Sceptisk skrev:Är religionshatare psykiskt störda? Är det inte typiskt kännetecknande för psykiskt sjuka människor att de är lättstötta, bittra, paranoida, arga och hatiska? Jag tycker jag kan svara med auktoritet på den frågan eftersom jag arbetat inom psykvården. Svaret är ja. Psykiskt sjuka människor lider av frustrationer, är ilskna, vad som helst kan rubba deras 'balans' och man vet aldrig när man gjort något som får dom att gå i taket. På engelska så finns det bättre ord för galenskap; "madness" och "raving mad" alltså visar att det har något med djup och för omgivningen oförklarlig ilska att göra.
Jag läste en blogg om en kille som sa att han mådde dåligt då han hörde talas om religion och G-d. Naturligtvis var han ju själv kommunist. Det var inte så att han tänkte på några eventuella historiska händelser i förbindelse till religionen eller att han själv någon gång blivit utsatt för någon slags religiös pådyvlan. Utan just blotta synen och tanken på G-d gjorde honom illa till mods, nästan arg. Men han kunde inte förstå eller förklara varför.
Detta är faktiskt en psykisk störning. När man reagerar med ilska eller blir illa berörd av blotta tanken på något utan att själv kunna förklara eller förstå det. Istället reagerar man med ilska utåt.
Nu är jag en person som avskyr psykologiska förklaringar och avskyr ordet projektion. Det är ett begrepp som missbrukas väldigt mycket och förklarar väldigt lite. Mycket bättre att hitta historiska förklaringar för egen del istället för att ha nån annan som ställer diagnos på en.
Men ifall jag skulle reagera så som den killen reagerade, då skulle jag undra vad som var fel på mig. Och jag skulle också göra något för att förstå min reaktion. Gör man inte det så lever man i förnekelse.
Jag för min del anser att alla "hatare" är mer eller mindre störda, religiösa eller ej. I Bibeln talas om hat som ett sjukdom som snärjer en inifrån .. men som dock kan alltid botas..