SNABBTEST (HJÄRNHALVORNA)

Hittat intressant information på internet? Ge bra länktips till andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

SNABBTEST (HJÄRNHALVORNA)

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 dec 2008 07:27

http://www.news.com.au/dailytelegraph/story/0,22049,22535838-5012895,00.html

jag har hittat knepet för att se henne dansa moturs också ...men jag ser henne dansa medurs  ...

jag undrar hur trovärdigt detta är egentligen... :roll:

...fast beskrivningen är ganska mitt i prick på mig... :arrow:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 dec 2008 12:44

Hur gör du för att se henne snurra motsols? Jag ser henne snurra medsols om jag inte läser texten så jag ser henne i ögonvrån, då börjar hon ibland snurra motsols. Fokuserar jag bara på bilden så snurrar hon konstant medsols.

Sartre

Inläggav Sartre » 07 dec 2008 13:13

jag har sett henne innan, då såg jag henne snurra medsols, när jag kollade nu såg jag henne snurra motsols och kunde absolut inte få henne att snurra medsols...

...jag har ingen som helst tilltro till sådana här test och tycker inte de är särskilt intressanta. varför skulle jag vilja veta vilken av mina hjärnhalvor som dominerar? vad ger mig den informationen? huruvida jag är "safe" eller "risk taking" vet jag utan att göra ngt b-test på nätet. dessutom, bara ett påpekande i förbifarten, personlighetsdrag, som huruvida man är risktagande eller inte, fördelas inte enligt en bimodal kurva, utan en normalfördelningskurva, vilket betyder att de flesta är i mitten och rör sig och är olika mkt risktagande beroende på situation. men det visste nu ju redan.

nej, nu ska jag inte surfa runt mer, söndagen ska ju ägnas åt ngt så tråkigt som fransk grammatik.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 dec 2008 14:39

Om jag fokuserar på texten bredvid kan jag ibland få henne att snurra moturs...i ögonvrån... :)

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 dec 2008 16:46

Om ni vill byta håll på hon som snurrar fokusera starkt på foten enbart. Och försök göra vändningen när tårna göms av hennes ben.

Jag fann det väldigt lätt när jag valda den specifika punkten men väldigt svårt annars att "vilja" fram förändringen.

Jag såg medsols först :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 dec 2008 14:04

Auk: Det där med att fokusera på foten funkar inte för mig. Har testat en lång stund. Lustigt att vi betraktar världen så olika  :)

Waggho

Inläggav Waggho » 12 dec 2008 13:59

Det är en rätt snygg optisk illusion men inte mer än så.

Denna är ganska intressant också:
http://www.guzer.com/pictures/male_optical_illusion.jpg

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 dec 2008 16:19

Jag använder tydligen båda hjärnhalvorna lika mycket ( litet :oops:  ), vilket innebär att bilden roterar omväxlande  åt höger samt vänster.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: SNABBTEST (HJÄRNHALVORNA)

Inläggav Algotezza » 12 dec 2008 16:42

LJUSUPPLEVELSE skrev:http://www.news.com.au/dailytelegraph/story/0,22049,22535838-5012895,00.html

jag har hittat knepet för att se henne dansa moturs också ...men jag ser henne dansa medurs  ...

jag undrar hur trovärdigt detta är egentligen... :roll:

...fast beskrivningen är ganska mitt i prick på mig... :arrow:

mvh

Jag lyckades få henne att snurra fram och tillbaka med benet, inte snurra runt hela varv.

Finns det sådana där 3D-bilder på nätet fortfarande som var poppis i mitten-slutet av 90-talet? Där kunde man också ställa om ögonen och se lite olika "saker" i dem.

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: SNABBTEST (HJÄRNHALVORNA)

Inläggav Skogsälvan » 13 dec 2008 16:44

Algotezza skrev:Jag lyckades få henne att snurra fram och tillbaka med benet, inte snurra runt hela varv.

Finns det sådana där 3D-bilder på nätet fortfarande som var poppis i mitten-slutet av 90-talet? Där kunde man också ställa om ögonen och se lite olika "saker" i dem.

Med vänlig hälsning Algotezza

Hur lyckades du med det  :shock: ?

Vet inte om de där 3D-bilderna finns kvar, men jag var jätteförtjust i dem. Köpte söndagstidningen huvudsakligen för de en period. Antar att du menar de där med ett myller av färgprickar där ett tredimensionellt motiv träder fram om man fokuserar blicken rätt?

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 29 dec 2008 19:58

Helt sjukt skruvat och fruktansvärt häftigt! Konstruktören måste vara smart!

Jag testade hela familjen:
Jag: Först medurs. Sen blev det lite medurs och lite moturs beroende på ??
Min fru: Bara medurs, hela tiden.
Min son: Bara moturs, hela tiden.
Min dotter: Först medurs, sen moturs vid tillfällen då hon kommunicerar.

Det här ska vi leka med på nyårsafton

transversal

Inläggav transversal » 29 dec 2008 20:06

Kul länk. Först moturs. Sedan medurs. Upplever att det har att göra med ögonrörelserna. Byter håll om jag tittar upp åt vänster eller upp åt höger. Någon fler som får detta resultat?  :roll:

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 29 dec 2008 21:02

Såg denna för ett tag sedan, då tolkade jag det som hon snurrade medurs, nu kan jag dock styra henne lite hur jag vill, medurs, moturs, eller som algotezza säger, pendlar.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Återgå till "Länkar"