Chloe skrev:Ämnet vi talar om är huruvida det är moraliskt rätt eller fel att äta djur. Rättigheter är något vi tillskriver (konventioner med andra ord), som jag hävdat hela tiden medan du istället hävdat (igen) att människan har dessa men inte djuren. Det är endast du som har ett problem här, och du har fortfarande inte anfört något skäl till varför människan skulle ha dessa rättigheter men inte djuren. På något sätt känns detta igen. Undrar varför.
Eftersom djur inte har något bruk för rättigheterna. Många av dem skulle tvärtom dö om de hade det eftersom de inte fick äta andra djur med rättigheter.
Vi är också djur Chloe, och också vi äter andra. Så med det resonemanget så motsäger du dig själv. Dessutom, fortfarande, så är det här bara fullständigt godtycke. Jag ser fortfarande inget skäl anfört. Ser inte ens varför vi skulle anta dessa s.k. "negativa rättigheter". De är inga självklarheter på något som helst sätt.
Chloe skrev:Det är väl en självklarhet att ett djur av annan art och jag själv inte kan kommunicera på ett gemensamt språk. Men att utifrån det härleda att djur inte "har bruk" av rättigheter är inte berättigat. Än en gång, den juridiska sfären är sekundär! Har du hemskt svårt för att förstå vad
ontologi är? Vi
har endast de skyldigheter vi erkänner, går med på, så därför
har varken människan eller djuret några rättigheter i sig, utan endast om vi
väljer att tillskriva oss själv, och/eller dem, dessa. Detta har jag förklarat för dig flera gånger om, på en rad olika ställen. Varför har du så svårt att förstå det här? Vad är problemet?
Den juridiska aspekten är primär med tanke på skydd, men man kan också kalla människans grundläggande rättigheter, lånar från engelskan, "natural rights" eller "alienable rights". Jag har valt negativa rättigheter i stället. Vem tillskriver en rätten till liv? Har man inte denna rätt om man inte får den tillskriven av någon? Problemet är att du inte behärskar abstrakt tänkande heller.
Om så är fallet så måste det också gälla djuren. Om enda kriteriet är att man lever för att ha denna rättighet så har allt levande denna rättighet. Jag vidhåller dock, vilket man måste göra, att självfallet måste dessa rättigheter tillskrivas för att vi ska ha dem. Annars skulle man ju inte behöva en lagstiftning överhuvudtaget. Lagen är en text, texter är något som måste författas, alltså är juridiken inte primär. Det borde inte vara några svårigheter att begripa detta faktum. Det är också av detta skäl som du kan hävda att djur saknar denna "rättighet", emedan om det var något man hade (blott och bart genom att finnas till) så hade de ju haft den "rättigheten". Endast om "rättigheten" är något som tillskrives kan vi neka någon överhuvudtaget denna rättighet. Jag gör skillnad på att tänka abstrakt och att förtingliga abstrakta ting (idealiteter). Det senare är ett tankefel som kallas
reifikation (fick kapa slutet på adressen för att länken skulle fungera, men du kan nog hitta rätt själv - det rör sig om felslutet). Att betrakta lagen som en existential är en sådan typ av tankefel.
Chloe skrev:Det är fortfarande irrelevant vad djuret kan och inte kan (därom kunna vi endast spekulera, som sagt), det enda som är intressant är vad jag (eller du) som moraliska individer kan eller inte kan göra. Förstår du?
Just det. Där redan anger du en skillnad. Förstår du?
Jodå, i denna mening, och skulle aldrig hävda något annat, men detta hjälper på inget sätt dig i ditt resonemang. Eller hur menar du att det skulle kunna göra det?
Chloe skrev:Självfallet talar man om mord också icke-juridisk mening. Mord är ett begrepp med tillämpningar långt utanför juridikens domäner, men kanske har du fått för dig att lagboken är svenska språket? Så är det inte. Om du vidhåller att mord endast är en juridisk term så får du oerhört svårt att uttala dig om paradoxen justitiemord t.ex.. Att du kan mycket litet om språket har du bevisat flera gånger förut, det finns direkt ingen vinst för dig att göra så fler gånger. Dessutom om du vidhåller detta så hade jag ju rätt när jag skrev att du menade att Hitlers tyskar endast "avlivade" judarna i koncentrationslägren! Kanske därför du överhuvudtaget inte ville röra vid ämnet. Du misstar fortfarande den juridiska dimensionen för den ontologiska, trots att jag påpekat det vid ett flertal tillfällen. Om du vägrar anamma ens elementära filosofiska sanningar så kan jag inte hjälpa dig.
På tal om att ha ett eget språk så kan du fråga vilken jurist som helst om skillnaden mellan att mörda och döda. Efter att ha skrattat ut dig berättar hon. Din definition på mord visar att du saknar allmän uppfattningsförmåga. Det väsentliga är inte att det är planlagt (vilket dock skiljer mord från dråp), utan att offret har rättigheter. Justitiemord? Vad svamlar du om ? Är du nykter? Skammen är din i så fall.
Fortfarande, jurister är inte språkvetare, och lagboken är inte en ordbok. Med justitiemord visade jag på det faktum att begreppet "mord" används långt utanför juridiken, och att det alls inte är en strikt juridisk term. Du kan endast framhärda i din argumentation här genom att förneka att det finns andra bruk av begreppet "mord" än strikt juridiska. Att du inte kommer göra detta är vi dock helt säkra på. Är detta bara ytterligare ett fall av någon ny student som fått det inbankat i huvudet att just hennes disciplin är den som förklarar hela världen? Ett ganska fånigt misstag som förekommer i det mesta av kurslitteratur på grundnivå. Lyckligtvis blir eleverna mindre dogmatiska och mer klarsynta när de kommit upp några kurser.
Chloe skrev:Försök hålla samman din argumentation. Ser inte poängen med att du ska söka bredda diskussionen så här mycket. Frågan gäller "rätt eller fel att äta kött". Juridiken har som sagt ingenting med saken att göra. Inte heller postmodernism. Det enda som är relevant här är etik och moral.
Juridiken har mycket att göra med saken om det handlar om rätt till liv. Men varför skulle du förstå det heller. Vem tror du framför den allmänna tillämpning här? Du eller jag?
Nej. Det handlar inte om "rätt till liv", som är något vi konventionellt måste bestämma, vilket faller på sin egen orimlighet (som jag visade med liknelsen till förintelselägren). Det är inte den juridiska bestämningen som gör en handling rätt eller fel, utan det är (som jag också redan påpekat) moralen som avgör huruvida lagarna är rättmätiga eller inte. Detta är egentligen självklart, förstår inte varför jag ens skulle behöva påpeka det.