Marksa skrev:magicadehex skrev:Marksa skrev:Now we are talking:
Det finns flera inbyggda hierarkier i naturen (är inte biolog så ursäkta om det kan smyga in en hel del detalj fel).
1. En utvecklingstege från A encelliga djur (kallas amöbor) baciller och annat smått. B flercelliga organismer. ......... Blötdjur, Groddjur, Fiskar reptiler ,Fåglar och ryggradsdjur av skiftande utvecklingsnivå och medvetande grad. Häri är den viktiga poängen att medvetande grad som ökar vid var evolutionsteg.
Mig veterligen så är människan den mest avancerade av Ryggradsdjuren med den högsta medvetande graden och möjlighet till att reflektera över sitt vara mm. mm.
Om nu denna medvetandegradsskillnad skulle stämma, skulle det då inte stärka argument mot köttätande snarare än för?
Ja kanske det. När jag skrev detta var det i polemiken. är det någon skillnad på olika varelser på denna vår jord.magicadehex skrev:Marksa skrev:2. Sedan så har vi en annan intresant process som går ut på äta eller ätas, Vi är i högsta grad "top of the art" inom detta område. Mycket på grund av förutsättningar under punkt 1.
Och vem menar du skulle komma och äta upp oss, om vi hör upp med att äta dom?
Ingen självklart. Vi är forfarande högst upp näringskedjan. När vi dör hamnar våra kroppar längs ner i näringskedjan.magicadehex skrev:Marksa skrev:3. Vi har förmågan att planera avla fram och skörda, mödan av vårt arbete. Det mesta av Köttet vi äter, djuren vi slaktar skulle överhuvedtaget inte ha funnits till om vi inte gjort detta.
Förvisso, men skulle de individer som då inte funnes verkligen lida av att inte ha blivit till?
Förstår inte vad du vill säga med detta? Självklart lider inte de som ej fötts till denna vår jämmerdal.magicadehex skrev:Marksa skrev:4. Människan är allätare och opportunist. Våra inbyggda prgramering och kulturella arv. Talar om för oss att äta det som finns tillgängligt för att överleva. I västerlandet med lite för hög tillgänglighet på mat har denna vår programering get oss hälsoproblem. Men det kanske är off topic.
Javisst. Och i bibeln kan man läsa om tvisten mellan två kvinnor, där en överenskommelse fanns att de båda skulle koka och äta upp sina spädbarn. En utav kvinnorna vägrade och den andre blev vrång över detta, så kungen dömde helt sonika den senare till att även hennes barn skulle dödas och kokas. För rättvisans skull.
???????????????????? och detta har med vegatirism att göra hur då?magicadehex skrev:Marksa skrev:Jag vill inte hänvisa till religionen men.
5. Västerlandets kristna kulturarv säger att allt är tillåtet att äta men allt är inte nyttigt.
Inget av detta rättfärdiggör att vi skall agera saddistiskt eller ont och elekt mot djuren, Utan detta förklarar våran position i detta sammanhang.
marksa
Till sist och syvende vill jag sända en tanke åt Djurens rätts kultperson, Theresia, 104 år gammal som varit vegetarian sedan hon var 4 år. Som för egen maskin tog sig till plats att hämta priset guldråttan för att hon varit vegetarian i 100 år.
Strongt av Henna...
Om du tittar en gång till på dina påståenden resp svar här, så kanske du hittar en röd tråd?