Vad är pengar för något?

Debattinlägg och texter utan öppen frågeställning. Trådar där rubriken är en åsikt eller vinklat påstående flyttas hit.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik

Re: Vad är pengar för något?

Inläggav unik » 21 nov 2024 09:02

Algotezza skrev:Pengar är ekonomins lingua franca.

Pengar är ekonomins lingua franca.

Mitt svar i x är y och blir z.

Ekonomins lingua franca ligger alltid till någons fördel på någon annans bekostnad.
För att mig veterligen sällan varit rättmätig i vår historia, nutid och framöver.
Så att ojämna förhållande skapar dynamiken som gör allt möjligt, där rika förblir rika och fattiga förblir fattiga!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 nov 2024 10:58

unik skrev:Ekonomins lingua franca ligger alltid till någons fördel på någon annans bekostnad.
För att mig veterligen sällan varit rättmätig i vår historia, nutid och framöver.
Så att ojämna förhållande skapar dynamiken som gör allt möjligt, där rika förblir rika och fattiga förblir fattiga!

Det är knappast någon naturlag att fattiga förblir fattiga. Det finns en relativ fattigdom som är efterhängsen, kanske evig. Om inkomstklyftorna tillåts öka, som de gör i Sverige och några andra länder, för att statslån, infrastruktur och annat skall komma i kapp, kan det vara gynnsamt för statsfinanserna. Vänsterpolitik har ofta spenderbyxorna på, hoppas på minskad arbetslöshet, jämställdhet och välfärd. Svårt att finna en balanspunkt som är allmänt gynnsam och tolererad.

Men ekonomin är inte ett nollsummespel. Alla gynnas av låg inflation, förmåga att konkurrera och krav i rimligt mått. Om ekonomin växer gynnar det även de som har det knapert. Sverige har haft det eländigt under en del övergångsfaser, men kunnat komma igen. Lågkonjunktur, Covid-19, inflation, en allt svagare valuta, skolproblem, kriminalitet och allvarliga konflikter i världen har inte varit gynnsamt för en god utveckling. Det hjälper antagligen inte att försöka vara hurtig, men jag tycker att vi nu behöver ledas av politiker som kan ingjuta litet friskt mod i folket.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 21 nov 2024 12:23

Jag vill säga följande att det ekonomiska system vi har idag är ett illa men nödvändiga system.
För att få saker och ting ska kunna fortgå.

Men med insikten att den är destruktiv i sin natur och den kommer inte kunna vända den negativa utvecklingen.
För det skulle kräva att vi gå tillbaks i hur urbefolkningen försörjde sig och levde.

Därför finns det ingen ljus i slutet av tunnel för nästkommande generationer.
Det finns inga räddande åtgärder.
Det är bara trams.
För mänskligheten är destruktiv med förhållanden och förutsättningar som omger oss.

Två sidor av ett mynt.
Pendlar mellan båda.

Krona.
Är mig själv och min familj närmast, där man hellre är olycklig med sina närmaste i lyx och välfärd än i misär.

Klave.
Är ämnad som välgörare att hjälpa än stjälpa mina medmänniskor.
Där det står fritt att vandra den etiska eller oetiska vägen, utifrån ens egna källa till värdegrund.

Här är dödsstöten i förväg rörande investeringar och se om sitt hus på andras bekostnad.
Kan vara på samhällets eller individ nivå.

Först tänkte jag avvakta med det inlägget, sedan var tanken belysande och förstärkande moment.
Och slutligen blir det en abstrakt företeelse i sammanhanget för dig att klura på.

Jag anser att det kan appliceras på allt.
I denna ordning eller det omvända.

Förmodligen abstrakt för vissa och tydlig för andra.
Men är du med bättre vetande så bär detta inlägg frukt, så ser jag på saken.
För då kan jag lära av dig!

X och Y blir Z

Arken Zoo säljer hundgodis för cirka 59 kr med 250 gram påse.
Där det billigare alternativet är hos Normal.
Vilka säljer för 21 med likvärdig förpackning.

Båda är falska i att tillfredsställa behovet på ett ändamålsenligt sätt.
I att vara prisvärt och nyttigt på bästa möjliga sätt.

Där det geniala är popcorn för 10 kr och 500 grams förpackning.

Strukturen och mönstret är att hitta alternativen.
Företag, Tjänster och Produkter ska tillgodose våra behov.
På ett ändamålsenligt och etiskt sätt och inte oetiskt.

Detta kan liknas med speltermen “False Positive” det tillgodoser inte vad som borde vara i sakens natur med orsak och verkan.
På ett rättmätigt sätt.

Mina åsikter och hur jag ser på världen med min värderingsgrund.

MVH

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 21 nov 2024 12:30

Pilatus skrev:
unik skrev:Ekonomins lingua franca ligger alltid till någons fördel på någon annans bekostnad.

Det är knappast någon naturlag att fattiga förblir fattiga. Det finns en relativ fattigdom som är efterhängsen, kanske evig. Om inkomstklyftorna tillåts öka, som de gör i Sverige och några andra länder, för att statslån, infrastruktur och annat skall komma i kapp, kan det vara gynnsamt för statsfinanserna. Vänsterpolitik har ofta spenderbyxorna på, hoppas på minskad arbetslöshet, jämställdhet och välfärd. Svårt att finna en balanspunkt som är allmänt gynnsam och tolererad.

Men ekonomin är inte ett nollsummespel. Alla gynnas av låg inflation, förmåga att konkurrera och krav i rimligt mått. Om ekonomin växer gynnar det även de som har det knapert. Sverige har haft det eländigt under en del övergångsfaser, men kunnat komma igen. Lågkonjunktur, Covid-19, inflation, en allt svagare valuta, skolproblem, kriminalitet och allvarliga konflikter i världen har inte varit gynnsamt för en god utveckling. Det hjälper antagligen inte att försöka vara hurtig, men jag tycker att vi nu behöver ledas av politiker som kan ingjuta litet friskt mod i folket.

Vad är djungels lag om inte ett axiom
Vad är kretslopp om inte ett axiom

Vilka tror du hamnar först och främst när resurserna är förbrukade med rymdfärder till alternativa världar

Lotto-dragning?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 nov 2024 13:27

unik skrev:
Pilatus skrev:

Vilka tror du hamnar först och främst när resurserna är förbrukade med rymdfärder till alternativa världar

Lotto-dragning?
¨

Varför är djungelns lag ett axiom? Den är betingad av mänsklighetens nuvarande moraliska och humana nivå. Kan den förändras, utvecklas eller är den huggen i sten, oföränderlig?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 21 nov 2024 13:53

Ska reflektera och gör reträtt.
För vill lära och växa.

Men kort ur detta

Krigare och spejare är överst i herakin.
Sedan kommer mellanskiktet statare.
Och slutligen dom som fallerar utanför.

Så dina visioner och moralkakor har helt annan innebörd i hur jag väljer se på världen.
Ska försöka förkroppsliga det men kanske inser att det du lyfter väger tyngre

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 21 nov 2024 14:17

Algotezza skrev:
unik skrev:
Pilatus skrev:Det är knappast någon naturlag att fattiga förblir fattiga. Det finns en relativ fattigdom som är efterhängsen, kanske evig. Om inkomstklyftorna tillåts öka, som de gör i Sverige och några andra länder, för att statslån, infrastruktur och annat skall komma i kapp, kan det vara gynnsamt för statsfinanserna. Vänsterpolitik har ofta spenderbyxorna på, hoppas på minskad arbetslöshet, jämställdhet och välfärd. Svårt att finna en balanspunkt som är allmänt gynnsam och tolererad.

Lotto-dragning?
¨

Varför är djungelns lag ett axiom? Den är betingad av mänsklighetens nuvarande moraliska och humana nivå. Kan den förändras, utvecklas eller är den huggen i sten, oföränderlig?

Tror du verkligen att det är världens skutta?
Krig vapen industri maktspel lidande …
Skuldberg och resurser som kommer falla …

Din mänsklighet med moral och visioner….
Vart är dom på väg?
En blomstrande utopi.

Nej
Men önskvärt.
Men hoppet i detta fall en naiv företeelse.

Visst kan man ändra uppfattning
Men känner att det är lite långsökt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 nov 2024 14:33

unik skrev:Tror du verkligen att det är världens skutta
Krig vapen industri maktspel lidande
Skuldberg och resurser som kommer falla

Så unik, frågan var: Vad är pengar för något? Ett betalningsmedel som vi inte kan vara utan? Försök har gjorts, men de har självklart slagits ner med våld. Man har prövat att likställa allt arbete och endast bokföra mängden arbetade timmar. En anarkistisk idé som George Woodcock skriver om. Woodcock läste jag i min ungdom, ett system som totalt förbises av alla som är kritiska till ett kapitalistiskt eller marxistiskt system.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 21 nov 2024 15:17

Pilatus skrev:
unik skrev:Tror du verkligen att det är världens skutta
Krig vapen industri maktspel lidande
Skuldberg och resurser som kommer falla

Så unik, frågan var: Vad är pengar för något? Ett betalningsmedel som vi inte kan vara utan? Försök har gjorts, men de har självklart slagits ner med våld. Man har prövat att likställa allt arbete och endast bokföra mängden arbetade timmar. En anarkistisk idé som George Woodcock skriver om. Woodcock läste jag i min ungdom, ett system som totalt förbises av alla som är kritiska till ett kapitalistiskt eller marxistiskt system.

Tack och varma kramar för du svepte om mig med en filt.
Nu ska jag låna eller köpa boken.

Mvh

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 nov 2024 15:47

Skulle nog inte säga att pengar är ekonomins lingua franca.
Ekonomin har betydligt fler parametrar. Skulle tro de 50% fattiga i Argentina håller med.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 nov 2024 16:23

Anders skrev:Skulle nog inte säga att pengar är ekonomins lingua franca.
Ekonomin har betydligt fler parametrar. Skulle tro de 50% fattiga i Argentina håller med.

Kanske guld är mänslighetens lingua franca, en värdebärare som alla förstår i alla tider. Eller vår förmåga att omsätta arbete till bröd.

Augustus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 21 nov 2024 23:24

Pilatus skrev:

Kanske guld är mänslighetens lingua franca, en värdebärare som alla förstår i alla tider. Eller vår förmåga att omsätta arbete till bröd.

Augustus.jpg

Vad sägs om en fri haiku:

Mjuka värden och trosuppfattning.
Mänskligheten och visioners utrop.
Likt en klapp på axeln.
I något bestående och destruktivt.

Ha en fin helg!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 nov 2024 10:22

Jag tänker mer på det enkla faktum att det förenklar utbyte av varor och tjänster.

Vilka ekonomiska parametrar tänker du på?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 23 nov 2024 06:20

Hej ...

Vill nämna en sak som min dotter påtalat.
Känner in situationen som var i förgår som inte blev bra.

Ibland är mina övertygelser så starka att jag forcerar och inte hejdar mig själv.
Och ber om ursäkt om det var tydligt häromdan.

Främst vill jag lära av andra och ta till mig av nya tänkvärde tankar.

MVH

Återgå till "Opinionstexter"