Här i ditt liv och tanke, här i din tvivels tro
här i ditt rum mot gatan ska ett vetekorn gro
(Ur via Dolorosa Tomas Boström)
Det finns för många människor.
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Det finns för många människor.
Om alla människor på Jorden skulle ha samma levnadsstandard som vi har i Sverige så skulle det behövas fyra och ett halvt Jordklot.
Nu har vi bara ett och om man vänder på det så skulle Jorden kunna försörja högst två miljarder människor uthålligt med vår levnadsstandard.
Att i detta läge propagera för större barnkullar och att förbjuda abort verkar kontraproduktivt. Samma sak med BNP.
Hur kan man sträva efter att öka tillväxten när vi redan lever över våra tillgångar? Tillväxt betyder ökad konsumtion.
Visserligen är födelsetalen sjunkande i "rika" länder men om alla människor vore lika rika som oss skulle Jorden plundras ut helt innan folkmängden kom i balans med tillgången.
Så vad göra?
Inte vet jag, men det första vore väl att inse problemet.
Nu har vi bara ett och om man vänder på det så skulle Jorden kunna försörja högst två miljarder människor uthålligt med vår levnadsstandard.
Att i detta läge propagera för större barnkullar och att förbjuda abort verkar kontraproduktivt. Samma sak med BNP.
Hur kan man sträva efter att öka tillväxten när vi redan lever över våra tillgångar? Tillväxt betyder ökad konsumtion.
Visserligen är födelsetalen sjunkande i "rika" länder men om alla människor vore lika rika som oss skulle Jorden plundras ut helt innan folkmängden kom i balans med tillgången.
Så vad göra?
Problemet är nog insett. Men det finns inga verktyg för att göra något drastiskt åt det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Anders skrev:Problemet är nog insett. Men det finns inga verktyg för att göra något drastiskt åt det.
Varför säger ingen något då? Varken forskare eller politiker. Att titta åt ett annat håll eller låtsas att det regnar verkar inte så förtroendeingivande.
xion skrev:Om alla människor på Jorden skulle ha samma levnadsstandard som vi har i Sverige så skulle det behövas fyra och ett halvt Jordklot.
Så vad göra?
Egentligen är också två miljarder människor alldeles för många. Vi vet inte om de förhållanden vi lever under nu kommer att fortgå. Mycket kan förändras över tid. Klimatet inte minst plus alla oförutsedda händelser. Därför vore det klokt med marginaler. Mindre än en miljard kanske skulle kunna förbättra oddsen för ett uthålligt resursutnyttjande. Om vi alla skulle vilja leva "the american way of life" så skulle befolkningstrycket behöva minskas ännu mer.