offtopic-inlägg

Här hamnar inlägg som tagits bort från andra trådar.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3205
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Off-topic

Inläggav Smisk » 26 jul 2022 11:18

rekoj skrev:Jag ber om skärpning i den här tråden nu. Behandla varandra respektfullt, försök vara konstruktiva och håll er till trådämne. Att skriva nedsättande kommentarer om någon annan och avsluta med en glad gubbe kan uppfattas som ett sätt att håna den personen, och det är inte respektfullt. Om sådant beteende fortsätter kan det bli aktuellt att dela ut varning och inlägg tas bort. Det är inte förbjudet att kritisera varandras ståndpunkter, men det gäller att kunna förmedla kritik på ett respektfullt sätt.

//moderator

(om någon vill svara på detta inlägg får det göras i feedback-forumet, svar i den här tråden som inte håller sig till ämne tas bort)


Jag uppfattar det som att Pilatus och Pollen genomgående gör halmdockor och har rätt att påpeka det känner jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17407
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 26 jul 2022 11:29

Smisk skrev:Jag uppfattar det som att Pilatus och Pollen genomgående gör halmdockor och har rätt att påpeka det känner jag.

Det finns ingen avsikt från min sida att göra halmdockor. Så återgå gärna till ämnet och förklara din referens till Vedanta. Det är inte många här på forumet som är inlästa på den religionen och vad slags gudsbegrepp som åsyftas.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Off-topic

Inläggav David H » 26 jul 2022 11:31

Smisk skrev:
rekoj skrev:Jag ber om skärpning i den här tråden nu. Behandla varandra respektfullt, försök vara konstruktiva och håll er till trådämne. Att skriva nedsättande kommentarer om någon annan och avsluta med en glad gubbe kan uppfattas som ett sätt att håna den personen, och det är inte respektfullt. Om sådant beteende fortsätter kan det bli aktuellt att dela ut varning och inlägg tas bort. Det är inte förbjudet att kritisera varandras ståndpunkter, men det gäller att kunna förmedla kritik på ett respektfullt sätt.

//moderator

(om någon vill svara på detta inlägg får det göras i feedback-forumet, svar i den här tråden som inte håller sig till ämne tas bort)


Jag uppfattar det som att Pilatus och Pollen genomgående gör halmdockor och har rätt att påpeka det känner jag.


Om du vill diskutera detta hänvisar jag till Feedback-forumet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Jungiansk typologi

Inläggav hakkapeliitta » 06 okt 2022 13:25

Jag funderar på allvar att dra ifrån det här forumet. Har inget mer att tillföra.

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är filosofi?

Inläggav hakkapeliitta » 06 okt 2022 20:11

Vi argumenterar förhoppningsvis från realiteter.
i Ukrainakonflikten hejar jag på ryssarna. Jag är redo att börja slakta motståndarna.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17407
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 06 okt 2022 22:59

hakkapeliitta skrev:Vi argumenterar förhoppningsvis från realiteter.
i Ukrainakonflikten hejar jag på ryssarna. Jag är redo att börja slakta motståndarna.

Om man vill vara vän med sin granne bör man inte ta ifrån honom den mark han lever av, våldta frun och bränna ner bostaden. Det är en mycket ovänlig (och ovärdig) handling. Även i det fall man anser sig ha historiska eller andra goda skäl därtill.
Moderator

xion
Inlägg: 3212
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Jungiansk typologi

Inläggav xion » 07 okt 2022 06:28

hakkapeliitta skrev:Jag funderar på allvar att dra ifrån det här forumet. Har inget mer att tillföra.

Det går inte.
Varför så högtidligt? Gör som de andra femtusen medlemmarna som går in och läser nån gång och skriver ifall de skulle få lust.

Du kanske skulle flytta till Sibirien?
Det finns säkert nåt ledigt pörte där du kan hugga din egen ved och ha ett porträtt av Putin på utedasset.

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Taoism som politisk ideologi

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2022 16:14

På en öde ö om jag fick välja trilogin Sexus, Plexus och Nexus av Henry Miller.
Varför? Han gav fan i gamla konventioner och var en ögonöppnare för mej.
I mångt och mycket väljer vi själva vårt livs inriktning.
Hans andemening var skit i det som du inbillar är ditt öde.

xion
Inlägg: 3212
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: ekologi

Inläggav xion » 19 okt 2022 07:08

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Jag kan inte hitta det jag heller, men jag har sett det flera gånger. Ser jag det igen ska jag kolla källan.
Hur som helst så var det inte det som var det viktiga med mitt inlägg.
Det var istället kopplingen mellan ekologins lagar och pyramidspel.[
/quote]
Det gäller att vara observant och kritisk till alla rykten och påverkansoperationer som florerar på nätet.
Greta är en slags popstjärna har själv inte direkt uppfattning om henne.


Nu har jag sett artikeln komma upp flera gånger. Den är märkt som annons.
En väldigt lång artikel senast jag såg den. Ett klipp från Aftonbladet, - en hänvisning till Carina Bergfeldts talkshow - en intervju med Greta - mm.

Det visar riskerna med att det man skriver på Facebook, Instagram och kanske i något annat forum på nätet kan komma att användas av andra och i helt andra syften än man har tänkt sig.

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Desinformation

Inläggav David H » 02 nov 2022 23:06

Anders skrev:Det är här nånstans Kant, för mig,så mycket jag förstått av honom, blir vettig. Det finns nån gräns där det blir larvigt att prata om subjektivt.


Jag instämmer att det finns en gräns där det blir larvigt att prata om subjektivt, men jag tror du missförstår Kant om du tolkar honom som en som försökte upprätthålla eller solidera denna gräns. Kant var en extremt subjektiv tänkare. Carl Jung nämnde Kants texter som typexempel på introvert tänkande (dvs tänkande riktat mot subjektiva faktorn och subjektiv data).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7846
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: offtopic

Inläggav Anders » 02 nov 2022 23:29

rekoj skrev:
Anders skrev:Det är här nånstans Kant, för mig,så mycket jag förstått av honom, blir vettig. Det finns nån gräns där det blir larvigt att prata om subjektivt.


Jag instämmer att det finns en gräns där det blir larvigt att prata om subjektivt, men jag tror du missförstår Kant om du tolkar honom som en som försökte upprätthålla eller solidera denna gräns. Kant var en extremt subjektiv tänkare. Carl Jung nämnde Kants texter som typexempel på introvert tänkande (dvs tänkande riktat mot subjektiva faktorn och subjektiv data).


Det tror jag inte, den gränsen tycks vara flytande och diskutabel. Då jung pratade om Jung som introvert/subjektiv, var det i då i motsats till extrovert/kollektiv?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Finns Gud?

Inläggav hakkapeliitta » 30 nov 2022 14:04

Algotezza skrev:Om jaget är betingat av våra upplevelser och vi har dels olika erfarenheter av livet, dels upplever depå olika sätt, kan jag inte se annat än att jaget är unikt. Däremot finns inget som säger att jaget skulle vara skilt från världen eftersom det är samma värld vi upplever och lever i.

Ett sätt att boosta egot inför andra är att säga att man förlorat det. Egoloss is egoboost.

Har du ett behov att boosta ditt ego?
Har inte jag.

I helgen kommer massa folk hit släktingar främst. Orkar nog inte. Beställde en weekendresa till Prag och håller mej borta några dagar.

Smisk
Inlägg: 3205
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Finns Gud?

Inläggav Smisk » 30 nov 2022 17:27

hakkapeliitta skrev:Har du ett behov att boosta ditt ego?
Har inte jag.

I helgen kommer massa folk hit släktingar främst. Orkar nog inte. Beställde en weekendresa till Prag och håller mej borta några dagar.


Låter som en fin plan, Prag är kalas :)

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Finns Gud?

Inläggav hakkapeliitta » 01 dec 2022 01:30

Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:Har du ett behov att boosta ditt ego?
Har inte jag.

I helgen kommer massa folk hit släktingar främst. Orkar nog inte. Beställde en weekendresa till Prag och håller mej borta några dagar.


Låter som en fin plan, Prag är kalas :)

Har varit i Prag några gånger. Riktigt fint där. Bra öl, snygga tjejer, Haha, De flesta kan hygglig engelska.
Vill fly. Pallar inte med är så ledsen efter brorsans begravning.
Brorsan sa någonting som jag har svårt smälta, han vill inte att jag kommer till eftergraven. Otroligt sårande. Vad i helvete menar han?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 01 dec 2022 09:41

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Om jaget är betingat av våra upplevelser och vi har dels olika erfarenheter av livet, dels upplever depå olika sätt, kan jag inte se annat än att jaget är unikt. Däremot finns inget som säger att jaget skulle vara skilt från världen eftersom det är samma värld vi upplever och lever i.

Ett sätt att boosta egot inför andra är att säga att man förlorat det. Egoloss is egoboost.

Har du ett behov att boosta ditt ego?
Har inte jag.

I helgen kommer massa folk hit släktingar främst. Orkar nog inte. Beställde en weekendresa till Prag och håller mej borta några dagar.


Egot finns som ett slags skydd mot omvärlden, tänker jag, något som får ta emot stötarna när vargarna går till anfall. Eller inte...

Det kanske kan ses som en kombination av hur man ser ut och hur man agerar, eller kanske snarare en konsekvens av dessa faktorer. Egot boostar man alltså via utseende och agerande, även i den digitala världen, via t.ex. selfies och hur man skriver i det senare fallet.

Har ej varit i Prag men i Krakow ett par gånger. Ha en fin resa.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Övrigt / flyttade inlägg"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst