När du upphöra att existera.....
Moderator: Moderatorgruppen
När du upphöra att existera.....
Följande tanke bör vara sann ? logiskt bevisbar någon?
När du upphöra att existera så upphör du att exsistera.
Men då du upphör att existera så upphör alla andra människor,jorden,universum ochså att existera.
Dvs allting försvinner..alla människor upphör att existera .
Inte endast det att jag inte kan varsebli dem längre utan de försvinner ochså ut ur universum ..deras atomer likaså , alla atomer .. inget universa kvar ..puts väck.
eller?
Men då du upphör att existera så upphör alla andra människor,jorden,universum ochså att existera.
Inte endast det att jag inte kan varsebli dem längre utan de försvinner ochså ut ur universum ..deras atomer likaså , alla atomer .. inget universa kvar ..puts väck.
eller?
Ja om universum betecknar det som du lever i och inte det som även innefattar dit du inte når.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Avantgardet
Re: När du upphöra att existera.....
akjalam skrev:Följande tanke bör vara sann ? logiskt bevisbar någon?
eller?
Du erhåller den slutsatsen för att du drar likhetstecken mellan upplevelsen och universum-i-sig, enklast löser du detta genom att helt enkelt tala ärligare. Du säger till exempel (för att understryka det subjektiva i det hela) istället att "universum upphör att existera, för mig, när jag dör".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Atomernas existens ej knuten till ditt liv,
atomerna som utgör din kropp fortsätter att existera.
Om du är hela universum, och inget existerar i annat syfte än att bygga din kropp och medvetande, var existerar du?
Om alla andra varelser och ting är din fantasifoster,
vad är de till för?
Om du är gud, vad vill du?
atomerna som utgör din kropp fortsätter att existera.
Om du är hela universum, och inget existerar i annat syfte än att bygga din kropp och medvetande, var existerar du?
Om alla andra varelser och ting är din fantasifoster,
vad är de till för?
Om du är gud, vad vill du?
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Tja, med hänsyn till ämneskategorin "religion/andlighet", så tangerar detta förstås föreställningar om efterlivets vara ellar ickevara.
Vi hedningar föreslår:
Den som inte lever får se.
asper
Vi hedningar föreslår:
Den som inte lever får se.
asper
Syftar du på när man dör, eller när/om man upphör att existera?
Definiera; när upphör man att existera?
akjalam skrev:Men då du upphör att existera så upphör alla andra människor,jorden,universum ochså att existera.
Det här förstår jag inte alls. Detta resonemanget förutsätter att det autentiska universum skulle vara produkten av din perception, eller paradoxalt nog, isf din föreställda perception. Varför är det så? Existerar bara världen i vårt medvetande? Underligt.
akjalam skrev:eller?
Vafan menar du egentligen !? :?
Sapere aude!
- Johan Ågren
- Administratör
Till användare som inte är bekanta med begreppet solipsism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Solipsism
http://www.fil.lu.se/faq/question.asp?id=1674
/Johan
http://www.fil.lu.se/faq/question.asp?id=1674
/Johan
Bra länkar.
Akjalam framhåller dock inte att utgångspunkten för hans påstående är solipsism. Det blir av den anledningen lite förvirrat. Och med den utgångspunkten, solipsismen går inte att logiskt bevisa? Däremot, vilket den senare länken framhåller, går den heller inte att vederlägga.
Akjalam framhåller dock inte att utgångspunkten för hans påstående är solipsism. Det blir av den anledningen lite förvirrat. Och med den utgångspunkten, solipsismen går inte att logiskt bevisa? Däremot, vilket den senare länken framhåller, går den heller inte att vederlägga.
Sapere aude!
eller?
Det är klart universum slutar existera i subjektiv synvinkel. Livet är subjektivt och aldrig objektivt. Därmed när du dör så dör allt annat. Du skapar världen du upplever med tolkningar, färgningar och koncept. Däri ligger det en enorm kraft i att förändra världen genom att förändra sin upplevelse av världen...
Akjalam skrev:Följande tanke bör vara sann ? logiskt bevisbar någon?
Påstår eller frågar du?
Akjalam skrev:När du upphöra att existera så upphör du att exsistera.
Ja.
Akjalam skrev:Men då du upphör att existera så upphör alla andra människor,jorden,universum ochså att existera.
Nej.
Akjalam skrev:Dvs allting försvinner..alla människor upphör att existera .
Nej.
Akjalam skrev:Inte endast det att jag inte kan varsebli dem längre utan de försvinner ochså ut ur universum ..deras atomer likaså , alla atomer .. inget universa kvar ..puts väck.
eller?
Nej.
Du kränker mig.
eller?
Allt går väl att bevisa logiskt, det handlar bara om vilka premisser du väljer.
Lite svårare här att bevisa din tes empiriskt och ändå själv kunna få glädje av det. Men, men, hojta till när du tänker dö så får vi väl se vad som händer.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
ett svar bland många till Akjalam
I princip spelar det väl ingen roll om allt med dig dör eller inte. Dina sinnes uttryck dör med dig, allt du sett dör med dig osv. Så kanske man kan motivera din tes, men inte att allt annat dör.
Återgå till "Religion och andlighet"