Jag har tittat in här lite då och då under drygt ett års tid och skrivit några kortare inlägg, men lyssnat lite mer. Jag är intresserad av saker som andra också är intresserad av, men utmärker mig en del, eller antagligen ganska mycket med min hemsida uryoga.com. Vore kul om du ville ägna den ett besök och kanske till och med ge mig lite feedback.
UrYoga är mitt försök på ingångspunkt till det här mycket centrala ämnet i människans historia, men som är ett olagligt tabuområde i just vår kultur. Jag talar om det rituella användandet av visionsgivande växter.
Platon, Aristoteles och kompani invegs i Eleuseis i antikens Grekland (?). Mayaindianerna och Aztekerna använde bland annat visionsgivande svampar. Det finns inte så mycket bevis för det, men jag är övertygad om att både vikingar och samer använde sig av de växter som de hade. Som jag skriver på UrYoga så är både Hinduismens, Buddhismens och yogatraditionens gemensamma stamfader vedakulturen. Veda kretsade kring användandet av de visionsgivande växter som de kallade Soma.
Listan går att göra mycket längre och slutsatsen blir att dessa växter har använts i princip överallt där inte präster lyckats förbjuda det i hopp om att styrka sin egen makt.
Men nu väntar nya tider; religioner som Santo Daime och UDV sprider sig från Amazonas och ut över världen och ger oss en öppning. Forskningen börjar komma igång och jag kräver som yogaintresserad av att få ta del av hela yogans historia.
Jippie, det här ska bli kul!