Huvudvärk av Ikea-sängar, kemikalier?

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Huvudvärk av Ikea-sängar, kemikalier?

Inläggav Andreas » 01 dec 2010 23:57

Köpte ett par nya Ikeasängar av billigare slag för några veckor sedan. Det var en riktigt vass kemisk-renhetslukt av dem när jag tog bort plasten. Fick huvudvärk och flyttade därför ned på nedervåningen medan de står på övervåningen för att de skulle få lufta sig ett tag. En vecka senare satt jag några timmar på övervåningen fast rätt långt ifrån dem, 7 meter kanske. Jag fick då samma huvudvärk igen. La därför ut dem på balkongen där de stod i ett par veckor på vädring. Utan att jag tänkte något över det så plockade jag in dem nyss och hanterade dem i kanske 5 minuter samt luktade på dem. Lite av den fräna kemikalielukten var fortfarande kvar. Och ta mig fan om inte huvudvärken dök upp igen av denna lilla exponering trots flera veckors vädring.

Flamskyddsmedel var ju nyligen på tapeten, vilket lite av vart är impregnerat med. Tydligen fruktbarhetsnedsättande, men det ska ju hålla hela livstiden och borde inte vara det som ger lukten? I så fall måste den stanna kvar många år.

Så vad tror ni, vad är det för medel? Hur illa är det?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Morningstar

Inläggav Morningstar » 02 dec 2010 00:12

---/

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 02 dec 2010 09:28

Mm, ingen uppmuntrande läsning direkt. Undrar om det inte är antifuktimpregneringen och mögelskydden som luktar? Usch, vill inte ha skiten i mitt hem  :?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 02 dec 2010 11:22

Med den mångfald av främmande ämnen/gifter vi omger oss med idag så är det alltid något som kommer att drabba oss. Vi har överlag för hög tilltro till att produktionen tar hänsyn till människan. Mångfalden ökar risken att vi exponeras för något som passerat kontrollen, antingen genom slarv eller okunskap. Vi ökar med detta hela tiden statistiskt konsumentens egenansvar. Det är således orimligt att planlöst handla och förvänta sig att det blir bra.

Det är bäst att omge sig med få element och att dessa har hög kvalitet ur miljö/hälsohänseende. Ofta är det ganska dyrt. Men man kan komma på alternativ.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 02 dec 2010 12:06

---

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 02 dec 2010 12:11

Jag spårar obehagskänslorna, rysningarna och huvudvärken ned till sista gången jag tog en research-chemical drog i slutet av 90-talet. Hemskt skit, men inget ont som inte har något gott med sig, nu är jag mer medveten om risker med kemikalier. http://en.wikipedia.org/wiki/4-Methylthioamphetamine (peakade på Roskilde samtidigt som de 9 klämdes ihjäl under Pearl-Jam konserten)
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Morningstar

Inläggav Morningstar » 02 dec 2010 12:16

---

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 02 dec 2010 22:52

Gud så äckligt. Vad är det för en sjuk värld man lever i. Vad tänker du göra?

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 03 dec 2010 07:40

Bra fråga. Sängarna har man ångerrätt på, men det innebär bara att de kastas, vilket jag inte riktigt vill bidra till. Och så har jag nog sumpat kvittot (det med bisfenol ni vet) i vanlig ordning. Ska i alla fall på min första arbetsledighet på ett och ett halvt år nu och när jag kommer tillbaka gör jag det med tre till som ska bo i huset. De är från djungeln, även om de importerar en god del prylar dit med och därmed inte är helt exponeringsbefriade så ska det bli intressant att se vad deras luktsinne säger om saken. Misstänker att en av dem mest är intresserad av att studsa i dem...

Flyttar tråden till Alternativ och välkomnar fler praktiska tips. Ekologisk säng, vad finns det? Begagnat finns det ju ett visst motstånd mot att ligga i impregnerade kroppsvätskor och kroppsavfall även om det helt säkert är sundare än detta.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 03 dec 2010 13:17

Andreas skrev:Bra fråga. Sängarna har man ångerrätt på, men det innebär bara att de kastas, vilket jag inte riktigt vill bidra till. Och så har jag nog sumpat kvittot (det med bisfenol ni vet) i vanlig ordning. Ska i alla fall på min första arbetsledighet på ett och ett halvt år nu och när jag kommer tillbaka gör jag det med tre till som ska bo i huset. De är från djungeln, även om de importerar en god del prylar dit med och därmed inte är helt exponeringsbefriade så ska det bli intressant att se vad deras luktsinne säger om saken. Misstänker att en av dem mest är intresserad av att studsa i dem...

Flyttar tråden till Alternativ och välkomnar fler praktiska tips. Ekologisk säng, vad finns det? Begagnat finns det ju ett visst motstånd mot att ligga i impregnerade kroppsvätskor och kroppsavfall även om det helt säkert är sundare än detta.


Att den slängs är väl det bästa som kan hända? Om du dessutom påtalar varför du lämnar tillbaka sängen så är det ett incitament som bidrar till att en ändring sker.

Hästens sängar, i alla fall Superia, verkar vara bra ur ekologisk/miljö hänseende. Kostnaden är inte så hög med tanke på hållbarhet och kvalite. Själv köpte jag en Jenssen ambassadör för 15 år sedan som då kostade 28.000kr, (Specialbeställde längden så att jag slipper sova med fötterna utanför) och den är som ny förutom att katterna klöst på sidan och att bäddmadrassen har blivit kissad på av två barn som vuxit upp. Tycker det är bättre att göra få bra investeringar än att hålla på att byta ut skräp under hela livet. Ett problem med sängar är den laddas känslomässigt. Man kanske ska byta ut sängen när man byter relation. Men det bär emot att göra sig av men en bra säng som man får betala 50.000kr för idag. Så det är fler saker att ta ställning till än enbart kvalite.

Överlag så är det dyrt att inte ha kapital att göra bra investeringar med. Det är dyrt att vara fattig kan man säga. Dels så blir man tvungen att göra nödköp som inte håller så länge och dels så blir man tvungen att köpa produkter man inte mår bra av som i sin tur medför medkostnader i form av nedsatt ork och hälsa.

Ett alternativ till en dyr säng skulle ju vara att försöka sig på att konstruera en egen av en trästomme, tagelmadrasser och ullskinn. Jag somnar ganska ofta i vardagsrumssoffan som är tillverkad av en juniorsäng från sekelskiftet. I den har vi stoppat i både det ena och det andra. Att använda fårskinn är ett ypperligt material att ha direkt mot huden. Man behöver inte tvätta det utan bara hänga ut. Funderar på att ha det som täcke också. Ett par bekanta till min sambo kör det och det ska visst vara riktigt bra. Själv är jag less på kalla bomullslakan som blir fuktiga och smutsiga.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 03 dec 2010 13:39

Sedan finns det inget som heter "den optimala sängen". Man kan visserligen prova ut en säng som fördelar trycket, men den optimala sängen är att så ofta som möjligt byta sängtyp. Du kan ha en så "bra" säng som helst men det är aldrig bra att utsätta kroppen för en konstant och monoton belastning. Det är därför som alla andra tycks ha skönare sängar än en själv oavsätt vilken kvalite det är på dessa sängar. Samma med kontorsergonomi: Variation är lösningen på problemen med skador. Den optimala sängen är således en låda som man stökar och bökar i som det vore ett djur som byggde ett bo. Att ha konstant belastning och tryck på enstaka muskelgrupper leder till obalans och problem med kroppen. Sov därför på soffan då och då. Att således bygga en egen säng i form av en låda, som man sedan fyller med vad som faller en in, kan vara riktigt bra. Toppa detta sedan med fårskinn.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Huvudvärk av Ikea-sängar, kemikalier?

Inläggav freddemalte » 03 dec 2010 15:45

Andreas skrev:Köpte ett par nya Ikeasängar av billigare slag för några veckor sedan. Det var en riktigt vass kemisk-renhetslukt av dem när jag tog bort plasten. Fick huvudvärk och flyttade därför ned på nedervåningen medan de står på övervåningen för att de skulle få lufta sig ett tag. En vecka senare satt jag några timmar på övervåningen fast rätt långt ifrån dem, 7 meter kanske. Jag fick då samma huvudvärk igen. La därför ut dem på balkongen där de stod i ett par veckor på vädring. Utan att jag tänkte något över det så plockade jag in dem nyss och hanterade dem i kanske 5 minuter samt luktade på dem. Lite av den fräna kemikalielukten var fortfarande kvar. Och ta mig fan om inte huvudvärken dök upp igen av denna lilla exponering trots flera veckors vädring.

Flamskyddsmedel var ju nyligen på tapeten, vilket lite av vart är impregnerat med. Tydligen fruktbarhetsnedsättande, men det ska ju hålla hela livstiden och borde inte vara det som ger lukten? I så fall måste den stanna kvar många år.

Så vad tror ni, vad är det för medel? Hur illa är det?
Hej Andreas
Lämna genast tillbaka de där sängarna! Så ska det inte vara.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 04 dec 2010 21:25

Det är väldigt lätt att få huvudvärk av en Ikea-möbel. Det vet alla som har försökt att skruva ihop en sån.
Själv har jag ingen säng utan sover på en spikmatta. Om ni är intresserade av att testa en sådan rekommenderar jag en nybörjarmatta. (en sån har bara en spik).
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 05 dec 2010 13:46

Älskar din humor, lösdrivaren  :)

Jag tycker att du ska ringa och prata med IKEA, Andreas. Det finns ju en risk att det är farligt det här och det ligger säkert i deras intresse att själva utföra en anlys av eventuella farliga medel och återinkalla sängarna i så fall innan värre incidenter än huvudvärk drabbar folk.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 dec 2010 14:58

lösdrivaren skrev:Det är väldigt lätt att få huvudvärk av en Ikea-möbel. Det vet alla som har försökt att skruva ihop en sån.
Själv har jag ingen säng utan sover på en spikmatta. Om ni är intresserade av att testa en sådan rekommenderar jag en nybörjarmatta. (en sån har bara en spik).


Jag svettas litervis när jag skruvar ihop dessa ting. Blir helt uttorkad.


Många IKEA-möbler är faktiskt bara skit. Hopklistrat träflis med fejkat trä utanpå - plastfilm med ådrat mönster.

Men det är vad jag har råd med.


Har ni märkt att Billy-hyllans kvalité stadigt sänks? Jämför hur den var för några år sedan med nu.

När kommer talarstolen Hitolf?


/Algrotesca
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster