Bra uppfinningar

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Bra uppfinningar

Inläggav Johan Ågren » 23 mar 2011 10:16

<object width='425' height='350'><param name='movie' value='http://www.kossan.se/v/cool_teknik_foer_att_undvika_olyckor_med_cirkelsaag.swf'><param name='wmode' value='transparent'></param><embed src='http://www.kossan.se/v/cool_teknik_foer_att_undvika_olyckor_med_cirkelsaag.swf' type='application/x-shockwave-flash' wmode='transparent' width='425' height='350'></embed></object></a>

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Bra uppfinningar

Inläggav freddemalte » 23 mar 2011 10:54

Johan Ågren skrev:<object width='425' height='350'><param name='movie' value='http://www.kossan.se/v/cool_teknik_foer_att_undvika_olyckor_med_cirkelsaag.swf'><param name='wmode' value='transparent'></param><embed src='http://www.kossan.se/v/cool_teknik_foer_att_undvika_olyckor_med_cirkelsaag.swf' type='application/x-shockwave-flash' wmode='transparent' width='425' height='350'></embed></object></a>
Hej Johan

Imponerande på många plan, och i synnerhet på det planet att en idé faktiskt har generat något som har en praktisk nytta för människor i deras vardag till skillnad mot många andra aktiviteter som enbart stannar i de lärdas rum eller på sin höjd sipprar ut i korridorerna utanför dessa :-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 15 jun 2011 02:15


Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 15 jun 2011 08:11

Nu blir min fd kollega lite avis. Han hade patenterat just en annan sådan här variant några år tidigare, bara inte lyckats sälja in hjälpen att lansera den som en produkt. Ska läsa mer hur den funkar när jag kommer hem. Min fd kollega menade att hans uppfinning som han har patent på i Sverige skulle vara den effektivaste tillgängliga värmedrivna vattenrenaren. Var på hugget att starta firma med han innan finanskrisen kom och satte stopp, fast det var i och för sig inte denna grej vi tänkte syssla med.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

FuturisticDragon
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 jun 2011 11:48

Inläggav FuturisticDragon » 04 jul 2011 12:52

Inte särskilt användbar om man vill skära korv

Korrespondenten
Avstängd
Inlägg: 140
Blev medlem: 12 nov 2010 23:36

Inläggav Korrespondenten » 04 jul 2011 18:08

Bra uppfinning = enkel, få delar och låg produktionskostnad.

Har själv varit en hobbyinnovatör inom fordonssäkerhet, höghöjdssäkerhet, verktyg, sportredskap, strategiska brädspel, etc..

Har deltagit i SM och NM i uppfinning, har varit i kontakt med Almi Företagspartner och blivit skickad till patentbyråer och riskkapitalister.

När jag detlog i NM, fick jag 1 år senare reda på att en av mina 28 bidrag hade tagits patent på av ett stort internationell företag i Europa. Den var 100 % lik och beskrevs i en svensk teknisk tidsskrift. Företaget påstod att det tog dom 50 år och 100 hundra ingenjörer. Innan dess hade jag kontaktat deras chefsingenjör i Sverige, som sade att min idé icke är termodynamisk möjlig.

I SM vann en person med en idé 99 % lik min.

Bah! Girighet! Avslöja aldrig en idé utan patent i förväg!!!

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 14 jul 2011 00:19

Elcykeln, grymt bra pendlingsfordon, mycket snabb återbetalning ifall man ställer bilen och på även billigare än kollektivtrafiken.

Funderar på att utveckla en cykel med avseende på framkomligheten också. Bygger dit en 500 wattare i framhjulet på min halvdana MTB. Ska få det att funka först bara sen så hoppas jag ta mig upp för slalombacken  :D....Men testade mammas damelcykel och faktum är att man tar sig upp för hyggliga sluttningar i traktorstigar på hygget redan där.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 14 jul 2011 00:24

Heh blev påmind om mina gamla ideer om hur man skyddar sin cyckel bäst mot stöld.
Allt från att man enkelt skulle ta med sig en vital del i pedalen (utformat som ett lås)  till rörliga kulor i ramen som skapade el som aktiverade en radiosändare med unik id.
man skulle bli tvungen att såga isär ramen eller svetsa pedalerna för att ha nytta av cykeln.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 jul 2011 13:34

Marko skrev:Heh blev påmind om mina gamla ideer om hur man skyddar sin cyckel bäst mot stöld.
Allt från att man enkelt skulle ta med sig en vital del i pedalen (utformat som ett lås)  till rörliga kulor i ramen som skapade el som aktiverade en radiosändare med unik id.
man skulle bli tvungen att såga isär ramen eller svetsa pedalerna för att ha nytta av cykeln.


Fick mig att tänka på en notis jag läste för flera år sen, om en engelsman som monterade bort ratten varje natt, men han fick sin bil stulen ändå, tjuven hade iaktagit detta och tagit med sig en egen ratt!

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 14 jul 2011 14:05

Zokrates skrev:
Marko skrev:Heh blev påmind om mina gamla ideer om hur man skyddar sin cyckel bäst mot stöld.
Allt från att man enkelt skulle ta med sig en vital del i pedalen (utformat som ett lås)  till rörliga kulor i ramen som skapade el som aktiverade en radiosändare med unik id.
man skulle bli tvungen att såga isär ramen eller svetsa pedalerna för att ha nytta av cykeln.


Fick mig att tänka på en notis jag läste för flera år sen, om en engelsman som monterade bort ratten varje natt, men han fick sin bil stulen ändå, tjuven hade iaktagit detta och tagit med sig en egen ratt!


Dessa jäkla tjyvar : ), jag har blivit av med ett gäng cyklar och även bilar och en gång även hela lägenheten.
Folk är giriga (konstigt nog har jag aldrig blivit bitter över dessa händelser)
Pedal ideen fick jag just från en bilratt, lustigt att du tog upp det. (ratten blir obrukbar om man försöker vrida sönder rattlåset)

Problem är till för att lösas... Har även spånat på hur offentliga cykel/moped ställ ska utformas för att förhindra stöld.
Jag lade ner 'uppfinnandet' då jag konstaterade att jag inte är en handlingskraftig person rent praktiskt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 jul 2011 16:54

Marko skrev:Har även spånat på hur offentliga cykel/moped ställ ska utformas för att förhindra stöld.
Jag lade ner 'uppfinnandet' då jag konstaterade att jag inte är en handlingskraftig person rent praktiskt.

Här är andra som spånat, träcyklar, kan det vara nått för trädkramare?
http://blogg.sydsvenskan.se/patvahjul/2 ... pa-cyklar/

Bild

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 15 jul 2011 14:30

Det var en mysig cykel : )

Nu ska jag fundera på en ny uppfinning.
Det ligger ett par på lager som tänkbara möjligheter för att göra sig en inkomst på.
(tjänsters utformningar, kan en tjänst ses som en uppfinning?)

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 15 jul 2011 15:12

Trä eller inte - det är limpan som gör det!
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 26 jul 2011 14:10

Ingen revolution, men en beskrivande bild på ett kreativt tänkande (att det stod "limpan" i Andreas förra inlägg såg jag först nu. Rent sammanträffande).

Bild

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 27 jul 2011 18:37

Snygg lösning, skall jag ha i min utgårdsinglasning/ eller i innomhuslokalen så småningom. Eller kanske redan nu.

Vad finns det bredvid hönor för flygande fåglar som inte är så rymningsberägna? Pingviner, tål de svensk sommar?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster