskans avgrund i vilken många goda idéer naivt kastar sig, men av någon anledning har han inte gjort väsen av sig på länge. Att det handlar om en "ny, hittills okänd reaktion" bekymrar mig också, då det antyder att man inte kan förklara det. I och för sig började många stora tekniska framsteg så.

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Det verkar lovande..

Inläggav holoteist » 05 mar 2014 16:12

Urbizzo skrev:Under några år har jag följt en utveckling inom cold fusion, och det ser ju ut som det finns nu. Förevisad allmänt och första enheten såld. Världspatent innehas av Andrea Rossi. Kolla upp själva. http://energycatalyzer3.com/

Jag har lagt "confused" som min politiska åsikt på facebook.

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Fusionskraft - ja tack!

Inläggav förbryllad » 02 jan 2015 17:16

Fusion av låtar, ideer, koncept, rådslag, politiska åskådningar och av faktiska kemiska partiklar.
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fusionskraft - ja tack!

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 17:53

förbryllad skrev:Fusion av låtar, ideer, koncept, rådslag, politiska åskådningar och av faktiska kemiska partiklar.


eklekticism synkretism bricolage förnyar tänkandet världen alles...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster