vad är en filosof och hur blir man sådan ?

Moderator: Moderatorgruppen

Bubblan

vad är en filosof och hur blir man sådan ?

Inläggav Bubblan » 24 mar 2009 18:25

Jag undrar vad definitionen på en filosof är ? Måste man ha läst filosofi på universitet för att få kalla sej filosof ? Eller kan man bara läsa några böcker i filosofi och sedan hävda att man är filosof ? Eller är helt enkelt alla som ägnar sej åt filosofi filosofer ? Vad säger dom stora filosoferna om vad en filosof är och hur man blir sådan ?

transversal

Inläggav transversal » 24 mar 2009 20:22

Definitionen av filosof är nån som hyser kärlek till kunskap. Frågan är hur mycket kärlek?

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Re: vad är en filosof och hur blir man sådan ?

Inläggav defuzo » 24 mar 2009 20:40

Tänk på att tänka  :? Så fixar det sig.

Kom med några teser, som blir bevingade (då är du en stor filosof).
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Minded

Inläggav Minded » 24 mar 2009 20:53

Nackdelen med berömmelse är att man måste göra något som massan uppskattar (dvs anpassa sig, snarare än att tänka nytt).

Vill du bli kallad filosof, börja släng in citat av filosofer lite här och där i vanlig konversation.

Bubblan

Vore det felaktigt av mej att kalla mej filosof ?

Inläggav Bubblan » 30 apr 2009 01:47

Jag har kanske varit intresserad av filosofi några år. Har på egen hand läst allt från Platon till gymnasieböcker i filosofi. Kanske 20 böcker, en del har jag läst om. Jag tycker inte jag begriper så mycket som man skulle önska. Jag begriper rent av väldigt lite. Jag är inte heller direkt någon djupsinnig tänkare. Men jag är intresserad. Jag försöker att förstå. Jag försöker lära mej. Jag har en kärlek till visdom. Jag tänker. Jag vill vara filosof.

Mot denna bakgrund vore det direkt felaktigt av mej att kalla mej filosof ?
Och i så fall vad fattas mej från att bli filosof ?

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 30 apr 2009 02:09

Vad är syftet i att kalla sig själv filosof? Varför behöver du titeln?
Du blir en filosof (enligt mig) först när andra kallar dig filosof. Vilket inte har någon betydelse egentligen. En värdig filosof blir du först när du för din filosofi till handling...
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Bubblan

Inläggav Bubblan » 30 apr 2009 02:33

Jag vill vara någonting. Det är tråkigt att vara ingenting. Och filosof verkar kul att vara. Men jag antar att jag inte är någon riktig filosof. Kanske kan jag kalla mej själv amatörfilosof eller något sådant.

Minded

Inläggav Minded » 30 apr 2009 09:22

Du börjar i fel ände. Du säger det är tråkigt att vara ingenting. Det riktigt djupa (och praktiskt användbara) är att börja (inse att) uppskatta dig själv för den du redan är, ca liksom du inte uppskattar en katt av någon just specifik anledning - du uppskattar den för att den är vad den är, och att den uttrycker sig, faktiskt lever.

Visa ärlig omtanke till dig själv. Inse ditt eget värde, som ingen kan ta ifrån dig (men som du förvisso kan ha fostrats till att glömma bort, och faktiskt dagligen fostras till att inte inse). Samhället bygger på att i massorna skapa en känsla av otillräcklighet - annars finns ingen anledning att köpa något. Anledning, på tal om att vara ingenting, om att vilja vara något annat än vad man är - divide and conquer.

...Eller, så börjar du helt enkelt studera filosofi.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 apr 2009 20:19

Det sitter inte ivägen att vara lite humanistiskt arrogant och svänga sig lite extra med terminologin också, om man verkligen vill ha cred i incrowden. Åtminstone vara lite upphöjt underlig.

Lika sant, men något mindre provocerande kanske - Det låter ju tjusigt med kärlek till kunskap och undrande. Men visst sjutton behöver du läsa en massa och lära dej språket om du vill vara med i snacket. Och det är en hel del som krävs. Jag kämpar på, och roligt är det. Men det är inte att läsa Mankell att läsa Platon och Heidegger.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 maj 2009 00:24

Jag tycker inte att någon kan titulera sig själv för filosof utan en gnutta ironi :P
Någon som gillar filosofi eller filosofiska tankar är bättre  :wink:
Att någon är filosof är en titel som ska sägas av andra , antigen för att berömma eller håna... :idea:

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Rikard

Inläggav Rikard » 18 maj 2009 16:44

LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag tycker inte att någon kan titulera sig själv för filosof utan en gnutta ironi :P
Någon som gillar filosofi eller filosofiska tankar är bättre  :wink:
Att någon är filosof är en titel som ska sägas av andra , antigen för att berömma eller håna... :idea:

mvh

Jag håller med om att det är andra som ska säga det:P

En filosof är någon som funderar över saker, jag vet inte om det någonsin har funnits en "officiel" filosof, sedan har man nog sagt att han han kunde tänka sig som det faktiskt blev, och så är man filosof, fast efter att man är död eller något sådant  :?
"To change something, something must be changed"-Rikard

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 18 maj 2009 18:35

Filosof är väl någon som har doktorerat i ämnet filosofi?!
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 maj 2009 18:53

manifesto skrev:Filosof är väl någon som har doktorerat i ämnet filosofi?!

Är väl? Vad menar du med är väl?

Jag skiljer själv mellan vetenskapsgrenen filosofi och allmänt filosoferande av diverse mer eller mindre filosofiskt lagda filurer.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 18 maj 2009 19:01

Hejsan!

Tja, manifesto menade kanske "Filosofie fåntratt"?  Den titeln aspirerar nog en och annan på även här, inte minst Don quichotte self!  :lol:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 18 maj 2009 20:52

biggj skrev:Hejsan!

Tja, manifesto menade kanske "Filosofie fåntratt"?  Den titeln aspirerar nog en och annan på även här, inte minst Don quichotte self!  :lol:

MVH
bigj

Personangrepp är inte filosofi, biggj, det är det jag håller på att försöka förklara för dig.
Du kränker mig.

Återgå till "Filosofi"