Gnällmånsens upprättelse?

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Gnällmånsens upprättelse?

Inläggav transversal » 01 jan 2009 19:10

(Hittade inget om detta ämne vid sökning så hoppas att det är fritt fram för utforskning.)

Är klagande enbart  någonting negativt?

Såg ganska nyligen ett konstverk som var baserad på allmänhetens klagomål på Konsthallen i Göteborg. Läs mer här vid intresse:
http://sydsvenskan.se/malmo/article257186.ece

Kort sagt, frågan lyder: finns det något frigörande i klagan eller befäster man bara ingrodda tankemönster? Finns det positiva aspekter och hur ser de i så fall ut? Eller är klagande en slags mögelskada på tankens prima palsternacka och borde utrotas med besprutning?

---------------

(Den här tråden är inspirerad av himmelrikets "Vill tro på Gud-tråd" med länk till forum där följande tråd fanns:

Från forumet:
Klagomuren
Här kan du skriva om du är missnöjd med något i forumet eller med Gud.

.)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jan 2009 19:31

Djävligt bra fråga. Jag skulle svara att i den mån gnället leder till en förändrad (bättre) praktik så är det absolut rättfärdigat. "Gnället" är ju också nödvändigt för oss att bli varse brister och problem. All "utveckling" behöver således "gnäll" för att alls komma till stånd, och man bör inte söka befria sig helt från gnället. Gnället vittnar alltså om något, vilket vi därigenom kan bli varse och ändra på. Så visst, vi måste erkänna en viss emancipatorisk potential i gnället.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 jan 2009 19:48

Det finns vanemässiga gnällspikar som ofta är otrivsamma , tråkiga ,humorbefriade , oinspirerande , stampande individer och om det ska vara priset för framsteg ... att stå ut med dem...är jag inte alls säker att jag vill betala det priset... :wink:
Jag skiter i det här livet tom om jag måste stå ut med dem ... :)

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

aromata

Inläggav aromata » 01 jan 2009 21:00

Det är skillnad på att klaga och att gnälla.

Att klaga kan vara ett sätt att upplysa någon om ett problem. Om jag tillhandahåller en produkt eller en tjänst vill jag att de som är missnöjda klagar. Ur det perspektivet är att klaga en kreativ handling.

Att gnälla är att vara destruktiv.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 01 jan 2009 21:28

Skillnaden mellan klagomål och gnäll ligger ofta i hur mottagaren är inställd till budbäraren och dennes budskap. Egentligen är det bättre att tala om kritik, vilket ju måste vara tillåtet.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

tobiias

Inläggav tobiias » 12 jan 2009 01:11

Inom vetenskapen är ett negativt resultat lika viktigt som ett positivt.

Minded

Re: Gnällmånsens upprättelse?

Inläggav Minded » 01 feb 2009 13:32

transversal skrev:Är klagande enbart  någonting negativt?

Det finns ingen perfekt teknik. Någonting är aldrig alltid bara någonting. Svaret måste bli nej.

transversal skrev:Kort sagt, frågan lyder: finns det något frigörande i klagan eller befäster man bara ingrodda tankemönster? Finns det positiva aspekter och hur ser de i så fall ut? Eller är klagande en slags mögelskada på tankens prima palsternacka och borde utrotas med besprutning?

Det kan finnas, men det behöver inte finnas det - och om det inte finns det, så befäster man bara ingrodda mönster. Det hela har med upplevelsen av 'tekniken' att göra, vilket i sin tur har med omgivningens dito på denna att göra.

Återgå till "Psykologi"