Stefan skrev:OK. Anta att en viss sjukdom utlöses av bly. Vi har tre olika gentyper, okänslig, medel, och känslig. Vi har en skala av blyhalter, B, från 0 till 10. Anta nu att de okänsliga får sjukdomen med 0,1 x B % chans, de medelkänsliga med 1 x B % chans, och de känsliga med 10 x B % chans. Hur översätts det i arv och miljö? Det går säkert, jag vill bara veta hur du gör det. Tycker du att mitt exempel är dåligt så gör något annat hyfsat enkelt.
Vad du presenterar här är inte ett statistiskt samband (ett sådant innehåller felspridning) utan ett matematiskt samband (detta därför att de sannolikheter du anger, inte har någon felspridning - de är exakta) som sammankopplar blyhalt, genotyp och en okänd sjukdom. Ett matematiskt samband redogör i idealfallet för 100% av observerade fall, men i verklighet för något färre (även så, fast minst, i fysik) och detta är korrelation ett mått på. Kort sagt är korrelation ett mått på hur många
kontingenta faktorer som är inblandade.
Skulle du däremot presentera statistisk data, med mer eller mindre spridning, eller i aggregerad form av en korrelationskoefficient som tydligt säger vilka variabler som är korrelerade, så skulle man utifrån detta kunna presentera procentsatser för de olika variablernas innebörd - oberoende av i vilken utsträckning eller över vilket intervall datan är insamlad - och ju fler sådana faktorer och samband du skulle kunna presentera desto fattigare skulle faktorn "miljö" verka och desto precisare matematisk hantering av problemet skulle tillåtas.
Men även om detta låter sig göras på ett rimligt sätt, så kommer denna begränsning inte att vara någon "absolut" begränsning, utan en som gjorts efter vissa avvägningar, och därför kommer att vara kontroversiell. Således, tror jag åtminstone nu (men jag ha egentligen läst alldeles för lite), finns det inget absolut svar på frågan "hur mycket av människans intelligens/kriminalitet, etc. beror på arv resp miljö?".
Statistiska samband kan endast råda mellan kvantifierbara storheter, och jag tror detta är vad du vänder dig emot. Genom att kvantifiera något så ytterst intangibelt som "miljö", kan vi inte riktigt ställa oss bakom de procentsatser vi får fram eftersom kvantifieringen kan gå till väga på olika sätt. Detta hindrar emellertid inte att de faktorer vi faktiskt kvantifierar, i den skepnad de då intar, faktiskt har en viss och ytterst verklig innebörd, illustrerad av korrelationen, men endast om vi uttrycker sambandet exakt (t ex "blyhalt och sjukdom A har korrelationskoefficient r=0.13) har det kvar sin mening och det är på detta vis som sjukdomars orsaker, deras etiologi som man säger, kan tillskrivas olika faktorer i olika stor utsträckning. Men att presentera procentsatser som "ens personlighet beror till 40% på miljön" är vanskligt eftersom ingen av de ingående variablerna "personligher" och "miljö" har definierats kvantitativt. Vad vi däremot kan göra är att presentera ett kvantitativt statistiskt samband såsom "antal våldshandlingar begågna senaste året och föräldrarnas inkomst har korrelationskoefficient r=-.23" så länge som vi inser att denna korrelation endast gäller för just detta specifika datapar.