Är religiösa människor psykiskt störda?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 02 okt 2008 17:21

Sceptisk skrev:Är religionshatare psykiskt störda? Är det inte typiskt kännetecknande för psykiskt sjuka människor att de är lättstötta, bittra, paranoida, arga och hatiska? Jag tycker jag kan svara med auktoritet på den frågan eftersom jag arbetat inom psykvården. Svaret är ja. Psykiskt sjuka människor lider av frustrationer, är ilskna, vad som helst kan rubba deras 'balans' och man vet aldrig när man gjort något som får dom att gå i taket. På engelska så finns det bättre ord för galenskap; "madness" och "raving mad" alltså visar att det har något med djup och för omgivningen oförklarlig ilska att göra.

Jag läste en blogg om en kille som sa att han mådde dåligt då han hörde talas om religion och G-d. Naturligtvis var han ju själv kommunist. Det var inte så att han tänkte på några eventuella historiska händelser i förbindelse till religionen eller att han själv någon gång blivit utsatt för någon slags religiös pådyvlan. Utan just blotta synen och tanken på G-d gjorde honom illa till mods, nästan arg. Men han kunde inte förstå eller förklara varför.

Detta är faktiskt en psykisk störning. När man reagerar med ilska eller blir illa berörd av blotta tanken på något utan att själv kunna förklara eller förstå det. Istället reagerar man med ilska utåt.

Nu är jag en person som avskyr psykologiska förklaringar och avskyr ordet projektion. Det är ett begrepp som missbrukas väldigt mycket och förklarar väldigt lite. Mycket bättre att hitta historiska förklaringar för egen del istället för att ha nån annan som ställer diagnos på en.

Men ifall jag skulle reagera så som den killen reagerade, då skulle jag undra vad som var fel på mig. Och jag skulle också göra något för att förstå min reaktion. Gör man inte det så lever man i förnekelse.

Jag för min del anser att alla "hatare" är mer eller mindre störda, religiösa eller ej. I Bibeln talas om hat som ett sjukdom som snärjer en inifrån .. men som dock kan alltid botas.. :) d.v.s. om sen sjuka så önskar...

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 02 okt 2008 17:27

Nja jag håller inte riktigt med dig där. För det finns ett sunt hat också, men det baserar sig inte på något man inte kan förklara och det fungerar inte som projektionen. Utan det är ett berättigat hat som kommer från sin känsla av vad som är rätt och fel, vad som är sanning och lögn. Vad som är rättvist eller en djup orättvisa. Ett sådant hat manifesteras heller aldrig i okontrollerade handlingar, så som det patologiska hatet gör. En sjuk människa kan ge sig på folk, slå ner dom och efteråt känna djup skam och skuld. Men ett rättfärdigat hat ger en långvarig känsla och övertygelse om upprättelse då det manifesterats.

Det är felaktigt att patologisera en känsla. Det är sammanhanget som avgör ifall känslan är berättigad eller ej.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 okt 2008 17:35

Sceptisk skrev:Nja jag håller inte riktigt med dig där. För det finns ett sunt hat också, men det baserar sig inte på något man inte kan förklara och det fungerar inte som projektionen. Utan det är ett berättigat hat som kommer från sin känsla av vad som är rätt och fel, vad som är sanning och lögn. Vad som är rättvist eller en djup orättvisa. Ett sådant hat manifesteras heller aldrig i okontrollerade handlingar, så som det patologiska hatet gör. En sjuk människa kan ge sig på folk, slå ner dom och efteråt känna djup skam och skuld. Men ett rättfärdigat hat ger en långvarig känsla och övertygelse om upprättelse då det manifesterats.

Det är felaktigt att patologisera en känsla. Det är sammanhanget som avgör ifall känslan är berättigad eller ej.

Hata synden men inte syndaren.

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Krenek

Re: Är religiösa människor psykiskt störda?

Inläggav Krenek » 02 okt 2008 18:36

Algotezza skrev:Gäller detta  samtliga som kallar sig religiösa och/ eller dem som du kallar religiösa?

Kan du ge exempel på sådana verkliga personer? Genom historien eller nu levande...

Och om det är som du påstår: Vad tänker du göra åt det? Vad skall samhället göra och de som är/kallar sig religiösa och deras organisationer?

Alla som tror på gud gäller det.

Tja, någon tog upp moder theresa, och hon duger som exempel.

Jag tror att man på sikt kan försöka fasa ut den typen av människor genom strikt födelsekontroll. Precis som vi idag har börjat fasa ut människor med grova utvecklingsstörningar.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Krenek

Inläggav Krenek » 02 okt 2008 18:38

Sceptisk skrev:Jag läste en blogg om en kille som sa att han mådde dåligt då han hörde talas om religion och G-d. Naturligtvis var han ju själv kommunist. Det var inte så att han tänkte på några eventuella historiska händelser i förbindelse till religionen eller att han själv någon gång blivit utsatt för någon slags religiös pådyvlan. Utan just blotta synen och tanken på G-d gjorde honom illa till mods, nästan arg. Men han kunde inte förstå eller förklara varför.

Case closed.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 okt 2008 19:42

Krenek skrev:
Algotezza skrev:Gäller detta  samtliga som kallar sig religiösa och/ eller dem som du kallar religiösa?

Kan du ge exempel på sådana verkliga personer? Genom historien eller nu levande...

Och om det är som du påstår: Vad tänker du göra åt det? Vad skall samhället göra och de som är/kallar sig religiösa och deras organisationer?

Alla som tror på gud gäller det.

Tja, någon tog upp moder theresa, och hon duger som exempel.

Jag tror att man på sikt kan försöka fasa ut den typen av människor genom strikt födelsekontroll. Precis som vi idag har börjat fasa ut människor med grova utvecklingsstörningar.

Är religiositet genetiskt betingad? Vad har du för bevis för det? Eller du kanske föredrar  samma typ av retroaktiv abort som Hitler nyttjade i sitt ökända  reningsprogram, Förintelsen? Är det kanske fler du vill nyttja denna effektiva metod på? Hur ser din utopi ut?

undrar försynt Algotezza
Algotezza aka Algotezza

alex-kasi

Inläggav alex-kasi » 02 okt 2008 19:45

Sceptisk skrev:Nja jag håller inte riktigt med dig där. För det finns ett sunt hat också, men det baserar sig inte på något man inte kan förklara och det fungerar inte som projektionen. Utan det är ett berättigat hat som kommer från sin känsla av vad som är rätt och fel, vad som är sanning och lögn. Vad som är rättvist eller en djup orättvisa. Ett sådant hat manifesteras heller aldrig i okontrollerade handlingar, så som det patologiska hatet gör. En sjuk människa kan ge sig på folk, slå ner dom och efteråt känna djup skam och skuld. Men ett rättfärdigat hat ger en långvarig känsla och övertygelse om upprättelse då det manifesterats.

Rätt, man kan hata (om det nu kallas hat) t.ex. något dumt man har gjort, misslyckanden, orättvisor mm jag syftare på människohatare eller djur hatare m.a.o. dom vilka förstör med sitt hat.. kanske borde ha förklarat bättre vad jag tänkte

Man säger att Gud hatar synden, men älskar syndaren..   :)

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 02 okt 2008 20:31

Krenek skrev:

Jag ser att de din ideologi får blomma ut nu.

Krenek får jag fråga dig?
Om det nu är en genetisk åkomma att vara religiös, (vilket jag i och för sig starkt betvivlar) bör ju denna genuppsättning finnas i så gott som alla människor, alltså rent statiskist sett är ju detta då en normen för att vara människa.
Människor har i alla tider och i alla kulturer sökt samband och försökt finna en förståelse för vilka vi är och varför, detta torde då vara den första religiösa åkomman.
Vi har samtidigt sökt något mer, något större något som utvidgar vårat medvetande, Detta torde då vara den andra religiösa åkomman.
Vi har också uppskattat extasen i tillbedjan, dansen för naturen, skaparen Guden och så vidare. Detta torde vara den tredje religiösa åkomman.

Och när dessa religiösa attribut förvägras oss söker vi oss till substitut, Såsom ett idolieserande av människor, politiska ideologier. mm.mm.

Så min fråga till dig är igentligen, om det är människan du vill bli av med? För vi kommer alltid att vara orationiella, röriga, sökande, älskande, hatande och levande människor.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 03 okt 2008 21:36

jag tror att kristna inte på något vis "galna" bara förda bakom ljuset.

Krenek

Inläggav Krenek » 04 okt 2008 00:06

kWee skrev:jag tror att kristna inte på något vis "galna" bara förda bakom ljuset.

Dumma med andra ord, ja det är ett ytterst tänkbart alternativ/komplement till min tes. Finns en hel del vetenskaplig belägg för det dessutom.

Krenek

Inläggav Krenek » 04 okt 2008 00:08

Marksa skrev:Så min fråga till dig är igentligen, om det är människan du vill bli av med? För vi kommer alltid att vara orationiella, röriga, sökande, älskande, hatande och levande människor.

Nej, såvida inga bättre alternativ finns (vilket inte fallet är idag). Däremot tror jag på att reducera skadan av de mest irrationella människornas framfart.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 okt 2008 11:41

Krenek skrev:
Marksa skrev:Så min fråga till dig är igentligen, om det är människan du vill bli av med? För vi kommer alltid att vara orationiella, röriga, sökande, älskande, hatande och levande människor.

Nej, såvida inga bättre alternativ finns (vilket inte fallet är idag). Däremot tror jag på att reducera skadan av de mest irrationella människornas framfart.

Frågan är inte om ett förhållningssätt som strävar efter att vara konsekvent "rationellt" skulle ställa till med större skada, om man nu får vara lite skeptiker. Att teoretiskt sträva efter rationalitet är en sak, att sedan praktisera det kräver ett stort mått av avrundade kanter. Frågan är om vi inte har ett mått av irrationalitet inom vissa områden för att skapa buffertar gentemot de strömmingar som då och då tar fart som grundar sig på "rationella grunder". För i övrigt så är det just när "rationaliteten" tar nappatag i dessa "buffertar" som det går snett.

Så: Det är rationellt att ha ett visst inslag av irrationalitet som buffert mot det "rationella". Teoretiskt sett så ska man naturligtvis sträva efter rationalitet, men att sedan praktiskt sett försöka agera konsekvent rakt av utifrån ett vetenskapligt stickprov i historien är inte rationellt. I samma stund skulle vi skapa nya ideologier som framtiden skulle få kämpa emot, och dess anhängare skulle ses som, ja; "galna" "psykiskt störda", "dumma", eller vilka ord man nu kan komma på.

/Johan

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 okt 2008 16:38

Krenek skrev:Jag tror att man på sikt kan försöka fasa ut den typen av människor genom strikt födelsekontroll. Precis som vi idag har börjat fasa ut människor med grova utvecklingsstörningar.

Hitler skulle jubla. Är det detta du kallar rationalitet? Då har vi ju sett det förr, och det är det sista vi vill ha...

Utilitarismen är alltså nåt för Hitler, inte Hegel som du påstod.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 04 okt 2008 17:52

jag har för mig att steven hawking förutspår något liknande i en av sina böcker, bara att det gäller att genmanipulera fram "smarta" människor

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 okt 2008 19:08

Nietzsche hade väl en poäng när han sa att endast token, eller narren, kan vara förnuftig när det gäller förnuftet? :wink:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Religion och andlighet"