Ur ett genusperspektiv

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2008 14:25

Krenek skrev:
Man är feminist om man kallar sig feminist. Jag kallar mig inte feminist.

Ordmagi? Om jag kallar mig "Gud" blir jag Gud då?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 14:38

Algotezza skrev:
Krenek skrev:

undrar Algotezza

Definitionen av en feminist är : en person som kallar sig feminist.

Definitionen av gud är : allsmäktig ........

Kallar du dig gud blir du inte gud eftersom du inte uppfyller definitionen, kallar du dig feminist blir det en sådan eftersom det räcker för att uppfylla kraven i definitionen.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 nov 2008 15:11

Det här tjatet om kvinnas rättigheter, plats i samhället, lika möjligheter osv. Se till det naturliga. Männen som har styrkan. Se till traditionen. Vi män har haft makten och ska så ha. Vi män ska ockå ges förtur och ha exempelvis högre lön. Kvinnans roll är att vårda barn och hem. Yrkesliv är inget kvinnan är skapad för.

Hälsar Kallekula.. nybliven feminist.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 nov 2008 15:16

Krenek skrev:Definitionen av en feminist är : en person som kallar sig feminist.

Nej, det är den inte.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2008 16:04

Krenek skrev:
Algotezza skrev:
Krenek skrev:

undrar Algotezza

Definitionen av en feminist är : en person som kallar sig feminist.

Så man behöver inte verka för något särskilt, jämställdhet eller något liknande, bara kalla sig feminist så blir man det? Var har du hämtat den definitionen?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 19:03

Kallekula skrev:Det här tjatet om kvinnas rättigheter, plats i samhället, lika möjligheter osv. Se till det naturliga. Männen som har styrkan. Se till traditionen. Vi män har haft makten och ska så ha. Vi män ska ockå ges förtur och ha exempelvis högre lön. Kvinnans roll är att vårda barn och hem. Yrkesliv är inget kvinnan är skapad för.

Hälsar Kallekula.. nybliven feminist.

En ganska modern feministisk ståndpunkt, främst skapad av en motreaktion till extrema likhetsfeminister.

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 19:03

Avantgardet skrev:
Krenek skrev:Definitionen av en feminist är : en person som kallar sig feminist.

Nej, det är den inte.

Jo, det är det.

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 19:05

Algotezza skrev:Så man behöver inte verka för något särskilt, jämställdhet eller något liknande, bara kalla sig feminist så blir man det?

Korrekt.

Definitionen kommer ifrån långa diskussioner på forumet feminetik. Det var den enda definitionen som passade på alla feminister.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 nov 2008 19:09

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:

Nej, det är den inte.

Jo, det är det.

Nej det är det inte, och som du ju sen säger i ditt svar till Algotezza så har du hittat på den själv. Det är klart du får hitta på egna definitioner på saker och ting, och också hävda att det skulle vara den egentliga definitionen, men då får du ju räkna med att ingen förstår dig, och att man avfärdar dig som ett nöt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 nov 2008 19:14

Krenek skrev:
Algotezza skrev:Så man behöver inte verka för något särskilt, jämställdhet eller något liknande, bara kalla sig feminist så blir man det?

Korrekt.

Definitionen kommer ifrån långa diskussioner på forumet feminetik. Det var den enda definitionen som passade på alla feminister.

Så det är din lösning på den postmoderna problematiken? Om vi då har en person som förkroppsligar feminism i handling men som inte kallar sig feminist, då är denna vad?

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 19:35

Avantgardet skrev:
Krenek skrev:
Avantgardet skrev:

Nej, det är den inte.

Jo, det är det.

Nej det är det inte

Jo, det är det.

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 19:37

Avantgardet skrev:
Krenek skrev:

Korrekt.

Så det är din lösning på den postmoderna problematiken? Om vi då har en person som förkroppsligar feminism i handling men som inte kallar sig feminist, då är denna vad?

Inte feminist iaf. Men du kanske har en definition av vad som förkroppsligar feminism i handling?

Minded

Inläggav Minded » 08 nov 2008 19:58

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Om vi då har en person som förkroppsligar feminism i handling men som inte kallar sig feminist, då är denna vad?

Inte feminist iaf. Men du kanske har en definition av vad som förkroppsligar feminism i handling?

Det finns ingen definition som skiljer ett uppenbarligt varande från ett annat. Ta religös tex. Stolt. Stark. Vilket adjektiv som helst. De går inte att definiera på annat sätt än just generellt som du Krenek (eller de på forumet) menar. Men, det kan inte stanna där. Den generaliteten behöver det bli ännu mer, det kan inte bara vara upp till aktören att avgöra sin identitet. Principiellt är det relevant. Ta någon som vet allt om elektronik. Men denne vill inte kalla sig inte elektriker?

Dessutom det motsatta fallet, en 4åring som kallar sig elektriker, eller feminist, just eftersom den tycker det låter kul. Det är inte heller ett relevant fall. Dvs det är inte enbart upp till aktören att benämna sin identitet.

Krenek

Inläggav Krenek » 08 nov 2008 20:29

Minded skrev:Det finns ingen definition som skiljer ett uppenbarligt varande från ett annat. Ta religös tex. Stolt. Stark. Vilket adjektiv som helst. De går inte att definiera på annat sätt än just generellt som du Krenek (eller de på forumet) menar. Men, det kan inte stanna där. Den generaliteten behöver det bli ännu mer, det kan inte bara vara upp till aktören att avgöra sin identitet. Principiellt är det relevant.

Dessutom det motsatta fallet, en 4åring som kallar sig elektriker, eller feminist, just eftersom den tycker det låter kul. Det är inte heller ett relevant fall. Dvs det är inte enbart upp till aktören att benämna sin identitet.

4 åringen skulle bli feminist men inte elektriker i det skedet. Varför är fallet relevant? Varför skulle en 4 åring inte kunna vara feminist? Intellektuellt sett har en normal 4 åring knappast problem att stå på jämn fot med de flesta vuxna som kallar sig feminister.

Ta någon som vet allt om elektronik. Men denne vill inte kalla sig inte elektriker?

Väldigt dåligt exempel.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 nov 2008 20:42

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:
Krenek skrev:

Korrekt.

En som förkroppsligar feminism i handling är en som med sin handling främjar det feministiska syftet (oavsett vad denna nu för tillfället är). Visst håller jag med dig om att det inte finns EN feminism, och ingen enskild feminist som svarar upp mot DEN ENDA feminismen, eller ens mot någon enskild utav de feministiska -ismerna. Men att helt bortse från verkligheten och betrakta alla som kallar sig feminister för varandes feminister (oavsett om de i handling anammar feminism eller inte) anser jag vara den absolut sämsta lösningen på hur betecknande skall gå till. Finns liksom inget bra sätt att motivera en sån gest, det renderar bara en klumpig och nonsensartad begreppsapparat. Du gör bara begreppet "feminist" meningslöst.

Tycker det är lite barnsligt, men men...

Återgå till "Filosofi"