Magister Rolf skrev:Själv hade jag en intressant upplevelse för några dagar sen när jag körde bil och plötsligt insåg att jag i mångt och mycket agerade och tänkte som om bilen var en del av mig själv. Man fungerar helt klart på ett annat sätt i vardagen än hur man vanligen föreställer sig.
Ja!

Det där är helt klart Heideggers stora förtjänst, att ha blottlagt tillvarostrukturen inte som en opposition mellan ett subjekt och en objektsvärld, utan som ett mer intimt samspel där gränserna inte är riktigt desamma. Helt klart har han en poäng, och en som verifieras av vår alldagliga upplevelse, men som är beslöjad av vårt språk (och det är i den meningen jag menar att hans språkbruk är nödvändigt, för att gräva fram denna upplevelse som ligger under det språket beslöjar). Sen att han är färgad av sin socio-ekonomiska och historiska position är en annan sak, och där finns lite jobb att göra genom nyläsningar. Dasein är ju t.ex. helt klart en man. Jag tycker ju Merleau-Pontys kroppslighetsfilosofi är intressant också. Filosofer har genom historien alltid intagit nåt slags position "utanför" världen (inblickandes) och betraktat den på avstånd, vilket är att
kompromissa sitt studieobjekt om du frågar mig. Istället, skulle jag säga, erhåller vi världen när vi är inbegripna i den, så vi skall alls inte undertrycka detta kroppsliga och sinnliga. Världen är inte primärt en massa objekt med specifika egenskaper, den är i första hand en sinnlig upplevelse. I själva verket krävs det att vi tar ett steg tillbaka från den för att den alls skall upplåta sig på det förra sättet (en central insikt hos Heidegger).
Jo, och vad läser jag just nu? Jacques Rancières "Texter om Politik och estetik", samt Aristoteles "Nicomachean Ethics".