Förstoringsglaset
- vilken grej! Retrouppfinning att pånyttupptäcka. Har inte testat den än, men allvarligt finns det inte någon med stilfullt fodral i klassisk tappning som en kultassessoar?
Bra uppfinningar
Moderator: Moderatorgruppen
Btw undrar om det inte är ett 'strids'redskap i små ulandsbyar i stamkrigsområde och mellan bybor historiskt sett. Måste väl ur urfolkens perspektiv vara högklassigt? Också med tanke på hur de använt och värderat glas och 'strunt' och sånt i sin byteshandel. Faktum är att det finns oerhört mycket att lära i att närma sig naturfolk, om än inte fram till sin promillelika andel map folk som verkligen lever distanserat. men det är en jämn övergång geografisk-kulturellt, som liksom till barnet sett ur vårat företagsekonomiska samhälles och i undertecknads fall kontorvardag
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
Och här har vi drivlinetypen som dominerar om 5-10 år.
Eldrift vid hjulen, batteri 4-8 mil efter behov och därefter en effektoptimerad liten förbränningsmotor med senaste teknologin. Kanske bensin-diesel, HCCI hette väl en experiment-förbränningsteknik vill jag minnas? I alla fall en 20-30-kW laddmotor, som bara väger några kilo, går på bara den arbetspunkt i effekt-varvtalsdiagrammet som den är gjord för och är endast kopplad till batteriet via en generator med total verkningsgrad över 50% (i alla fall på vintern, och nära 50 % även utan nytta dragen av värme, btw kan värmepumpar boostas i verkningsgrad av värme tex från förbränning?).
Förbränningsmotorn kan kicka in och värma systemet direkt vid kallt klimat (vi behöver bara avsluta laddningen i hemmets elkontakter när bilen har 90% laddade batterier på vintern och ta resten med laddförbränningsmotorn.)
http://www.dn.se/motor/tester/bilar/opel/inga-orosmoln-over-el-opelns-rackvidd
Kolla noga, har svårt att tro att något kommer konkurera ut denna variant.
Eldrift vid hjulen, batteri 4-8 mil efter behov och därefter en effektoptimerad liten förbränningsmotor med senaste teknologin. Kanske bensin-diesel, HCCI hette väl en experiment-förbränningsteknik vill jag minnas? I alla fall en 20-30-kW laddmotor, som bara väger några kilo, går på bara den arbetspunkt i effekt-varvtalsdiagrammet som den är gjord för och är endast kopplad till batteriet via en generator med total verkningsgrad över 50% (i alla fall på vintern, och nära 50 % även utan nytta dragen av värme, btw kan värmepumpar boostas i verkningsgrad av värme tex från förbränning?).
Förbränningsmotorn kan kicka in och värma systemet direkt vid kallt klimat (vi behöver bara avsluta laddningen i hemmets elkontakter när bilen har 90% laddade batterier på vintern och ta resten med laddförbränningsmotorn.)
http://www.dn.se/motor/tester/bilar/opel/inga-orosmoln-over-el-opelns-rackvidd
Kolla noga, har svårt att tro att något kommer konkurera ut denna variant.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
Återgå till "Tema: Alternativ!"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster