Existentialismen

Moderator: Moderatorgruppen

fidde

Existentialismen

Inläggav fidde » 11 maj 2005 15:38

Har funderat lite över detta ämnet och skulle vilja ha lite fler synpunter från någon annan klok person :)

Existentialismen betonar ju mycket av människans valmöjligheter. Jag funderar lite över om människan verkligen har ett val och vad som i så fall begränsar detta? Är mycket tacksam över exempel från "verkligehet". Hoppas någon finner intresse i detta.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 11 maj 2005 15:55

Ämnet har behandlats nyligen här. Läs gärna där!

fidde

Inläggav fidde » 11 maj 2005 18:57

Jag var inne och tittade lite under detta ämne. Tycker fortfarade int att jag finner svar på mina funderingar. Skulle vara mycket tacksam om du kunde hjälpa mig att utvecla existentialismen tankar om människans valmöjligheter.
Hoppas du finner intresse i detta :) tack på förhand

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 11 maj 2005 20:18

Vad existentialister menar med ett "val" i metafysisk bemärkelse är svårt att komma underfund med, om de ens själva har en definition/aning. Jag tror att de har anammat vår intuitiva föreställning av vad ett "val" är, och bygger vidare på den. (Jfr Humes resonemang om determinism och fri vilja).
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/
*/*/*/*/*/*
/*/*/*/*/*/

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 11 maj 2005 21:26

Hur tänker du nu? Begreppet frihet känns ju ändå rätt väldefinierat. Vad menar du med val i metafysisk bemärkelse, och vad är vår intuitiva föreställning om vad ett val är?

fidde

Inläggav fidde » 11 maj 2005 22:01

Jag tänker på följade sätt:
Har människan verkligen ett val i allt vad hon gör och vad begränsar i så fall valet? Skulle vara intresserad av exempel från "verkligheten". Tack för intresset!

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 12 maj 2005 00:43

fidde skrev:Jag tänker på följade sätt:
Har människan verkligen ett val i allt vad hon gör och vad begränsar i så fall valet? Skulle vara intresserad av exempel från "verkligheten". Tack för intresset!

Hehe, jag riktade mig ju egentligen till MrTambourineMan. Men jag svarar på detta så gärna ändå :)

I korthet delar existentialismen upp varandet i två delar, dels i-sig och dels för-sig. Varandet-i-sig är ett objekt och friheten ligger i varat-för-sig.

Typexemplet på någonting utanför mänsklig valmöjlighet är ju själva existensen, vi har inte valt själva att existera. Annars gener, uppväxtförhållanden och så vidare. Allt detta bygger upp varat-i-sig. Man är intelligent, lång, fattig osv. Hur man förhåller sig till detta, hur det är för mig, är däremot fritt. Friheten är avståndet eller transcendensen bortom detta.

Eftersom du vill ha exempel så tar jag Sartre's exempel med kyparen på caféet (som egentligen ska illustrera ond tro).

Sartre sitter på ett café och observerar att det är något konstigt med kyparens beteende. Han rör sig ryckigt och konstigt. Han rör sig lite för snabbt och för ivrigt och det hela ser kort och gott konstlat och mekaniskt ut.
Detta är för att han spelar. Han spelar rollen av att vara en kypare.

Han är ju visserligen en kypare men det är inte hela historien. Han är en kypare som är fri. Han går till jobbet varje dag fritt, han kokar kaffet, serverar det och tar betalt fritt. Han kan sluta när som helst och göra något annat. Vad han är kom aldrig med någon beskrivning utan han måste gå bortom detta faktiska varande, han trancsenderar det.
Naturligtvis är denna frihet skrämmande och vad kyparen gör är att förneka sin transcendens och istället inbilla sig att han enbart är ett objekt, en kypare och inget mer.

Det här illustrerade kanske inte exakt vad du ville veta, men det är ju i alla fall ett klassiskt exempel ur Varat och Intet och ingenting jag bara sitter och hittar på :)

fidde

Inläggav fidde » 12 maj 2005 15:56

jag tackar så mycket för ditt exempel. Jag fick en fråga idag på filosofilektionen om hur de olika filosoferna t.ex Bentham, Kant, Mill och Nitzsche såg på egoism respektive altruism. Tycker detta var lite knepigt. Har du lust att förklara detta för mig? Hoppas jag inte begär för mycket :)

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 12 maj 2005 16:31

Du borde nog ställa sånna här frågor på "hjälp"-avdeleningen istället. Det har ju inte direkt något med existentialism att göra.

Bentham och Nietzsche är etiska egoister. Om varje enskild individ arbetar för sin egen lycka och lust maximeras den totala mängden. Nietzsche pratade ju om den starkes rätt osv.
Mill är etisk universalist. Maximal lycka uppnås genom att arbeta för kollektivets lycka (altruist alltså)
Kants kategoriska imperativ tyder väl på altruism.

sindtan

Inläggav sindtan » 16 maj 2005 22:47

Medgav inte Sartre i slutet av sitt liv att existensialismen hade en stark brist, och det var att man inte själv kunde ställa upp sina valmöjligheter? Människan är alltid fri i sina val, men inte i valmöjligheterna alltså. Men det kvarstår ju ändå att man alltid har valet att göra eller inte göra. Hur koncekvenserna påverkar valet tåls ju också att tänka på. Hur fri är du i ditt val att göra något om du blir avrättad direkt för det?

Återgå till "Filosofi"