xion skrev:Att jag valde berättelsen om pojken var bara att jag ville belysa vad som händer när man tillför information som egentligen inte hör dit.
Jag kunde lika gärna ha valt vad som händer om man sätter i ett extra tändstift i en motor, eller kanske vad som händer om man föds med en extra kromosom i arvsmassan (Downs syndrom). Guds finger verkade bra ur reklamsynpunkt. Kanske kan väcka nyfikenhet.
Ett av de problem som uppstår när man tar Gud i båten är, som du själv påpekade, att man också får Satan med som fripassagerare, och sen är "karusellen igång". Fantasin har fått något annat än verkligheten att bygga vidare på.
Mitt svar på det är väl då att fantasin är en del av verkligheten. Vore det ens möjligt för oss att ha språk och ord utan fantasi? Den som försöker ogiltigförklara fantasins verklighetsförankring försätter sig själv i knepig position, tänker jag. Det går inte göra detta utan att landa i självemotsägelser.
Tar man med Gud i båten får man också med Satan som fripassagerare, kan jag hålla med om.
Själv utgår jag från både Guds och Satans existens, men jag är inte säker på att de hör hemma i något båt.
Sen om det är så att både Gud och Satan finns, men deras existens förnekas, vem är det då som gynnas mest av det - Gud eller Satan? Här tänker jag då att Satan är den dom vinner mer på att verka i det fördolda..den som slutit pakt med en djävul vill nog inte gärna det ska avslöjas.
Avgörande fråga tänker jag här är om man tror på Gud på en falsifierbar (testbar) nivå eller inte. Det är skillnad mellan Gud och ”Deus ex machina” dvs Gud i jordlig skepnad.
Gud kan sägas vara hinder till förståelse om man hävdar att Gud är svaret på alla frågor. Till exempel, varför startar inte min bil idag? Tänker jag bara att det är Guds vilja, så får jag acceptera att det är så och det är inget jag kan göra åt detta. Om jag å andra sidan inte godtar sådan enkel förklaring, kan jag istället söka andra svar. T ex genom att undersöka bilen och märka att det är ju slut på bensin, ett problem som jag faktiskt kan åtgärda.
Gudstro kan vara passiviserande, men behöver inte vara det. Man kan ju också ha en gudstro som uppmuntrar till eget tänkande, kanske Gud vill att jag själv ska söka svar på mina problem?
Min gudstro skulle jag inte säga handlar om att utesluta osäkerhetsfaktorer, tvärtom, är jag benägen att tro att jag aldrig helt och fullt kommer förstå Gud…och det öppnar då för ett evigt sökande, en ständig undran och nyfikenhet om svar