Förändring på gräsrotsnivå

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Förändring på gräsrotsnivå

Inläggav Minimaxitiger » 13 mar 2011 10:20

De flesta har en vilja att förbättra sin värld och världsbild.
Det känns ofta övermäktigt med vardagens stress och måsten.
Men det är där det är viktigast med att påbörja en varaktig förändring.

De här förslagen är bara några, vissa tycker de är naiva och skall givetvis tänka ut mer raffinerade som passar vederbörande.

Det viktigaste är: använd kritiskt tänkande, om Du är en god människa och någon försöker övertyga Dig eller värva Dig skall Du börja med att fundera på vad Ditt agerande kan få för följder. Låt ingen övertyga Dig att göra något mot Din inre vilja om godhet.

• Bestäm Dig för att göra en sak som för livet framåt.  Plantera ett frö, blomma, träd, ta hand om en övergiven katt eller hund.

• I stället för att ha dåligt samvete kan Du bli månadsgivare till en seriös biståndsorganisation.


• Dela med dig av idéer, de gör ingen nytta oanvända, har Du tur är det rätt person som lyssnar och kan genomföra det. Ofta kanske vederbörande glömmer bort vem han eller hon fick idén av men är det inte bättre att idéer förverkligas i stället för att egot växer?

• Ni som ser på nyheter, sök aktivt efter de goda, zappa om det blir för mycket elände, köp kvällsblaskan med positivt laddade löpsedlar om Du skall välja tidning osv. empati är bra men världen blir inte bättre av att Du blir deprimerad.

• Ni som skvallrar om andra och tycker det är bara är sunt och ett tecken på empati och social förmåga. Tänk efter, skvaller om lögner och episoder tagna ur ett sammanhang kan skada mer än Ni anar. Bestäm Er för att åtminstone sluta föra vidare sådant Ni inte själva vet om det är sant eller ej.

• Om en missbrukare ber om pengar till mat, köp mat ge inte pengar.

• Sluta att aktivt söka så mycket fel på Dig och omgivningen, ja det finns förbättringspotential i mycket men det mesta är ett mirakel. En del människor samlar på sig negativa omdömen om andra, den andra kan ha levt i fulländning 99,9 % men vederbörande har bara sparat fläcken i minnet och återberättar bara det om den andra.

• Våga titta Dig själv i ögonen när Du borstar tänderna, le åt Dig själv så har Du börjat dagen med ett leende och mottagit ett leende. Hej Du är ganska ok, Du kan ju till och med le åt eländet ;-)

Om i teorin alla jordens x miljarder människor gjorde en livsbejakande handling skulle summan av förändringen bli ganska påtaglig.

Inget nytt men sant.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Förändring på gräsrotsnivå

Inläggav Minimaxitiger » 13 mar 2011 11:42

Vore trevligt att få vardagsförslag från andra med en lika barnsligt enkel livssyn helt enkelt att man kan gå in i tråden och kolla emellanåt?

Inget förslag är för oviktigt.

Ett enkelt exempel till från mig.

Om Du har en katt och kamin och köper dyr kattströ som sedan bara kastas, köp då hellre pellets och när det använts av katten kan du få värme av det. Dessutom mycket billigare. Kanske jag så småningom också får  möjlighet att plantera fler träd för att kompensera.

Vänligen

Minimaxitiger :)
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 mar 2011 11:58

Vilket fint inlägg! Fast jag förstår att knarkarna ofta behöver droger för att härda ut och jag har inte några större skrupler med att skänka bort någon tia som antagligen går till droger. Jag tror precis som du att de små förändringarna blir de stora förändringarna. Jag tycker Vi ska Våga Vara Vänliga. Jag hade aldrig överlevt så här länge om jag inte kunde le åt eländet ibland.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 13 mar 2011 12:20

Någon säger till en, sikta mot stjärnorna, för att ta sig till stjänrorna krävs mycket, om man vill plocka ner dem räcker det inte med att man ställer sig på tå, det räcker inte att hoppa så högt man kan, man behöver helt enkelt en rymdraket. Men gillar man att bygga rymdraketer, är det ett hinder, kanske inte, för jag vill ju till stjärnorna. Men nu är det så att personen som jag vill ge stjärnorna till, går i en annan riktning och försvinner i röken från kloakerna som ångar upp genom brunslocken. Vi får för oss att vi har brottom, vi måste till stjärnorna snabbt, kanske någon annan kan bygga raketen men det behövs pengar till som vi inte har, idén att råna en bank uppkommer. Så från att ha sträckt sig för att nå stjärnorna har jag nu blivit en revolverman. Fel riktning att gå. Fel tanke att tänka. Dualiteten mellan stjärnorna, och personen, har gjort oss en illusion om att vi har brottom och stress är intressens sämsta vän. Har vi brottom eller inte? Enligt våra erfarenheter vad? Tänk istället så här, när jag nått stjärnorna så kommer allt vara upplyst och klart, allt kommer skina i gyllengult och all rök kommer vara som bortblåst, detta är att fokusera på ett mål. Om du befinner dig i en gigantisk tunna så tjänar det inget till att hoppa för att nå pärlan insprängd mellan plankorna högt över dig, nej du måste sätta tunnan i rullninng för att nå pärlan. Det svåra är inte att tjäna pengar (bygga rymdraket), vem som helst kan vinna en miljon på lotteri under förutsättningen att de köpt en lott och det kräver ingen som helst skicklighet, det anas inte hur många chanser som uppenbarar sig till rikedom under våra liv, men det svåra är att veta var man ska göra av pengarna (vart man ska resa med rymdraketen). Vad jag menar är att, att bygga raketen är att beräkna och titta i sitt teleskop, och när man har målet klart för sig, dvs när man i sin kikare ser platsen dit man vill så ligger även vägen klar. Vet man bara vad man vill så är det enda som behövs för att ta sig dit rutiner.

runeb
Avslutat konto
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 feb 2011 13:04
Ort: rune b nilsson
Kontakt:

Inläggav runeb » 13 mar 2011 16:00

Hej Minimaxitiger!
du skriver:
De här förslagen är bara några, vissa tycker de är naiva och skall givetvis tänka ut mer raffinerade som passar vederbörande.

Det viktigaste är: använd kritiskt tänkande, om Du är en god människa och någon försöker övertyga Dig eller värva Dig skall Du börja med att fundera på vad Ditt agerande kan få för följder. Låt ingen övertyga Dig att göra något mot Din inre vilja om godhet.

• Bestäm Dig för att göra en sak som för livet framåt.  Plantera ett frö, blomma, träd, ta hand om en övergiven katt eller hund.

• I stället för att ha dåligt samvete kan Du bli månadsgivare till en seriös biståndsorganisation.


• Dela med dig av idéer, de gör ingen nytta oanvända, har Du tur är det rätt person som lyssnar och kan genomföra det. Ofta kanske vederbörande glömmer bort vem han eller hon fick idén av men är det inte bättre att idéer förverkligas i stället för att egot växer?

• Ni som ser på nyheter, sök aktivt efter de goda, zappa om det blir för mycket elände, köp kvällsblaskan med positivt laddade löpsedlar om Du skall välja tidning osv. empati är bra men världen blir inte bättre av att Du blir deprimerad.

• Ni som skvallrar om andra och tycker det är bara är sunt och ett tecken på empati och social förmåga. Tänk efter, skvaller om lögner och episoder tagna ur ett sammanhang kan skada mer än Ni anar. Bestäm Er för att åtminstone sluta föra vidare sådant Ni inte själva vet om det är sant eller ej.

• Om en missbrukare ber om pengar till mat, köp mat ge inte pengar.

• Sluta att aktivt söka så mycket fel på Dig och omgivningen, ja det finns förbättringspotential i mycket men det mesta är ett mirakel. En del människor samlar på sig negativa omdömen om andra, den andra kan ha levt i fulländning 99,9 % men vederbörande har bara sparat fläcken i minnet och återberättar bara det om den andra.

• Våga titta Dig själv i ögonen när Du borstar tänderna, le åt Dig själv så har Du börjat dagen med ett leende och mottagit ett leende. Hej Du är ganska ok, Du kan ju till och med le åt eländet  


Bravo! Vilka fina förslag. Vilken djup insikt!

I dag behövs de mer än någonsin. Jag instämmer helt i att man inte behöver söka fel på sig eller andra. Vi gör ju alla så gott vi kan. Kunde vi bättre så skulle vi ju göra bättre. Ett leende i spegeln kostar ingenting. Du är perfekt som du är.

runeb :)

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Förändring på gräsrotsnivå

Inläggav Minimaxitiger » 13 mar 2011 17:47

Tack för Era fina svar.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Förändring på gräsrotsnivå

Inläggav Minimaxitiger » 22 mar 2011 09:05

Vi borde vara mer flexibla i arbetslivet.

De som exempelvis har ekonomi för att minska arbetstid borde överväga att investera i livet i stället för att byta upp sig materiellt.

Om ett stort antal individer minskar sina timmar på ”plantagen” så måste slavägaren ta in andra slavar för att kompensera bortfallet ; -)

Statsmakten borde ha en flexiblare syn på arbetsmarknadspolitiken och stimulera till att arbetstiden förkortas under lågkonjunkturer och normaliseras under högkonjunkturer.

Personligen tror jag att en stor del av socialdemokratins valförlust låg i att de ca ett halvår före valet kom med ett utspel om att alla skall jobba mer hårdare och längre…

Jag sade till en vän på ett ungefär ”nog har vi blivit arbetsnarkomaner alltid när vallöften är att jobba ännu hårdare i ett land där mellannamnet hos befolkningen är utbränd”.

Det vinnande blocket jagar sjuka i vild förtvivlan.

Båda blocken uppmuntrar 65+ gruppen att fortsätta att sälja sitt liv.. när det dyraste kapital vi äger är tiden vi finns här…

Allt detta sker när de unga som verkligen behöver arbeta för att bygga upp sina liv och finna mening i livet (då menar jag inte att livets mening är att arbeta) lider av arbetslöshet.


Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Kotten
Inlägg: 176
Blev medlem: 29 jan 2007 13:04
Ort: Linköping

Inläggav Kotten » 22 mar 2011 10:15

Hej minimaxitiger,
Det politiska tycker jag att du skulle starta en tråd om! Det var intressant!

I övrigt är det många fina tankar, just av den anledning kan jag inte komma in och kommentera dessa med min påträngande livsångest. :cry:

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Förändring

Inläggav Minimaxitiger » 22 mar 2011 10:40

Hej Kotten, tack för svar och Ditt förslag.

Jag väljer tills vidare att ha lite olika små förslag samlade i denna tråd då livet är likadant.
Det ena går in i det andra utan direkta gränser?

Jag känner verkligen med Dig och Din livsångest, det är tyvärr allt för många som drabbats.

Önskar Dig allt gott.


Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster