Inläggav wat » 15 mar 2009 22:54
När mitt internet låg nere förut och jag inte hade något att göra utan bara satt vid datorn, så började jag skriva. Jag formulerade en liten tanke om "meningen". Meningen ifråga är lite konstigt skriven, men jag försöker hela tiden hitta mitt eget svar för och det tar över även i mitt textspråk.
För att reda ut vilken fråga om mening med livet menar jag den egoistiska frågan.
Frågan om vad den enskilda individen gör här.
Det är en fråga många människor försöker svara på.
De måste försöka finna svar på sin existens: Jag är ju så smart, som torkar mig själv i arslet var dag. Inte måste jag ha satts här utan någon som helst mening med mitt liv. Jag kan inte bara vara här, jag har ju satts här av något, kanske från något högre än mig själv. Jag måste tjäna under dess syfte, och för att finna meningen måste jag uppfylla vad det högre syftet vill uppnå mig.
Är det högre syftet kollektivet i en religiös församling (jag har satts här för att tjäna någon högre makt), ett kollektiv i samhället (jag har satts här för att hjälpa till att driva samhället framför) eller det biologiska perspektivet (jag som del av en art har satts här för att säkra min arts fortlevande).
Folk med religiösa övertygelse, som har tro att den enskilda individen har satts till världen för att tjäna någon religions kollektiv och föra den framåt. Där orsaken till att individen ska tjäna är oftast med att kunna nå ett liv efter detta. Där jag antingen kommer upplyftas i min guds/gudars gemenskap eller kommer föda in i ett nytt mänskligt liv efter detta och det blir ett bättre mänskligt liv. Då blir meningen med detta livet bara en del av en större mening och därför kan man inte prata om en mening.
Det finns även personer som inte har någon religiös övertygelse och finner inte något syfte i att tjäna någon religion i deras kamp i vad som de anser vara gott. De kan se att de måste tjäna kollektivet – det kulturella samhället eller artens samhälle – där personen antingen ska tjäna det kulturella samhället med sitt intellekt eller med sina fysiska egenskaper, eller kämpa för vad personen tycker är rätt med sitt vapen (för det kulturella). Eller för att tjäna artens kollektiv där personen använder sin fortplantningsförmåga för att säkra artens överlevnad. Där blir meningen att leva ett liv som blir ett liv eller ett bättre liv för andra.
En del har kommit fram till vad deras uppfattning är det mest intelligenta svaret: Det finns inte någon mening med livet. Oftast är det följden av misslyckat sökande från individen, där personen har använd sitt intellekt för att finna varför han sitt här. Men inte funnit något därför är hans uppfattning att det inte finns någon mening varför personen är här.
Även personerna i frågan som är smarta nog att de torkar sig själv i arslet har kommit fram till. Där svaret oftast speglar på att personens jag är smart nog att kunna över sig själv, jag har fri vilja och det gör att ingen kan styr över mig. Jag skapar mitt eget öde, jag föddes inte in i något liv där mitt öde redan är bestämt. Med en förutsatt mening som redan bestämmer vad jag ska uppnå med mitt liv. Där meningen inte är något som finns utan som skapas av den enskilda individen.
Det måste väl finnas en mening? Eller är meningen att det inte finns någon mening? Men då blir meningen att det inte finns någon mening; jag har mitt öde att själva göra det och det är inte bestämt. Jag har varken någon mening med biologisk reproduktion eller arbeta för kollektivet bästa. Jag bestämmer själv vad jag vill uppnå och vad som ska bli min ”mening”.
Eller finns det ingen mening överhuvudtaget; Livet fyller ingen funktion. Det bara finns. Men då är ju meningen att finnas? Då finns det ju en mening hur man än vrider och väljer.
Eller finns det flera liv i livet? Vad man kan säga är delmeningar. Atomer i världen källsorteras. Atomer som någon gång byggt något bygger i dag något annat. Reinkarnation finns då per definition, och är vetenskapligt bevisad (om man nu väljer att tro på vetenskapen).
Det finns flera stadium tills jaget har utvecklas.
Vad hade spermien mening med sitt liv?
Var dess mening att befrukta ägget och uppgå till något annat?
För spermien som skapade mig finns inte längre, som en spermie, men den finns fortfarande kvar i person av mig. Jag som person som finns idag, men den dagen jag dör kommer mina atomer som jag är uppbyggd av att uppgå till något annat.
Var meningen med livet i fosterstadiet att bli född? Vad mening med mitt liv under barndomen att bli vuxen? Var meningen med livet under vuxendomen att tjäna kollektivet man vill göra, eller vad mening med något annat? Att meningen var bara att åldras? Är meningen under ålderdomen att dö? För då slutar man tjäna kollektivet och går i pension, är då meningen att bara finnas? Är meningen i slutändan att bara finnas?
Eller är det så att det finns flera delmål? Där det finns flera meningar i ett mänskligt liv. Vi har genomgått flera stadier för att bli en människa. Har alla dessa var sitt mål? Eller samverkar alla stadier för en meningen? Meningen om att vara något? Där atomer alltid är något, men betyder inte alltid det är ett jag.