xion skrev:1
Jag tycker att jag har försökt förklara det här med fysik/metafysik så många gånger. Det förefaller som att du och Smisk förstår hur jag menar men ni vill ha Gud kvar som en del av den fysiska världen. Jag upplever det som att Gud håller sitt finger i vägen så att tioöringen inte kan falla ner.
Den fysiska världen är det som vi kan erfara med våra sinnen (lukt hörsel syn etc)
Den metafysiska världen är tankens värld. För att något i den fysiska världen ska bli tillgängligt för denna så måste det erfaras av våra sinnen.
Månen kan t.ex.erfaras genom att vi ser den. Eller att den blir tillgänglig för vårt medvetande via vårt språk. Månen är fysik men bilden av den i medvetandet är metafysik.
Det här är kanske inte som det beskrivs av andra filosofer men det skiter jag i så länge jag förstår det själv.
2
Men det har aldrig hänt och om något sådant verkligen skulle hända så bryter detta mot naturlagarna och jag skulle aldrig acceptera det utan en trovärdig förklaring. Det är ju sådana här saker som illusionister har sysslat med i alla tider för att lura folk.
Exemplet med Jesus tycker jag är intressant för det lyfter fram idén om en gud i fysisk form. Att det jag beskrev om att en samtida Jesus promenerar över Genesarets sjö inför pressuppbåd och kameror, kan jag hålla med om innebär ett empiriskt (a posteriori) problem, men däremot ser jag inget direkt logiskt (a priori) problem i detta. Vi har inte sett det hända på riktigt, och har antagligen ingen rimlig grund för att anta att det kommer att hända, men vi kan ändå föreställa oss det hända.
Om vi tänker oss olika förståndskategorier, så som, 1. omöjligt, 2. osäkert och utan tydligt belägg, 3. osäkert och med tydligt belägg, 4. taget för givet/sant, så skulle jag kategorisera en dylik händelse till förståndskategori nr 2, dvs jag är öppen för att det är möjligt, men saknar närmare belägg för att det hänt eller kommer hända.
Sen om detta verkligen vore exempel på en gud i fysisk form, eller en gud i den fysiska världen är en fråga som är öppen för tolkning, tänker jag. Samma typ av problematik är det väl också flera andra begrepp som står inför t ex "jaget/egot", "självet", "personen", "själen", "namnet", dessa begrepp går det inte direkt tala om har massa och volym, men begreppen kan sägas knyta an till sådant som finns i den fysiska världen. På motsvarande tänker jag också att Gud eller gudar kan sägas knyta an till sådant som finns i den fysiska världen.
Min gudstro kan väl sägas handla om att jag tror på svar som finns utanför mig själv.
Hur abstrakta begrepp verkligen knyter an till föremål/objekt tänker jag annars är en intressant men svår fråga. Orden som skrivs här exempelvis, är det något som bara är bundet till viss fysisk struktur...typ en viss specifik hjärna som skickar nervsignaler till vissa specifika fingrar? Om så vore fallet, vad vore då sådant som "dialog" och "kommunikation"? Det känns där som något saknas, är min uppfattning. Jag tänker att om vi vill knyta an till objekt, borde det vara rimligt att knyta an till andra objekt än bara specifika hjärnan och specifika fingrarna. Kan här också påpeka att begrepp som ”hjärna” och ”fingrar” inte heller är bara ”fysiska” begrepp, då det inte kan reduceras till bara massa och volym…och begreppen hör mer till biologiämnets narrativ än fysikämnets narrativ