Evighet bara ett dumt ord?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 feb 2009 08:53

Magister Rolf skrev:
Algotezza skrev:
Magister Rolf skrev:
Algotezza skrev:
Magister Rolf skrev:Vi lever och växer upp i vad som upplevs som en "ändlig" värld. Ändligheten är liksom en förutsättning i vår världsuppfattning.

Of what we cannot speak we cannot speak.

But think...

best wishes Algotezza

Men kan du det? Du kan ju tänka dig att du skulle kunna tänka dig en evighet, men kan du föreställa dig evigheten i sig, och inte bara de eventuella förutsättningarna för den?

En symbolisk intuitivt-emotionell tankebild är väl möjlig.

Frågan är dock vad du menar med att föreställa  sig "evigheten i sig"? Kan jag föreställa mig en stol eller en gråsten i sig? Hur definierar du "evigheten i sig" - som något man inte kan föreställa sig? Klart man inte kan föreställa sig den då...

tänker Algotezza

Fast begreppen stol eller gråsten korresponderar ju mot något som du har haft en upplevelse av. Vad korresponderar "evigheten" mot om inte något som liknar "längre än längst"? Du kan säkert föreställa dig vilka grunder som skulle gälla för något evigt, men du kommer nog inte så mycket längre (förutsatt att du inte når någon buddhistisk/daoistisk insikt förstås).

Jag menar dock att det bakom varje begrepp finns någon form av upplevelse. Upplevelsee av evigheten är väl närmast en upplevelse av något oceaniskt, gudomligt eller obeskrivligt skönt (den ultimata orgasmen). Som man i brist på bättre uttryck kallar "evigheten". Är det inte vad mycket konst, litteratur och musik försöker uttrycka, upplevelse av det eviga, det eviga i det timliga, det timliga i det eviga... Sedan må man personligen tycka att dessa uttyck ej räcker till... Men det är ju en personlig smaksak, som kan relateras till och bygger på vad man själv har erfarit,

menar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 12 feb 2009 11:15

Absolut. Och det är ju ett så vagt begrepp att det kan definieras på många sätt. Jag kräver inget tolkningsföreträde här.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 12 feb 2009 14:43

Jag kommer närmast från en givande diskussion om tidens beskaffenhet, och skulle vilja säga att evighet kan tillskrivas samma egenskaper som sin indirekta motsats intet, då båda begreppen är lika ogreppbara för oss.

Rent semantiskt är dessutom evighet synonymt med tidlöshet, och det är ett ord man kan välja att tolka på tvenne sätt:
a) tidlöshet = all tid
b) tidlöshet = ingen tid
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?

Användarvisningsbild
Namgas
Kontakt:

Evigt

Inläggav Namgas » 12 feb 2009 16:26

Jag tänker mig att något som är evigt är evigt. Det finns ingen början, inget slut, ingen tid. Tid kan inte existera i något evigt eftersom evigt är evigt...

Kan vi uppleva evighet? Inte vad jag kommer på nu...

Vad kommer då idéen till evighet ifrån? Kan vi definiera något vi aldrig upplevt? Vi kan försöka :)

Men kan inte evighet på det sätt vi förstår det endast enkelt vara evighet?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 12 feb 2009 19:56

Här produceras klokheter på löpande band märker jag.

Justin Case

Re: Evighet bara ett dumt ord?

Inläggav Justin Case » 13 feb 2009 03:20

Clouds flashback skrev:Vad fanns innan Big Bang?

Det sägs att tiden uppstod i och med Big Bang, och att det därför inte går att tala om tid före Big Bang. Att fråga hur mycket tid som förflöt före Big Bang är (som jag förstår en del kosmologers syn på det) som att fråga vad Kalle Jularbo gjorde på stenåldern. Om det inte fanns någon Kalle Jularbo på stenåldern, finns det inget svar som är rätt eller fel, utan om något, så är det frågan som är "fel".

Men det finns ju samtidigt kosmologer som hävdar att det kan ha ägt rum flera Big Bang efter varandra, och att det kan äga rum flera parallellt. Jag kan tänka mig att tiden uppstod i och med Big Bang, men att det uppstått tid innan dess också, separat, utan att det varken förflutit eller inte förflutit tid mellan de olika Big Bangarna (eftersom det inte går att tala om något "mellan" i tidslig bemärkelse om tid inte kan existera där det inte finns rum.)

Om vi utgår från att fanns inget och och så hade det vart alltid (alltså för evigt) men sen kom Big Bang.
Hur lång tid tog emellan ingentingets oexisterande start tills Big Bang dök upp?
Svar. En evighet?

Ingentingets oexisterande start, vad menar du med det? För mig låter det som den där historien om en bladlös kniv utan skaft och en huvudlös man utan kropp. Lite småroligt men knappast seriös filosofi.

I första inlägget tog jag fram min sy på ordet.
Men mitt egentliga syn på det hela är bara att evighet är ett dumt ord.
Som vi människor har använt väldigt länge, ett ord vars betydelse vi inte kan förstå.

Vi kan förstå betydelsen av ordet evighet, i samma mening som vi kan förstå betydelsen av ordet kvintiljon eller ordet atom. Jag tror att du tycker att ordet evighet är dumt för att man inte kan föreställa sig hur det skulle kännas att få uppleva en evighet förflyta, man kan liksom inte "känna" hur lång tid en så lång tid skulle ta. Men ingen kan nog heller föreställa sig hur det skulle kännas att leva i en kvintiljon år, men ändå är det meningsfullt att använda ord som kvintiljon, eftersom man i någon viktig mening ändå vet vad man pratar om när man använder sådana ord (kanske). Hur långt skulle vetenskapen ha kommit idag om ingen någonsin hade använt ord som betyder saker man inte kan föreställa sig framför sig visuellt eller uppleva konkret?

Om kvintiljon och atom inte är dumma ord, är inte heller evighet ett dumt ord. Kvintiljon är bara en extrapolering av miljon, biljon, triljon, kvadriljon. På samma sätt är evighet bara en extrapolering vidare i samma riktning, så långt vidare att det inte finns någon gräns för hur långt vidare. Det är inget dumt med det.

Det finns ingen gräns för hur snabbt efter varandra man kan råka slå ned två tangenter på tangentbordet. Teoretiskt kan man råka slå ned dem exakt samtidigt, eller så kan man råka slå ned dem så nära exakt samtidigt som det teoretiskt är möjligt utan att det är exakt samtidigt, och så vidare ända upp till att de slås ned vid uppenbart olika tidpunkter. Två tangenter kan alltså slås ned oändligt snabbt, räknat från det att den första slås ned till det att den andra slås ned. Om oändligheten finns där, finns den väl på andra sätt också. Inget konstigt med det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 feb 2009 08:00

Justin Case skrev:.....Vi kan förstå betydelsen av ordet evighet, i samma mening som vi kan förstå betydelsen av ordet kvintiljon eller ordet atom. Jag tror att du tycker att ordet evighet är dumt för att man inte kan föreställa sig hur det skulle kännas att få uppleva en evighet förflyta, man kan liksom inte "känna" hur lång tid en så lång tid skulle ta....

Jodå, man kan både förstå, känna och föreställa sig evighet, men eftersom det är den mest fruktansvärda tanke man kan råka ut för, värre än döden, så klarar vi inte av att tänka den, vi blockerar ut den. Åtminstone gäller detta för mej, men jag tror också att det har varit en överlevnadsfördel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 feb 2009 10:00

Anders skrev:
Justin Case skrev:.....Vi kan förstå betydelsen av ordet evighet, i samma mening som vi kan förstå betydelsen av ordet kvintiljon eller ordet atom. Jag tror att du tycker att ordet evighet är dumt för att man inte kan föreställa sig hur det skulle kännas att få uppleva en evighet förflyta, man kan liksom inte "känna" hur lång tid en så lång tid skulle ta....

Jodå, man kan både förstå, känna och föreställa sig evighet, men eftersom det är den mest fruktansvärda tanke man kan råka ut för, värre än döden, så klarar vi inte av att tänka den, vi blockerar ut den. Åtminstone gäller detta för mej, men jag tror också att det har varit en överlevnadsfördel.

Våffö dådå?

Evigheten är en skön tanke. Ha funnits alltid, finnas alltid. Spelar ingen roll hur man än gör, hur dumt man än handlar, inget kan döda en. Andlig Superman. Det är väl vad som lockar? Men för de flesta religioner är detta villkorat, man skall underställa sig någon auktoritet, som i den fysiska världen ofta består av ett andligt maktgalet prästerskap.

Ha det,

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Justin Case

Inläggav Justin Case » 14 feb 2009 23:07

Anders skrev:

Det är väl vad evigheten kan tänkas ha "i bakfickan" åt oss som kan vara skrämmande, snarare än det faktum, i sig, att evigheten finns eller att vi har evigt liv. Ett evigt liv har i bakfickan åt oss bland annat att vi alla - även de allra godaste bland oss - med tiden kommer att tvingas genomleva sammanlagt en enorm massa enormt fruktansvärt lidande, stundom i enormt långa tidsperioder i sträck, och det skrämmer mig. Jag vet inte om det är det som skrämmer dig. Kanske har du kommit fram till samma sak som jag, kanske bara på ett annat sätt? Jag har kommit fram till det utifrån premissen att kvarkar hoppar och alltid kommer att hoppa hit och dit slumpmässigt, och att slumpen då och då (under en evighet) därför måste råka få oss att lida väldigt många ögonblick i rad (mot vår vilja), ibland t.ex. 10^10^10^10^10 år i sträck och mer.

Men det är ändå irrationellt att bli skrämd av att det faktum att vi har evigt liv innebär sådana mängder lidande. Rent logiskt finns det inte mer anledning att bli skrämd av det än att bli skrämd av möjligheten av mycket korta stunder av lidande. Vi kommer nämligen att få uppleva väldigt många gånger mer lycka än lidande med tiden. Summa sumarum "vinner" vi oerhört mycket mer än vi "förlorar", på att leva i evighet, jämfört med om vi inte skulle leva i evighet.

Om man upplever det som okej att vara olycklig i t.ex. en sekund för varje år man är konstant lycklig (vilket jag tror alla gör), bör man logiskt sett uppleva det som okej även att vara olycklig i t.ex. 10^10^10^10^10 år i sträck för varje period om t.ex. 10^10^10^10^10^10 år i sträck som man är lycklig.

Eftersom evolutionen (och då menar jag inte bara biologisk evolution här på jorden utan alla sorters evolution som kan existera) oftare kommer att ta fram en strävan till mer och mer lycka och bort från lidande, än vice versa, blir det mer och mer lycka i våra liv sett över evig tid (även om det kan gå väldigt mycket upp och ned sett över kortare tidsperioder).

Som "oändligt långsiktig trend" kan man alltså säga att "det blir bättre och bättre dag för dag"!

Användarvisningsbild
Darth Angelus

Inläggav Darth Angelus » 22 feb 2009 12:25

Justin Case skrev:Men en märklighet är att om man tänker sig att man (rent hypotetiskt, matematiskt, i tanken) delar upp en evighet i t.ex. två lika långa delar, får man två evigheter som äger rum efter varandra. Men för att båda ska kunna äga rum, måste ju den första evigheten ta slut någon gång. Och det kan ju en evighet per definition inte. Så hur ska matematiken "ha det" - kan en evighet ta slut eller inte?

Även om jag inte är professor i matematik utan endast har vissa kunskaper inom området på universitetsnivå så tror jag mig kunna besvara den ovannämnda frågeställningen.
Först och främst, vad jag kan se så är inte matematiken gjord för att kunna helt och hållet definiera vad det innebär att applicera allt som har med de vanliga räknesätten att göra på evigheten (eller oändligheten, som det i matematiken brukar kallas). I ditt fall, om vi tänker oss att tiden har en början (Big Bang), och vi delar in den oändliga tiden i två delar så måste den första ha ett slut, som du skriver. Har den en början och ett slut så är den inte oändlig. Detta motsäger inte att om man återigen lägger ihop den med den oändliga tiden som den delades upp ifrån blir just oändlig. Faktum är att om man ihop till något oändligt till något annat (ändligt eller oändligt) så får du oändligheten i vilket fall. Således, om du delar upp något oändligt i två delar kan du bara vara säker på att den ena delen blir oändlig. I det fallet du nämner blir en av tiderna som du delar upp oändligheten i uppenbarligen inte oändlig och du har motsagt din egen tes om att du delat upp oändligheten i lika stora delar (jag är osäker på om "lika stora delar" ens är definierbart vad gäller oändligheten, men i det här fallet uppfylls det med all säkerhet inte).
Du skall komma ihåg att matematiken är en vetenskap som endast sysslar med sådant som är mätbart. Matematiken är inte rädd för att erkänna att vissa saker faller utanför dess användningsområde. Oändligheten saknar vissa egenskaper som gör den hanterbar som ändliga tal för matematiken. Precis som division med noll (se här för ett exempel på varför inte division med noll fungerar) så är det vissa saker med oändligheten som skulle leda till orimligheter om de vanliga räknesätten bara skulle användas.

Ett exempel på något odefinierbart vad gäller oändligheten i kombination med de vanliga räknesätten är om du subtraherar en oändlighet ifrån en annan (alternativt, adderar den negativa oändligheten till den positiva). Vad får du då? Noll? Det skulle antagligen icke matematiskt skolade personer säga, men är det rätt? Knappast? Svaret skulle nog snarare bli att det beror på vilket som växer snabbast. Om den oändlighet som går i den positiva riktningen växer fortare så skulle man få den positiva oändligheten, om den som går i den negativa riktningen växer fortare skulle man få den negativa oändligheten och om de växer lika fort skulle man få noll.
Tänk er två funktioner  (^ betyder upphöjt till).
f(x) = 100x (eller 100x^1)
g(x) = 0.01x^2

g(x) växer snabbare. Det spelar ingen roll att 100 är tiotusen gånger större än 0.01, talet med större exponent (ovanför x) vinner alltid i det långa loppet då x går mot oändligheten. Om x är oändligt skulle både f(x) och g(x) bli oändligt (eller snarare, gränsvärdena för dem, för jag betvivlar att funktioner appliceras med oändligheten som argument). Uttrycket f(x) - g(x) skulle bli den negativa oändligheten då x går mot oändligheten. g(x) - f(x) skulle bli den positiva oändligheten. f(x) - f(x) eller g(x) - g(x) skulle bli noll, givetvis.

Jag hoppas att denna, något långrandiga, förklaring bringade lite klarhet till hur oändligheten fungerar matematiskt, och att det inte går att använda som vilket tal som helst. Jag är övertygad om att doktorsavhandlingar kan skrivas i ämnet.

Justin Case skrev:Vi kan förstå betydelsen av ordet evighet, i samma mening som vi kan förstå betydelsen av ordet kvintiljon eller ordet atom. Jag tror att du tycker att ordet evighet är dumt för att man inte kan föreställa sig hur det skulle kännas att få uppleva en evighet förflyta, man kan liksom inte "känna" hur lång tid en så lång tid skulle ta. Men ingen kan nog heller föreställa sig hur det skulle kännas att leva i en kvintiljon år, men ändå är det meningsfullt att använda ord som kvintiljon, eftersom man i någon viktig mening ändå vet vad man pratar om när man använder sådana ord (kanske). Hur långt skulle vetenskapen ha kommit idag om ingen någonsin hade använt ord som betyder saker man inte kan föreställa sig framför sig visuellt eller uppleva konkret?

Här håller jag med dig helt. Clouds flashbacks syn om att evighet är ett dumt ord delar jag inte, av de skäl som du nämner. Jag tycker att han/hon har en alltför konkret, vardaglig syn på vad ett ord måste uppfylla för att inte vara onödigt. Vad vi som dödliga människor har möjlighet att uppleva skall inte sätta en gräns för vår tankeverksamhet om inte ett begrepp är gravt orimligt mot bakgrund av den verklighet vi lever eller tycks leva i. Som du uttrycker det i ditt inlägg så skulle inte vetenskapen kommit långt om alla lät sig begränsas på det viset.

Vad gäller oändlighet och vad som går att visualisera så kan man fråga sig om något av alternativen riktigt går att visualisera vad gäller ändligt kontra oändligt universum, i tid eller rum. Ett rumsmässigt oändligt universum är uppenbarligen svårt att visualisera, men är alternativet lättare? Om universum är ändligt, hur ser "slutet" för rummets utsträckning i någon riktning ut? En vägg? Skulle vi kunna tänka oss något sådant utan något rum bortom sagda vägg? Samma frågeställning gäller bortom Big Bang om vi går bakåt i tiden. Det ligger inte i vår förmåga att riktigt visualisera att självaste verkligheten tar slut om man går tillräckligt långt i en bestämd riktning, i vare sig tid eller rum.
Så vilket är egentligen mest svårt att visualisera, den ändliga eller den oändliga tiden eller rummet? Inte vet jag, men för jag tycker att båda känns omöjliga att visualisera. Då vi ändå har goda logiska skäl att tro att åtminstone en av dem måste vara sann så kan jag inte utgå från att någonting är omöjligt bara för att jag (eller ens vi som människor) inte kan visualisera det.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 23 feb 2009 01:49

Darth Angelus skrev:Faktum är att om man ihop till något oändligt till något annat (ändligt eller oändligt) så får du oändligheten i vilket fall. Således, om du delar upp något oändligt i två delar kan du bara vara säker på att den ena delen blir oändlig.

Förstår jag rätt det som står på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aleph_number
...om jag förstår det så att det finns hur många Alef-tal som helst - Alef(0), Alef(1), Alef(2) osv. - och att Alef(n+1) alltid är större än Alef(n), oavsett vad n är?

Det finns alltså en mängd med kardinaliteten Alef(1) som rymmer flera mängder med kardinaliteten Alef(0) vardera? I så fall borde två evigheter bestående av vardera Alef(0) år i något avseende kunna följa på varandra - för hur skulle annars en evighet bestående av Alef(1) år kunna existera, som ju är längre än två Alef(0) år långa evigheter tillsammans? Är en evighet bestående av Alef(1) år en teoretisk omöjlighet, med tanke på detta?

Jag förstår att man inte får behandla oändligheten som andra tal, men frågan är då: varför får matematikerna behandla oändligheten överhuvudtaget? Varför skulle det vara mer rätt att tro att det skulle kunna finnas ett tal Alef(1) som är större än Alef(0), så som matematikerna tror, än att tro att t.ex. 2*Alef(0)>Alef(0)? Varför skulle continuumet vara större än mängden naturliga tal? Det enda matematikerna kan luta sig emot när de påstår att så är fallet är ju sätt att tänka som de tror funkar i det fallet för att de sätten att tänka brukar funka i andra sammanhang (nämligen att tänka i termer av bijektion). Men det faktum att något brukar funka i andra sammanhang har ju visat sig vara förrädiskt att luta sig mot när det gäller oändligheter. Det har ju visat sig vara förrädiskt när "det man lutar sig mot som brukar funka i andra sammanhang" är något som alltid annars är bland det mest pålitliga man har erfarenhet av: räkning med de fyra räknesätten. Varför skulle det då inte vara lika förrädiskt att luta sig mot "det som brukar funka i andra sammanhang" när "det som man lutar sig mot och som brukar funka i andra sammanhang" är det som matematikerna lutar sig emot när de kommer fram till att det finns olika stora oändliga kardinaliteter (nämligen bijektionstänkande)? Ingen kan ju kolla empiriskt om matematikerna kommer fram till rätt saker om oändliga mängder. Ingen kan kolla empiriskt om det verkligen finns olika stora oändliga kardinaliteter. Är det inte godtyckligt av matematikerna att [trots total avsaknad av möjlighet att empiriskt kontrollera resultaten, välja att lita på sina sätt att behandla oändliga mängder (nämligen genom att använda bijektion), och inte lita på de fyra räknesätten] som att t.ex. varken lita på bijektionstänkande eller de fyra räknesätten (vid behandling av oändliga mängder)?

PS:
Det står i wikipedia-artikeln att 2^Alef(0) = Alef(1).
Vad gäller för 1,001^Alef(0)? Är det Alef(0) eller är det Alef(1)?
Vad gäller för 1,999^Alef(0)? Är det Alef(0) eller är det Alef(1)?
Någon som vet?

scirocco

Inläggav scirocco » 23 feb 2009 02:14

Ni förglömmer er. Det är tal om en evighet..Sen påstår ni att ni ska dela den i två. Vilka är ni att dela en evighet? Om den gick att dela på sådär utan vidare, så vore det ingen riktig evighet. Om du nu skulle lyckas dela på detta något ,så tar den första delen slut ,precis där du delade den. Som när du delar på ett träd....Som på sätt o vis påminner om en evighet,oändlighet. Grenarna ,bladen stammen blir bara större ostörre sprider sig ut i världsalltet, ..  Ända tills.. sorgligt nog, allting verkade så lovande,men ,detdrabbades till sist av ålderdom.   Nåja, jag hävdar att ni inte kan dela på en äkta evighet

Justin Case

Inläggav Justin Case » 23 feb 2009 05:06

scirocco skrev:Ni förglömmer er. Det är tal om en evighet..Sen påstår ni att ni ska dela den i två. Vilka är ni att dela en evighet?

Vad spelar det för roll vilka vi är? Det är evigheten vi diskuterar, inte oss själva.

Om den gick att dela på sådär utan vidare, så vore det ingen riktig evighet. Om du nu skulle lyckas dela på detta något ,så tar den första delen slut ,precis där du delade den. Som när du delar på ett träd....Som på sätt o vis påminner om en evighet,oändlighet. Grenarna ,bladen stammen blir bara större ostörre sprider sig ut i världsalltet, ..  Ända tills.. sorgligt nog, allting verkade så lovande,men ,detdrabbades till sist av ålderdom.   Nåja, jag hävdar att ni inte kan dela på en äkta evighet

Man kan dela upp en evig tidsrymd E i t.ex. dessa två delar:

A = alla år med udda årtal som förflyter under tidsrymden E
B = alla år med jämna årtal som förflyter under tidsrymden E

E består av A+B.
E kan alltså delas upp i A och B.

Då man kan dela upp en evighet E på detta sätt, varför skulle man då inte kunna dela en evighet på andra sätt, t.ex. på sådant sätt att hälften av åren kommer först, och resten sedan?

scirocco

Inläggav scirocco » 23 feb 2009 06:08

Du delar o delar, visst kan du göra det på de mest konstiga sätt. Nu har du delat den i udda år resp jämna. Om vi antar att de udda o jämna åren kommer växelvis, så har du nu delat evigheten inte bara i två, utan i ett oändligt antal delar. Förövrigt räknar inte evigheten själv i år,så därför är den iden alldeles eeptionellt omöjligt. man kan inte dela något inågot som det inte består av.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 feb 2009 14:05

Justin Case skrev:
scirocco skrev:Ni förglömmer er. Det är tal om en evighet..Sen påstår ni att ni ska dela den i två. Vilka är ni att dela en evighet?

Vad spelar det för roll vilka vi är? Det är evigheten vi diskuterar, inte oss själva.

Om den gick att dela på sådär utan vidare, så vore det ingen riktig evighet. Om du nu skulle lyckas dela på detta något ,så tar den första delen slut ,precis där du delade den. Som när du delar på ett träd....Som på sätt o vis påminner om en evighet,oändlighet. Grenarna ,bladen stammen blir bara större ostörre sprider sig ut i världsalltet, ..  Ända tills.. sorgligt nog, allting verkade så lovande,men ,detdrabbades till sist av ålderdom.   Nåja, jag hävdar att ni inte kan dela på en äkta evighet

Man kan dela upp en evig tidsrymd E i t.ex. dessa två delar:

A = alla år med udda årtal som förflyter under tidsrymden E
B = alla år med jämna årtal som förflyter under tidsrymden E

E består av A+B.
E kan alltså delas upp i A och B.

Då man kan dela upp en evighet E på detta sätt, varför skulle man då inte kunna dela en evighet på andra sätt, t.ex. på sådant sätt att hälften av åren kommer först, och resten sedan?

Vad har evighet - tidlöshet - med oändlig tid att göra?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"