Villkorslös kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Restless

Villkorslös kärlek

Inläggav Restless » 12 okt 2008 11:07

Vad tycker ni om att man som föräldrar ger sina barn villkorslös kärlek?
Är det romantiskt eller naivt att tänka sig en bra barnuppfostran på det här sättet?

Själv kan jag ge mitt egna föräldrahem som exempel där vi i en familj på 4 barn fick en villkorslös kärlek av våra föräldrar, och trots att det för varje barn svängt upp och ner så har resultaten i slutändan varit positiva.

Niya

Inläggav Niya » 13 okt 2008 16:13

Vad menar du?
Skulle det vara villkorslös kärlek att genom att inte sätta upp regler men i så fall låta barnen komma undan med att ha gjort fel?

Jag tycker att en tydlig uppfostran om vad som är rätt och fel ingår i villkorslös kärlek. Att skicka ut barnen i världen med en tro på att de kan göra vad som helst är inte speciellt schysst.
Sen handlar det väl i så fall om vilken bestraffning som kan anses kärlekslös.
Ataraxi

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Villkorslös kärlek

Inläggav Algotezza » 13 okt 2008 17:11

Restless skrev:Vad tycker ni om att man som föräldrar ger sina barn villkorslös kärlek?
Är det romantiskt eller naivt att tänka sig en bra barnuppfostran på det här sättet?

Själv kan jag ge mitt egna föräldrahem som exempel där vi i en familj på 4 barn fick en villkorslös kärlek av våra föräldrar, och trots att det för varje barn svängt upp och ner så har resultaten i slutändan varit positiva.

Vad är villkorslös kärlek?

Kravlös?

Precisera, tack!

Få föräldrar ställer väl krav på tyngre motprestationer så länge barnen är små... men senare kanske...

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 13 okt 2008 18:24

I vissa hem råder ett lugnt som man kan bli avundsjuk på.
Barnen är så snälla. Tog tid innan jag fattade hos brorsan, känner ju han som slagskämpe men här är vi tydligen genomsnälla. Senare på tu man hand, förklarar han sin nya stil, gift med en läkare och själv höjdare; den akademiska världen kräver. Jaså, ok då. Något senare frågar han mej om jag vill ta hand om hans marxistiska litteratur. Varför inte, tydligen är hans stolpe ut till fruga emot detta.
Vi lever i en konstig situation där alla mina bröders tjejer fluktar efter mej. Säger inte detta i triumf, försöker att ta avstånd och skjuter ifrån, utan att lyckas och brudarna är som hängslen. Nåväl, har karatkär, chanserna är otaliga men jag finner ett visst nöje i situationen,

Användarvisningsbild
Ling

Re: Villkorslös kärlek

Inläggav Ling » 13 okt 2008 18:43

Restless skrev:Vad tycker ni om att man som föräldrar ger sina barn villkorslös kärlek?

Jag har en dotter och kan i nuläget inte se att min kärlek till henne har några krav. Att jag kräver saker från henne beror mer på uppfostran, att jag vill att hon ska bli en rättvis, empatiskt osv, människa. Men min kärlek är i andra avseenden inte villkorsfylld. Kanske är jag naiv, men det är så jag ser det  just nu. Jag älskar henne oavsett vad hon gör.
Det här kan jag inte riktigt se gentemot andra människor.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 13 okt 2008 18:59

Ling, du är alltid så allvarlig, varför inte släppa loss då och då?

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 13 okt 2008 22:42

suchanother skrev:Ling, du är alltid så allvarlig, varför inte släppa loss då och då?

Jag är inte alltid allvarlig, men jag ville ta ämnet på allvar. I sammanhang som inte kräver det, så kan jag visst släppa loss, om jag vill.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 13 okt 2008 23:06

Ling, förstår dej. Smärtar också.
Detta eviga kämpande, förstår inte, vill inte förstå heller.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 14 okt 2008 11:02

Villkorslös kärlek innebär att man fortfarande tycker om barnet oavsett vad det gör. Istället betonar man på att man ogillar vissa handlingar de gör.

"Jag tycker inte om när du gör så där"
istället för:
"Jag tycker inte om dig"
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 okt 2008 12:10

JemyM skrev:Villkorslös kärlek innebär att man fortfarande tycker om barnet oavsett vad det gör. Istället betonar man på att man ogillar vissa handlingar de gör.

istället för:
"Jag tycker inte om dig"

Hur mycket kan man göra innan handlingarna sammanfaller med den man är?

Kan inte barn dra slutsatser: "om jag jämt gör saker mamma ogillar, kanske hon til slut kommer att ogilla den som gör sakerna, d.v.s. mig..."

Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 14 okt 2008 12:36

Algotezza skrev:
JemyM skrev:Villkorslös kärlek innebär att man fortfarande tycker om barnet oavsett vad det gör. Istället betonar man på att man ogillar vissa handlingar de gör.

istället för:
"Jag tycker inte om dig"

Hur mycket kan man göra innan handlingarna sammanfaller med den man är?

Kan inte barn dra slutsatser: "om jag jämt gör saker mamma ogillar, kanske hon til slut kommer att ogilla den som gör sakerna, d.v.s. mig..."

Så är det, och därför är det viktigt att uppväga gränssättningarna med att uppmuntra det positiva beteendet. Ett vanligt problem är att enbart uppmärksamma sina barn när de gör fel och att lämna de positiva handlingarna neutrala. Summan av det hela blir att barnet känner sig dåligt. Barnet drar inte slutsatsen att det neutrala är det som är bra, och resultatet blir i stället att fortsätta att ägna sig åt sådant som skapar en reaktion. Det neutrala är det osynliga.

/Johan

Christian
Kontakt:

Inläggav Christian » 30 okt 2008 19:06

Helt rätt.

Och vad händer om vi vänder på det och istället inte fäster oss alls över felen utan accepterar dem och istället förstärker det som är rätt genom att fokusera på det!

Det hela är en fråga om vilken verkligheten man vill leva i,
valet står i vår väg!

Jag vet av erfarenhet att man lätt fastnar i det negativa (felen)
vilket tenderar till att skapa meningslöshet i tillvaron.

Livet blir däremot meningsfyllt när man fokuserar på det positiva (det som är rätt). Och när man väl lever så finns ingen anledning att fästa sig vid det negativa, för det positivas natur är att just inte fästa vid det negativa, vilket innebär att det negativa försvinner!

Felen försvinner genom valet att göra rätt.
Och det rätta är att inte fästa vid det som är fel.

Lycka till :D

gottlib

Inläggav gottlib » 03 nov 2008 02:08

istället för:
"Jag tycker inte om dig"

eller "jag tycker inte om det du gör men jag tycker om dig"

Christian
Kontakt:

Inläggav Christian » 03 nov 2008 02:25

gottlib skrev:

istället för:
"Jag tycker inte om dig"

Du är vad du gör.

gottlib

Inläggav gottlib » 03 nov 2008 19:57

Christian skrev:
gottlib skrev:

istället för:
"Jag tycker inte om dig"

Du är vad du gör.

Nja det kan jag komma med många invändningar emot även om jag inte säger att det är helt fel.

Men poängen är ändå att vi nu diskuterar villkorslös kärlek och då handlar det om att älska personen oavsett dess handlingar och då kan man inte anse att "du är vad du gör", såvida man inte älskar alla typer av handlingar förstås.

Inte minst när det gäller barnpsykologi kan det vara viktigt att få barnet att förstå att man som förälder alltid älskar barnet även om man inte alltid tycker om dess handlingar.

Återgå till "Psykologi"