Trots att bland annat Bertrand Russel redan på 30-talet förutspådde att vi inte skulle behöva arbeta mer än två timmar per dag i framtiden så är det fortfarande vissa som anser att vi fortfarande ska jobba nio till fem varje dag allihop vare sig det behövs eller inte. För annars blir det ju orättvist mot dem som gör det.
Vart tog alla arbetsbesparande innovationerna vägen?
Det är någon som lurar oss att alla måste arbeta heltid annars går det åt helvete.
Vi offras allihop på tillväxtens altare.
BNP måste öka varje år annars läggs många pannor i djupa veck.
För att detta ska kunna ske så måste det förbrukas mer och mer av Jordens resurser.
Om vi inte kan fås att konsumera mer så måste vi åtminstone bli fler för att ökningen ska fortsätta.
När barnafödandet minskar blir det nya rynkor.
I Ryssland vill man införa straffskatt för kvinnor som inte har barn. Många högt utvecklade länder har numera negativa födelsetal.
Här är några förslag:
Som svensk medborgare bör du garanteras en minimiinkomst. Inte mycket, men så att kunna klara ett liv som uteliggare.
Om man inte nöjer sig med den levnadsstandarden så får man försöka skaffa sig en inkomst, t.ex. ett jobb.
Den som jobbar och betalar skatt bygger upp en arbetslöshetsförsäkring som blir varaktigare ju längre du har jobbat.
Om du blir arbetslös så trappas ersättningen ner successivt. Snabbare ju kortare tid du har jobbat. Minimiinkomsten har du hela tiden i botten.
Arbetsförmedlingen ska endast fungera som en kommunikationskanal mellan arbetsgivare och löntagare.
Pension får du som nu i proportion till beskattad livsinkomst. Om du aldrig har jobbat så får du bli uteliggare. Då om inte förr.
De finns antagligen människor som skulle välja att försöka hanka sig fram med minimiinkomsten och småjobb.
Detta skulle troligen innebära ett liv med väldigt låg standard. Vilket i sin tur skulle innebära att att samhällets konsumtion minskar och BNP sjunker. Vi får negativ tillväxt och minskande resursförbrukning. Det vore väl bra.
Med dessa regler skulle det skulle inte bli så lockande att leva på bidrag såvida man inte vill vara uteliggare.
minimiinkomst
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Alternativ arbetsmarknadspolitik
Skulle vara intressant att se en utredning av 6 timmars arbetsdag. Om Sverige producerar något och har 6 timmars arbetsdag medan Finland jobbar 8 med att producera samma sak, vad händer på en exportmarknad? Om vi tar en offentlig verksamhet: Alla undersköterskor får plötsligt 6 timmars arbetsdag istället för 8 timmar, vad händer med vården?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Alternativ arbetsmarknadspolitik
Mognar med insikten att en text bör ha en inre dialog.
Gärna med komponenter som reflekterar för -och emot på ett omfamnande sätt.
Som illustrerar att olika, lika och en mix av båda kan vara en del av sanningen.
I just det man försöker lyfta fram.
Utan att själv ta ställning och låta läsaren göra så.
Utifrån texten som underlag.
Det är mer pragmatiskt och så avser jag skriva framöver .
Och tycker en sådan text är mer tilltalande.
Om det inte är en missuppfattning från min sida, så finns det länder som infört system för dom som inte vill arbeta.
Vill minnas att det är bland annat Frankrike.
Någon slags hybrid mellan socialbidrag och förtidspension.
Det är två detaljer som kunnat lyfts fram.
Utformningen och lite mer paraller.
Men är inte skolad på något sätt utan utrycker min känsla och åsikt.
Mvh
Gärna med komponenter som reflekterar för -och emot på ett omfamnande sätt.
Som illustrerar att olika, lika och en mix av båda kan vara en del av sanningen.
I just det man försöker lyfta fram.
Utan att själv ta ställning och låta läsaren göra så.
Utifrån texten som underlag.
Det är mer pragmatiskt och så avser jag skriva framöver .
Och tycker en sådan text är mer tilltalande.
Om det inte är en missuppfattning från min sida, så finns det länder som infört system för dom som inte vill arbeta.
Vill minnas att det är bland annat Frankrike.
Någon slags hybrid mellan socialbidrag och förtidspension.
Det är två detaljer som kunnat lyfts fram.
Utformningen och lite mer paraller.
Men är inte skolad på något sätt utan utrycker min känsla och åsikt.
Mvh
Re: Garanterad minimiinkomst Alternativ arbetsmarknadspolitik
Det blev en lite för tråkig rubrik på den här tråden.
Re: minimiinkomst
En hel del om medborgarlön i den här filmen
https://www.svtplay.se/video/8opadbm/af ... video=visa
https://www.svtplay.se/video/8opadbm/af ... video=visa