David H skrev:Anders skrev:
Risken med "vi" är att rätt hyggligt miljömedvetna svensson känner sig innefattade i detta "vi". Och då känns det bara som nåt i stil med en elit som sitter och har visioner. Detta blir också som en kommentar till inlägget ovan.
Om nåt ska hända så borde det hända som det brukar - regeringen tillsätter utredning, experter hörs, olika partiers företrädare får komma till tals och man kommer fram till sådant som skatter, typ reduktionsplikt och åtgärder som i det här fallet kan vara forskning på alternativa energikällor, kärnkraft och annat. Balanserade åtgärder. inte sånt som Aktivisterna drömmer om då de vill ändra värld. Märk väl, jag säger inte att aktivister inte kan vara värdefulla, men deras tankar och förslag bör översättas till språkbruk i verkliga världen.
Det finns bara ett medvetande menar jag, och då blir det i något avseende förljuget att skylla på någon aktör bortom medvetandet. Till vardags skyller vi ifrån oss på andra, och det må vara okej att göra det, men det innefattar alltid viss förenkling.
Gällande aktivism, så gäller det väl att utgå från vad ”aktivisten” faktiskt föreslår. Vad är det som du anser är obalanserat förslag i den artikel jag skrivit här? Att det borde vara tillåtet med frivillig lönesänkning för den som vill? Eller annat förslag?
Hela processen med utredningar, expertutlåtanden etc har jag inte argumenterat emot.
Frivillig lönesänkning är inte något aktivistiskt skulle jag påstå, även om det nog är rätt ovanligt. Nej det är då det blir mässande, teoretiskt. Rekommendationer som att minska ätande av rött kött, dra ner på flygning mm finns ju i rekommendationer från myndigheterna så det hamnar inte i aktivistboxen. Det värsta är väl "vi måste hitta ett nytt sätt att leva", den typen av formuleringar. Ingen med far eller morföräldrar som växt upp i resterna av fattigsverige skulle nog inte säga det enkelt. Det bara skriker högreklassunge som söker mening och romantik. Konkreta åtgärder som människor kan inlemma i sin vardag är något helt annat.
Men klart, att inte flyga till ny världsdel varje år kanske är ett nytt sätt att leva för vissa. Men snälla rara, håll då inne med "vi-et". Eller tala åtminstone om vilka "vi" som avses.