Moderna skogsvaktare

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Moderna skogsvaktare

Inläggav Minimaxitiger » 08 feb 2011 16:33

Jag antar att det finns fler i vårt samhälle som har samma vision som jag haft ända sedan barnsben?

Att ha en liten gård med skog och en liten plätt för att odla sina egna basmatvaror samt för att kunna arbeta åt sig själv i sitt eget tempo utan det ständigt vinande ljudet från kapitalismens piskor?

Jag har verkligen försökt, men det är svårt för den som växer upp i en stad och skall försöka få ihop kapitalet själv. Sedan blev ju till råga på allt jord och skog ett investeringsobjekt för ständigt fiffiga investerare. Har lyckats till slut att bosätta mig i en stuga på landet vilket är gott för mig även om jag inte kan försörja mig på det.

Ett förslag jag tänkt på som kanske vore något är att då vi har en hög arbetslöshet och mycket statliga skogar som behöver skötas inrätta något som jag kallar moderna skogsvaktare.

Du får tilldelat en bit skog som Du skall sköta på ekologiskt gammaldags vis. Där får du uppföra ett hus stuga och en åkerplätt.

Skogen gallras, bara de äldsta träden som levt sin cykel som träd färdigt gallras med hjälp av gamla metoder. Häst som drar timret till närmaste väg i upplag.

Sedan när staten säljer timret så får skogsvaktaren en summa pengar färdig skattat för sin del av timret och för den co2 bindande förmågan skogen har (utsläppsrätter).

Från detta skulle skogsvaktaren få sin försörjning till största del, små omkostnader ger litet behov av inkomster.

Sedan blir det spinoff effekter då detta skapar möjligheter till andra sidojobb och en levande landsbygd.

Jag tror detta skulle intressera många i vårt avlånga land, speciellt de som är naturintresserade och inte så intresserade av studier?

Vänligen

Minimaxitiger
:)
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Moderna skogsvaktare

Inläggav Minimaxitiger » 23 mar 2011 15:05

Många här i Norr tänker föraktfullt på "de där andra länderna som skövlar naturen arterna och skogarna".

Vårat moderna skogsbruk är en våldtäkt på naturen, där naturvärdena försvinner för en lång tid tillsammans med den potentiella turist intäkten och naturupplevelsen för kring boende.

Blåbären tillsammans med många andra arter är på stark tillbaka gång i bland annat Sverige.

Ändå brottas aktörerna med lönsamhetsproblem...

Nej enligt mig så måste skogen få sitt rätta värde och uppskattning.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 mar 2011 18:19

Blåbär och lingon påminner mig om när jag bodde i Pite. Jag cyklade ett par mil med ett par hinkar och samlade ihop lite pengar. Det var ofta gott om lingon, men det växlade år för år. Jag vet inte orsakerna om det är surheten i backen eller vad det beror på. Det kan finnas en naturlig orsak med. Hjortron tex beror ju på hur mycket bin som finns just den säsongen.

Jag saknar den tiden och naturen från norr.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

mo

Inläggav Minimaxitiger » 23 mar 2011 18:30

Naturen är toppen här i Norden. Hoppas vi kan bevara det så.

Det har börjats göras mer och mer stubbrytning och jordberedning det är en av bovarna tillsammans med att det blir för öppet, till att exempelvis blåbär försvinner.

Minns första gången jag såg ett område där ovanstående gjorts....
Saknar ord...

Hoppas jag får ledigt såpass i sommar så jag kan fara och fjällvandra en vecka.
Rena sagolandskapen på sina håll.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 23 mar 2011 18:44

När man ser såren efter skogsindustrin så blir man inte direkt glad.
Jag jobbade en kort tid på ett pappersbruk och läste lite om skogsvård. Det rabblas det upp en massa fina saker som låter vettigt.. Men jag tycker inte att det är vettigt att skövla i den skala som sker.
Nog kommer naturen tillbaka i någon form och en och annan mus stannar kvar, men de som bor dess närhet tycker inte det är så himla kul som aktieägarna tycker.

Min morfar var bonde i mellan-Sverige och hade lite skog. Jag gillade att ströva runt där. Det är vackert så länge människan inte varit och påverkat...

vi kanske ska ta ett år med lite mer naturupplevelser som att gå tex kungleden: )
bra ide det där med vandring

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 24 mar 2011 11:04

Det som sparas som det är nu är små områden med nyckelbiotoper om jag förstått det rätt. Jag saknar kvadratmil med urskog, tycker vi skulle haft ett antal sådana spridda över landet, det är månghundraårigt projekt, men jag tror de vore mycket nyttiga att satsa på.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Moderna skogsvaktare

Inläggav Minimaxitiger » 24 mar 2011 21:03

Tack för svar, håller med. Det skulle alla vinna på och på sikt genererar det troligen mer inkomster till landet i form av turism och goodwill.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster