Förlorad färg
Moderator: Moderatorgruppen
- Åkes granne
- Kontakt:
- Avantgardet
Re: Förlorad färg
Oblivion skrev:Ja tääänk vad rasistiskt av aromata att nämna på det här sättet att särskiljande hudfärg och andra fysikaliska attribut har en tendens att försvinna ju närmare man kommer en människa.
Byter vi ut orden vit och svart mot orden kort och lång så ser man extra tydligt vilken nedvärderande syn han/hon har på sina medmänniskor.Jag känner en kvinna som är kort. Det märkliga är att hon var mycket kortare förut när jag inte kände henne så väl. Nu upplever jag henne som lika lång som jag, trots att hon fortfarande är lika kort egentligen.
Det är ju alldeles uppenbart att aromata med den här jämförelsen klassar ner henne, och hon ska minsann tvingas uppnå aromatas status som lång.
Fy på aromata.
Ja, man kan trivialisera sånt här, det är alls inte svårt. Men inställningen blir problematisk när vi lever i en postkolonial värld men den vita medelklassen likväl bara kan se och erkänna det som påminner om honom själv (för en han är det också, sällan eller aldrig en hon).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Avantgardet skrev:Ja, man kan trivialisera sånt här, det är alls inte svårt. Men inställningen blir problematisk när vi lever i en postkolonial värld men den vita medelklassen likväl bara kan se och erkänna det som påminner om honom själv (för en han är det också, sällan eller aldrig en hon).
När jag funderar på varför jag är rasist kommer jag enbart fram till att det är min vilja att tillhöra något, att känna att jag faktiskt betyder mer än en liten vilsen människoapa som är en ibland några miljarder andra människoapor. Jag försöker intala mig att jag har ett värde men hur stort är det värdet om alla människor i hela världen är värda lika mycket?
Sen undrar jag också om fördelningen av rasister i världen. Är inte den vita medelklassen en minoritet?
- Avantgardet
Om det är en minoritet så är väl hegemonin och tolkningsföreträdet än mindre rättfärdigat?
Att det finns såna som söker sina fadersgestalter och tillhörigheter är inget ovanligt, men tyvärr så vittnar det endast om rädsla hos den som söker sig dessa ting. Apor har i många avseenden visat sig vara klokare än människor, jag skulle inte vara allt för snar att döma.
Att det finns såna som söker sina fadersgestalter och tillhörigheter är inget ovanligt, men tyvärr så vittnar det endast om rädsla hos den som söker sig dessa ting. Apor har i många avseenden visat sig vara klokare än människor, jag skulle inte vara allt för snar att döma.
Avantgardet skrev:Oblivion skrev:Ja tääänk vad rasistiskt av aromata att nämna på det här sättet att särskiljande hudfärg och andra fysikaliska attribut har en tendens att försvinna ju närmare man kommer en människa.
Byter vi ut orden vit och svart mot orden kort och lång så ser man extra tydligt vilken nedvärderande syn han/hon har på sina medmänniskor.Jag känner en kvinna som är kort. Det märkliga är att hon var mycket kortare förut när jag inte kände henne så väl. Nu upplever jag henne som lika lång som jag, trots att hon fortfarande är lika kort egentligen.
Det är ju alldeles uppenbart att aromata med den här jämförelsen klassar ner henne, och hon ska minsann tvingas uppnå aromatas status som lång.
Fy på aromata.
Ja, man kan trivialisera sånt här, det är alls inte svårt. Men inställningen blir problematisk när vi lever i en postkolonial värld men den vita medelklassen likväl bara kan se och erkänna det som påminner om honom själv (för en han är det också, sällan eller aldrig en hon).
Problemet jag tror många på det här forumet gör är att de ofta tar för givet att det alltid är det värsta av de tänkbara alternativen som är det som menas. Det blir nästan lite dubbelmoral i det hela. Ja, aromata skulle kanske ha kunnat haft en underliggande rasistisk åsikt om det här, men vad är det som säger att det verkligen är så? Att lägga fram en teori att det kanske var så han menade hade respekterats mer.
- Avantgardet
Nja, jag håller inte med där. Det är inte särskilt intressant vad han menade egentligen, utan det som är intressant är hur språket fungerar, och vad som avslöjas i språkbruket. Det finns en implicit rasism i det där sättet att tänka, och det kommer man inte ifrån. Sen hur man skall förhålla sig till det faktumet är en annan femma, och vilka åtgärder man kan vidta för att kringgå det. Tycker man ska vara öppen för sådana här underliggande saker. Hur vi alltid sätter oss själva i centrum, alltid har oss själva och vår egen kultur, som måttstock för allting annat. Att vara uppmärksam på det är enda sättet att göra sig kvitt det. Jag skulle bli glad om någon uppmärksammade mig på var sådana tankar visade sig i mitt eget tänkande.
Om jag ser en väldigt svart man på gatan så reagerar jag på att han är svart. (just för att han är svartare än mig) Är inte det lika rasistiskt som aromatas reflektion? Aromata reagerade bara på att han/hon vande sig vid kvinnans svarta färg och tog en oskyldig jämförelse till sin egna färg som han/hon är van vid. Det tycker jag låter helt naturligt och inte rasistiskt alls.
I övrigt håller jag med om att man ska vara öppen och uppmärksam på såna här saker i syfte att arbeta på sina brister... men det behöver vi inte gå in närmare på.
I övrigt håller jag med om att man ska vara öppen och uppmärksam på såna här saker i syfte att arbeta på sina brister... men det behöver vi inte gå in närmare på.
Avantgardet skrev:Om det är en minoritet så är väl hegemonin och tolkningsföreträdet än mindre rättfärdigat?
Hegemonin symboliserar en strävan efter makt och kontroll. Något som man kan finna i alla samhällen, stora som små. Jag vet att jag är rädd för att tappa kontrollen över mitt liv och mitt öde, så jag vet inte om jag är den som kan döma andra människors strävan efter att behålla den kontrollen dom redan har.
Människor har i fler avseenden visat sig vara klokare än apor. Att människor söker sina fadersgestalter och tillhörigheter har med flockbeteende att göra och inte rädsla. Att söka gemenskap borde vara något man strävar efter globalt istället för att begränsa sig till de som bor på samma gata. Där kommer rädslan in, men då är det en rädsla för det okända och det okända är förbaskat läskigt.
Oblivion skrev:Ja tääänk vad rasistiskt av aromata att nämna på det här sättet att särskiljande hudfärg och andra fysikaliska attribut har en tendens att försvinna ju närmare man kommer en människa.
Fy på aromata.
Skärp er! Diskussionen har mynnat ut i naivt trams. Givetvis har aromatas notering inget med rasism att göra. Man kan göra samma parallell mellan Stockholmare och Skåningar, och, däremellan finns inga verkliga rasattribut att tala om. Likväl tillskrivs de båda grupperna attribut (feta, dryga eller fisförnäma, översittare) som suddas ut vid närmre bekantskap.
Att vara rasist är att tillskriva en specifik "ras" generaliserade negativa egenskaper (ex. döma efter hudfärg eller kranstorlek, svarta är dumma, judar är giriga). Att vara rasist innebär inte att säga "neger" eller att diskutera olika rasers utbredning eller egenskaper objektivt.
OWE skrev:Oblivion skrev:Ja tääänk vad rasistiskt av aromata att nämna på det här sättet att särskiljande hudfärg och andra fysikaliska attribut har en tendens att försvinna ju närmare man kommer en människa.
Fy på aromata.
Skärp er! Diskussionen har mynnat ut i naivt trams. Givetvis har aromatas notering inget med rasism att göra. Man kan göra samma parallell mellan Stockholmare och Skåningar, och, däremellan finns inga verkliga rasattribut att tala om. Likväl tillskrivs de båda grupperna attribut (feta, dryga eller fisförnäma, översittare) som suddas ut vid närmre bekantskap.
Att vara rasist är att tillskriva en specifik "ras" generaliserade negativa egenskaper (ex. döma efter hudfärg eller kranstorlek, svarta är dumma, judar är giriga). Att vara rasist innebär inte att säga "neger" eller att diskutera olika rasers utbredning eller egenskaper objektivt.
Diskussionen hoppade snarare in på ett sidospår av naivt trams vilket jag gjorde lite extra tydligt med min post. Sen återgick diskussionen till det normala igen.
Att vara rasist handlar mycket om okunskap om andra kulturer. Visst finns det genetiska skillnader men de är betydligt mindre än de kulturella. Vissa säger att de genetiska skillnaderna mellan människor inom samma ras är större än de genetiska skillnaderna mellan raserna. Kanske är det så.
Det är detta som är min poäng. När vi väl passerat det yttre skalet upptäcker vi att skillnaderna inte är så stora.
Det är detta som är min poäng. När vi väl passerat det yttre skalet upptäcker vi att skillnaderna inte är så stora.
- Avantgardet
Oblivion, brister är väl ett otrevligt ord, tycker du inte?
gatzelzer, oinskränkt makt är väl inte detsamma som den makt var och en strävar efter i syfte att överleva det vardagliga livet? Anser heller inte att makt är ett egenvärde, utan blott ett medel. Sen när det gäller gemenskap så kan detta inte tänkas utan sin motsats - utanförskap. Det är problemet med det hela, och det är också därför gemenskap aldrig kan bli någon universell lösning. Varje gemenskap kräver, för att upprättas (för att få sin kontur överhuvudtaget), ett utomstående element. Något att avgränsa sig gentemot alltså. Det här hänvisandet till "flockbeteende" anser jag vara typiskt reaktionärt trams, men det är en annan femma.
OWE, tycker du det är trams? Jag tycker det är ganska angelägna frågor som dryftas här. Just detta att olikheterna på något sätt skall suddas ut, och vad det implicerar, är till sin natur osympatiskt. Det är typiskt imperialism. Det annorlunda har inget egenvärde, endast i den mån vi kan spegla oss själva och våra egna värderingar i den Andre så erhåller den något värde.
aromata, att du omvandlar skillnaderna till något du själv känner igen betyder inte, som jag ser det, att skillnaderna inte finns där. Jag tycker man ska vara öppen för det annorlunda som annorlunda, och inte alltid söka se likheten i skillnaden. Att acceptera skillnader för vad de är alltså.
gatzelzer, oinskränkt makt är väl inte detsamma som den makt var och en strävar efter i syfte att överleva det vardagliga livet? Anser heller inte att makt är ett egenvärde, utan blott ett medel. Sen när det gäller gemenskap så kan detta inte tänkas utan sin motsats - utanförskap. Det är problemet med det hela, och det är också därför gemenskap aldrig kan bli någon universell lösning. Varje gemenskap kräver, för att upprättas (för att få sin kontur överhuvudtaget), ett utomstående element. Något att avgränsa sig gentemot alltså. Det här hänvisandet till "flockbeteende" anser jag vara typiskt reaktionärt trams, men det är en annan femma.
OWE, tycker du det är trams? Jag tycker det är ganska angelägna frågor som dryftas här. Just detta att olikheterna på något sätt skall suddas ut, och vad det implicerar, är till sin natur osympatiskt. Det är typiskt imperialism. Det annorlunda har inget egenvärde, endast i den mån vi kan spegla oss själva och våra egna värderingar i den Andre så erhåller den något värde.
aromata, att du omvandlar skillnaderna till något du själv känner igen betyder inte, som jag ser det, att skillnaderna inte finns där. Jag tycker man ska vara öppen för det annorlunda som annorlunda, och inte alltid söka se likheten i skillnaden. Att acceptera skillnader för vad de är alltså.
Ja det är ett ganska otrevligt ord. Det går säkert att hitta ett mer tilltalande och t om. mer träffsäkert ord men jag tycker inte att det behövs riktigt.
OWE var nog mer inne på att jag drog ner nivån på diskussionen genom att sänka mig till samma nivå eller t om. en lägre nivå än suchanother för att få fram min poäng. Och det var ju faktiskt ganska onödigt. Ytterligare en brist att jobba på.
OWE var nog mer inne på att jag drog ner nivån på diskussionen genom att sänka mig till samma nivå eller t om. en lägre nivå än suchanother för att få fram min poäng. Och det var ju faktiskt ganska onödigt. Ytterligare en brist att jobba på.
Återgå till "Tankar och känslor"