vedeldning/vedspis

Debattinlägg och texter utan öppen frågeställning. Trådar där rubriken är en åsikt eller vinklat påstående flyttas hit.

Moderator: Moderatorgruppen

xion

vedeldning/vedspis

Inläggav xion » 23 mar 2025 09:36

Ett av mina tidigaste minnen är när jag vaknade i kökssoffan hos farmor på den knöliga men sköna raffelstoppmadrassen.
Mina ögon sökte sig till springorna i vedspisens draglucka där elden flammade och knastrade,
Mina öron insöp knastret från granveden blandat med ljudet när farmor malde kaffe med kaffekvarnen.
Så småningom ljudet av sjudande kaffe och doften av nykokt kaffe. Inget dåligt sätt att vakna på.

Kärleken till elden i allmänhet och vedspisen i synnerhet har hållit i sig genom åren.
Användningen av eld var en gång en förutsättning för att människan skulle överleva i vinterklimat.
Numera klarar vi att leva nästan var som helst på vår Jord.
När den öppna elden ersattes av vedspisen så var detta en revolutionerande uppfinning.
Det behövdes inte alls lika mycket ved som tidigare och spillvärmen från vedspisen värmde mycket mer än den tidigare öppna spisen.
Det här bidrog säkert till att människan kunde bli bofast. Om man behövde lägga mer och mer tid på att hämta ved på allt längre avstånd från boplatsen så var säkert detta ett av skälen till att dra vidare.
Vedspisen gav mera värme. Dessutom var den enklare att laga mat på och det fanns så dessutom en ugn att baka i. Dom svarta gjutjärnsspisarna massproducerades och förbättrades efterhand.
Jag har svårt att tänka mig ett liv utan vedspis, i varje fall så länge jag är "i ordning".
Den spis jag har nu är av senare "snitt", en Husqvarna från 50-talet? inklädd med vitemaljerade plåtar. En utmärkt värmekälla och bra att baka i.
Utmärkt att laga mat på dessutom (men undvik allt som kan koka över). Detta lär man sig snart.
Räcker för att värma ett hus på 100 kvadrat på vintern under förutsättning att man har eldvakt. Det finns fortfarande reservdelar att köpa till den. Jag har eldat i min i över femtio år än fungerar den fast jag har ersatt brännjärnen med eldfast tegel och lera. Brännjärn och roster förstörs lätt av askan om man inte håller efter.
Om häll eller plattor deformeras av för stark hetta kan de riktas ifall man har tillgång till gassvets.

Vedboden ska helst ha två avdelningar som man växlar mellan för att veden alltid ska ha torkat minst ett år. Helst ska den förtorka ute för att förhindra mögel och därefter lagras luftigt. Inte travat såvida den inte är helt torr.

Man brukar säga att ved värmer flera gånger. Dels om man har tillgång till egna träd som man sågar ner och klyver. Dels arbetet med torkning och
lagring. Sen ska den ju bäras in också vid behov. Det här ger en hel del motion som i lagoma portioner kan upplevas som meningsfull.
Jag har inga speciella krav på ved. Allt som brinner och inte är målat. Huvudsaken det är torrt.

Anne

Re: vedeldning/vedspis

Inläggav Anne » 26 apr 2025 11:34

Jag hörde att det finns något EU-direktiv: Om man har det så som du beskriver xion så ska man ha en elektrisk fläkt. Men hallå! Det motverkar ju hela grejen. Jag är själv uppvuxen med vedspis och vår vedbod (jag var inte rädd när jag var liten) hade en bottenvåning och en riktigt knarrande trappa till ett loft. Där sov jag ibland under sommarhalvåret och läste serietidningar med ficklampa. Varm choklad i termos och en ostmacka.

xion

Re: vedeldning/vedspis

Inläggav xion » 26 apr 2025 14:31

Anne skrev:Jag hörde att det finns något EU-direktiv: Om man har det så som du beskriver xion så ska man ha en elektrisk fläkt. Men hallå! Det motverkar ju hela grejen. Jag är själv uppvuxen med vedspis och vår vedbod (jag var inte rädd när jag var liten) hade en bottenvåning och en riktigt knarrande trappa till ett loft. Där sov jag ibland under sommarhalvåret och läste serietidningar med ficklampa. Varm choklad i termos och en ostmacka.

Det finns så mycket knäppa EU-direktiv så det är bättre om man inte känner till dom.
Beroende på hur bostaden är konstruerad så kan man förbättra värmespridningen med en fläkt.
Annars får man acceptera att temperaturen blir olika beroende på läget i förhållande till värmekällan
Annars får man göra som katten och ett av barnen som gärna satte sig framför spisen.
När jag var barn minns jag att jag också ville sitta framför vedspisen på vintern när jag hade varit ute.

Återgå till "Opinionstexter"