Johan Ågren skrev:Zokrates,
vet inte varför du citerade mig. Min text var inte avsedd att låta nedlåtande av de som hävdar det som det skrevs om i det första inlägget, snarare var jag ganska rak och anförde ett raljant filosofiskt resonemang som visar på att man inte bara kan kalla folk för "idioter" hur som helst (vilket även J R Auk är inne på).
/Johan
Din text inbjöd ju till det, du skrev ju, "den etablerade rationella delen av mänskligheten",
vilken del av mänskligheten är detta och Vad är
rationellt?
Är det rationellt att bry sig om huruvida jorden är 6 miljarder år,
eller endast 6000 år?
Vilka praktiska följder har jordens faktiska ålder för vårt beteende och hur påverkar det vår rationalitet?
Om en handling är strukturell och tjänar ett högre syfte, så lär den handlingen följa ett mönster som endast kan beskrivas som rationell alternativt irrationell utifrån dess målintention, därmed är det lika rationellt för dem som gör detta, samlar en grupp människor och slår på dem på grund av de utvalda offrens svagheter mm,, som det är lika rationellt för dem som inte deltager i denna misshandel att fördöma sådana handlingar som irrationella.
Rationalitet har inget med ont och gott att göra,
"Så de enda djävlar som finns det är ni som trycker ned andra människor, särskilt de redan svaga och utsatta satarna".
Så, trycker du ned en medmänniska, så är du en "ond" jäkel och därmed får du känna dig träffad och sårad, men det var då du själv som var upphovet till kritiken, men hjälper du dina medmänniskor, så tillhör du de "goda", även om dina handlingar inte uppskattas av dem som ville ont. I båda lägren är rationalitet avgörande för hur effektivt de når sina mål, människor är ombytliga och en del varvar friskt goda gärningar med dåliga, det är rationellt att på ett eller annat sätt berika sig själva, sin egen familj, sitt företag osv. Väldigt få människor gör något helt utan orsak, kan det vara de som står och hånskrattar värst?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=842677