Loke heter Andreas och har gjort hemsidan UrYoga!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Loke

Loke heter Andreas och har gjort hemsidan UrYoga!

Inläggav Loke » 04 mar 2005 17:53

Hej på er!

Jag har tittat in här lite då och då under drygt ett års tid och skrivit några kortare inlägg, men lyssnat lite mer. Jag är intresserad av saker som andra också är intresserad av, men utmärker mig en del, eller antagligen ganska mycket med min hemsida uryoga.com. Vore kul om du ville ägna den ett besök och kanske till och med ge mig lite feedback.

UrYoga är mitt försök på ingångspunkt till det här mycket centrala ämnet i människans historia, men som är ett olagligt tabuområde i just vår kultur. Jag talar om det rituella användandet av visionsgivande växter.

Platon, Aristoteles och kompani invegs i Eleuseis i antikens Grekland (?). Mayaindianerna och Aztekerna använde bland annat visionsgivande svampar. Det finns inte så mycket bevis för det, men jag är övertygad om att både vikingar och samer använde sig av de växter som de hade. Som jag skriver på UrYoga så är både Hinduismens, Buddhismens och yogatraditionens gemensamma stamfader vedakulturen. Veda kretsade kring användandet av de visionsgivande växter som de kallade Soma.

Listan går att göra mycket längre och slutsatsen blir att dessa växter har använts i princip överallt där inte präster lyckats förbjuda det i hopp om att styrka sin egen makt.

Men nu väntar nya tider; religioner som Santo Daime och UDV sprider sig från Amazonas och ut över världen och ger oss en öppning. Forskningen börjar komma igång och jag kräver som yogaintresserad av att få ta del av hela yogans historia.

Jippie, det här ska bli kul! :P Vill du hänga mä?

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 06 mar 2005 19:51

Bra initiativ. Vår kultur behöver mer psykedeliska erfarenheter.

Jag är dock tveksam till talet om helighet och uråldrig visdom. Det låter som mystiskt religiöst ludd. Kosmos är konstigt nog som det är, varför krångla till det ännu mer?

Att alla alltid gjort något är bra retorik, men konservatism är inte något bra argument. Ingenting blir bättre bara för att det förekom under antiken. Det luktar lite omotiverad auktoritetstro. Ska vi lyssna på vederna för att de levde för så länge sedan eller sade de verkligen ovanligt vettiga saker?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 mar 2005 11:47

Loke skrev:Jag har tittat in här lite då och då under drygt ett års tid och skrivit några kortare inlägg, men lyssnat lite mer.

Ett försenat välkommen till dig, Loke! Nu när jag tittar tillbaka ser jag hur du likt en gra eminens rort dig i skuggorna här på forumet. Det var på tiden med en presentation :)

Och vad trevligt att du fått prickar.

Loke skrev:Jag talar om det rituella användandet av visionsgivande växter.

Låt oss tala om detta. Eleven kommer när läraren är mogen, eller hur det nu var. Jag tänker inom kort beställa min alldeles egen planta Salvia divinorum och odla sticklingar nu under våren. Så får vi se vad det blir av det. Jag har inga tidigare erfarenheter av medvetandeexpanderande substanser.

db skrev:Jag är dock tveksam till talet om helighet och uråldrig visdom. Det låter som mystiskt religiöst ludd. Kosmos är konstigt nog som det är, varför krångla till det ännu mer?

Att alla alltid gjort något är bra retorik, men konservatism är inte något bra argument. Ingenting blir bättre bara för att det förekom under antiken.

Inget är bra för att det är nytt, eller gammalt eller mystiskt. Är det bra, så är det. Valde att ta fasta på detta i Lokes inlägg:

Loke skrev:Listan går att göra mycket längre och slutsatsen blir att dessa växter har använts i princip överallt där inte präster lyckats förbjuda det i hopp om att styrka sin egen makt.

Låt oss då inte göra oss några nya präster, eller skapa oss en ny dogm. Var lugn, smaka din växt och reflektera över dina erfarenheter - ensam, i grupp, med erfarna eller oerfarna. Var rituell om du känner behovet (och det måste man ibland).

I påsk åker jag inrikes på trumresa - vore lämpligt att ha tagit salivan för en provtur innan. Än en gång, välkommen Loke. Om du känner för att starta en tråd (t.ex. på Psykologi) kring psykedeliska växter så gör du mig glad.

§

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 07 mar 2005 15:02

Tackar för välkomnandet.

db, din andra paragraf ger mig inte så mycket att gå på. Ska man aldrig tala om helighet och uråldrig visdom? Eller är det hur jag gör det på uryoga-sidan som du reagerar på. Kan du i så fall ge något konkret exempel?

Vad gäller vederna så är det ju ganska uppenbart att mycket eller det mesta av vad de sa vid en första anblick låter som rappakalja i våra öron. Om man studerar det nogrannare så kanske en del av det kan klarna till något vettigt. Säkert finns det även saker som de skulle kunna lära oss. Det är dock inget som jag hittils har prioriterat att gå på djupet med.

hovnarr, jag fick nyss lära mig att namnet divinorum var ett olyckligt misstag. Divinorum ska betyda något i stil med 'spökenas', medan tanken var 'prästernas' och det skulle då egentligen varit Divinatorum. Men som hovnarr har du väl sett spöken förr?

Präster tror jag inte vi kommer förbi riktigt ännu, om någonsin. När en grupp av människor samlas uppstår alltid hierarkier, är det inte bara dumt att försöka undvika en ledare då?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 mar 2005 16:20

Loke, vad sägs om följande:

http://myweb.absamail.co.za/awenidd/Salvia.html skrev:Interestingly, Dr. Albert Hofmann—who along with R. Gordon Wasson originally brought a cutting of the plant out of Mexico in 1962—remarked: "... Salvia divinorum... is a wrong name, bad Latin; it should actually be Salvia divinatorum . They do not know very good Latin, these botanists. I was not very happy with the name because Salvia divinorum means “Salvia of the ghosts”, whereas Salvia divinatorum, the correct name, means 'Salvia of the priests'." (Grof & Hofmann 2001).

However, Salvia divinorum was named by the botanist Carl Epling, who probably had a better handle on Latin than Albert Hofmann. Hildegarde of Bingen's “Liber divinorum operum”, translates as “The book of divine works”. Although there was a rush to publish the identity of the plant, the naming debate is more of a trivial footnote than a substantive problem with its botanical name.

Så, kanske divinorum är helt korrekt trots allt.

Loke skrev:Präster tror jag inte vi kommer förbi riktigt ännu, om någonsin. När en grupp av människor samlas uppstår alltid hierarkier, är det inte bara dumt att försöka undvika en ledare då?

I sådana sammanhang är det nog dumt att försöka undvika det mesta. Om någon känner ett behov av att leda och en annan av att bli ledd så är det vackert så.

§

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 07 mar 2005 17:38

hovnarr skrev:Jag tänker inom kort beställa min alldeles egen planta Salvia divinorum och odla sticklingar nu under våren.

Det låter roligt. Var beställer du dem?

hovnarr skrev:Jag har inga tidigare erfarenheter av medvetandeexpanderande substanser.

Då kan det vara lämpligt att prova att röka cannabis först för att få en känsla för vad du har att vänta. Barnvakt och/eller resesällskap rekommenderas också.

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 07 mar 2005 17:39

Loke skrev:db, din andra paragraf ger mig inte så mycket att gå på. Ska man aldrig tala om helighet och uråldrig visdom? Eller är det hur jag gör det på uryoga-sidan som du reagerar på. Kan du i så fall ge något konkret exempel?

Jo det kan man säkert tala om. Mest tycker jag dock sådana begrepp används som slasktratt för saker man inte kan förklara och för att förvirra och lura åhörarna. Därför ger de lätt ett dåligt intryck.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 mar 2005 18:15

db skrev:Det låter roligt. Var beställer du dem?

Jag vet inte hur upplevelsen kommer att te sig, men jag är ganska säker på att det inte blir odelat roligt. Jag skickar en länk till dig i ett PM.

db skrev:Då kan det vara lämpligt att prova att röka cannabis först för att få en känsla för vad du har att vänta.

Jag tror att det skulle ge mycket lite. Upplevelserna lär vara väsenskilda, dessutom avser jag inte att röka salvian - alltför ohälsosamt och obehagligt. Nej, jag tänker framställa ett slags harts som jag funderar på att karamellisera eller möjligen använda råextraktet direkt om det har rätt konsistens. I alla fall tänker jag inte prova att röka cannabis.

db skrev:Barnvakt och/eller resesällskap rekommenderas också.

Jo, jag hade tänkt det. Barnvakt, inte resesällskap. Att turas om är dock inget problem - ett rus inducerat oralt varar högst en timme. Jag är nyfiken på att se växtens effekter i tredje person också.

§

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 07 mar 2005 18:28

hovnarr, då var du steget före mig. Hade bara sett resonemanget i den översta paragrafen tidigare.

God förnöjelse med den gröna damen, jag har inte låtit den substansen ge sig på mig (än?).

db, det är ett superkänsligt ämne och jag riskerar att åka på rejält med stryk för att jag tar upp det. Därför har jag valt att vara så defensiv som möjligt utan att gå över gränsen för vad jag kan stå för.

Konstruktiva och direkta tipps är som sagt hjärtligt välkomna.

Återgå till "Mötesplatsen"