Man ska inte sluta handla i en lågkonjunktur!

Debattinlägg och texter utan öppen frågeställning. Trådar där rubriken är en åsikt eller vinklat påstående flyttas hit.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 425
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Man ska inte sluta handla i en lågkonjunktur!

Inläggav Mlw » 08 nov 2023 18:08

Nu börjas det igen och folk slutar handla. Jag kommer ihåg när jag besökte ett stort varuhus i Kungens Kurva under en tidigare lågkonjunktur, där de hade järnvaror och datorprylar, m.m. Jag var ensam i hela varuhuset! Handlarna klagade på den absurda situationen. Om en person behövde en skiftnyckel så gick han inte och köpte en, för nu råder det lågkonjunktur och då ska man inte handla! Vem har hittat på det ekonomiska rådet att man ska sluta handla i en lågkonjunktur? Det är ju absurt! Då förvärras ju bara det ekonomiska läget. Finansministern borde tala om för folk att det är ingen mening att sy in pengarna i madrassen, för de förlorar bara i värde. Det är viktigt att de som fortfarande har ett ekonomiskt utrymme fortsätter att handla. Man behöver ju inte köpa en ny bil, men småprylar, mat och kläder ska man köpa desto mer av. En skiftnyckel, en LED-lampa, ett par gympaskor, kommer alltid till användning, förr eller senare. Passa på och lagra upp, innan pengarna förlorar i värde!

David H
Moderator
Inlägg: 5257
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Man ska inte sluta handla i en lågkonjunktur!

Inläggav David H » 11 nov 2023 20:29

Benägen att instämma här. Överdriven återhållsamhet förvärrar väl också bara den ekonomiska krisen, sett från samhällsperspektiv.

Som medlem styrelsen i en bostadsrättsförening har jag märkt detta beteende... alla planer vi haft om att renovera trapphus och fönster, hustaken, med mer, har avvisats med motiveringen att vi går mot lågkonjunktur och vi ska bara spendera pengar på sådant som är absolut nödvändigt. Själv har jag inte kritiserat denna återhållsamhet, men det beror väl mest på att jag är lat och inte orkat engagera mig mer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Opinionstexter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster