Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Moderator: Moderatorgruppen
Ljusupplevelse:
Vad skall man säga... Ja, jag pluggar sexologi men detta innebär att man vetenskapligt tittar på sexualitetens olika aspekter - och sällan med de begrepp du använde.
Om jag tog illa vid mig - nej - men ditt sätt att uttrycka dig innebar ju dels att jag inte direkt kände att du tog min frågeställning på allvar och, tyvärr, att jag inte kände att jag kunde ta det du skrev på allvar. Detta är ju tråkigt om du kände att du hade något viktigt du ville förmedla, men tyvärr har ordval betydelse när just orden är det enda man har att gå på (som när man kommunicerar i skrift).
Kan tycka att det är tråkigt att många andra inlägg, både de jag funnit väldigt insiktsfulla men även de vars åsikter jag själv inte delar, till stor del drunknar bland andras vulgära och skämtsamma inlägg och att frågeställningen ibland helt försvinner.
Dock är jag ny på forumet och kanske är detta det klimat som råder och då får jag kanske vänja mig om jag vill fortsätta deltaga i diskussionerna.
Visst är det så att det kan innebära kvinnorförtryck om man tror att kvinnor måste beskyddas från det som är otrevligt, men det kan också vara medmänskligt att ta andra som kan anses befinna sig i visst underläge i försvar (ett underläge som då skulle bestå i att jag är ny på forumet, och inte at jag är kvinna). Det kan även vara skönt för mig att se att jag inte är den enda som reagerade på ditt inlägg och tyckte att det var onödigt vulgärt skrivet när det riktas till någon man inte känner.
Inläggen får dock stå för dig och jag har inget att säga om deras fortsatta vara eller icke vara.
Tjejen pluggar sexologi...hon tar knappast illa vid sig av de begrepp som jag använde.
I så fall , låt henne säga det själv så ska jag be henne om ursäkt och om hon vill , så raderar jag också allt vad jag skrivit...nog om detta .
Det största kvinnoförtrycket är när man försöker "skydda" kvinnor från allt möjligt och på så sätt berövar dem möjligheten att agera själva .
Vad skall man säga... Ja, jag pluggar sexologi men detta innebär att man vetenskapligt tittar på sexualitetens olika aspekter - och sällan med de begrepp du använde.
Om jag tog illa vid mig - nej - men ditt sätt att uttrycka dig innebar ju dels att jag inte direkt kände att du tog min frågeställning på allvar och, tyvärr, att jag inte kände att jag kunde ta det du skrev på allvar. Detta är ju tråkigt om du kände att du hade något viktigt du ville förmedla, men tyvärr har ordval betydelse när just orden är det enda man har att gå på (som när man kommunicerar i skrift).
Kan tycka att det är tråkigt att många andra inlägg, både de jag funnit väldigt insiktsfulla men även de vars åsikter jag själv inte delar, till stor del drunknar bland andras vulgära och skämtsamma inlägg och att frågeställningen ibland helt försvinner.
Dock är jag ny på forumet och kanske är detta det klimat som råder och då får jag kanske vänja mig om jag vill fortsätta deltaga i diskussionerna.
Visst är det så att det kan innebära kvinnorförtryck om man tror att kvinnor måste beskyddas från det som är otrevligt, men det kan också vara medmänskligt att ta andra som kan anses befinna sig i visst underläge i försvar (ett underläge som då skulle bestå i att jag är ny på forumet, och inte at jag är kvinna). Det kan även vara skönt för mig att se att jag inte är den enda som reagerade på ditt inlägg och tyckte att det var onödigt vulgärt skrivet när det riktas till någon man inte känner.
Inläggen får dock stå för dig och jag har inget att säga om deras fortsatta vara eller icke vara.
Aliquando et insanire iucundum est
-
JimmyAberg
Som sagt, jag håller med och tycker därför det är viktigt att det kommer in nya personer som ser klarare på det hela. Vilket fick mig att tänka på en sak: Kommer inte ihåg vart det var (om det var gamla grekland), men där använda man ofta "resande utlänningar" som domare/etc i rättegångar, eftersom detta gav mer "objektivitet" i dömmandet då de inte var "inblandade" i interna/lokala problem.Knyttet skrev:Kan tycka att det är tråkigt att många andra inlägg, både de jag funnit väldigt insiktsfulla men även de vars åsikter jag själv inte delar, till stor del drunknar bland andras vulgära och skämtsamma inlägg och att frågeställningen ibland helt försvinner.
Hoppas hur som helst att du stannar kvar här ett tag till, eftersom risken annars är att forumet håller sig kvar på sin barnsliga nivå (som ibland kan vara rolig, men som i längden kan bli tröttsamt). Många personer mer ett mer "vuxet beteende" (vad det nu är
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony
Re: Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
"Knyttet"]
Nå! Orgasm är en injektion av kemisk substans som stimulerar ett flöde av elektroner på valda ställen i hjärnan, neurologisk känsla av väl
befinnande, eller nått sånt orkar inte leta efter den korrekta förklaringen.
Ponera då att du kan skapa denna substans som en tablett som du kan
ta när du behagar är det då fel att ta en tex tillsammans med en måltid?
Jag såg en tjur slicka av en annan oxe på drulen finns det då bög kor?
Tycker dina frågor är konstiga!
Jag studerar sexologi på universitetet och hur moderna och fördomsfria föreläsarna (och åhörarna) än försöker vara så återkommer ständigt två teman.
1. Sex är mer känslosamt för kvinnor
2. Kvinnor har rätt till lika mycket one night stands som män, men de som har mycket sex med främlingar mår nog inte så bra av det
Varför detta? Varför skulle mycket sex vara mer skadligt för kvinnor?
Är sex inte känslosamt för män?
Nå! Orgasm är en injektion av kemisk substans som stimulerar ett flöde av elektroner på valda ställen i hjärnan, neurologisk känsla av väl
befinnande, eller nått sånt orkar inte leta efter den korrekta förklaringen.
Ponera då att du kan skapa denna substans som en tablett som du kan
ta när du behagar är det då fel att ta en tex tillsammans med en måltid?
Jag såg en tjur slicka av en annan oxe på drulen finns det då bög kor?
Tycker dina frågor är konstiga!
Kan en upplevelse vara något annat än känslosam? Sex ger känslor som piercar igenom djupet. Hos en väl fungerande individ (med klar uppmärksamhet) motsvarar känslan konsekvensen eller resultatet. Konsekvensen eller rollen för en kvinna är radikalt åtskild den för mannen. En kvinna njuter i sig själv efter hur bra situationen är på det hela taget, liksom representerat i sexet. Mannen njuter av att ta del av kvinnans njutning och makten hennes lojalitet och följdsamhet skänker.
- Karl Olsson
Jag fattar vad du menar, kroppen har ju sina egna ”kemiska boosters”. Om man tänker på att vissa tillskott kan ge liknande effekter på humör eller välbefinnande, så finns det faktiskt produkter man kan läsa om på manligapotek som många använder för libido, energi eller allmänt välbefinnande.
När det gäller timing med måltid – många tillskott fungerar bäst tillsammans med mat, andra på tom mage, så det kan vara bra att kolla instruktionerna.
Och ja, naturen är full av konstiga beteenden, så kor och oxar kan göra oväntade saker utan att det definierar sexualitet som vi människor tänker på.
När det gäller timing med måltid – många tillskott fungerar bäst tillsammans med mat, andra på tom mage, så det kan vara bra att kolla instruktionerna.
Och ja, naturen är full av konstiga beteenden, så kor och oxar kan göra oväntade saker utan att det definierar sexualitet som vi människor tänker på.
Ur mitt perspektiv vore det ytterst obskyrt att ta ett piller som substitut för samvaron mellan två älskande.
Sex är inte detsamma kärlek. Sexet är inte den mest intima kärleksakten mellan en till flera personer.
Algotezza aka Algotezza
Visst är det så, Algot. Men vi är ju fysiska varelser. Om du drar din hand över tex din andra arm så känns det inte alls likadant som om någon annan hade gjort det. Jag är undrande till rubriken. Varför skulle inte det gälla män i så fall med den attityden? Själv har jag levt i celibat ett år nu utan någon som helst abstinens, men visst har jag svävat ut sexuellt tidigare i livet och ser inte ner på sånt. Vad jag kan sakna är fysisk kontakt ibland. Inte sex. Närhet. Har löst det så att jag frågade en manlig vän om han kunde tänka sig att sova sked med mig - och inget mer! Visst, helt ok från hans sida. Män har känslor, men de kanske inte alltid pratar med "grabbarna" om det. Vad jag ställer mig mest frågande till här att propagera för det artificiella istället för det naturliga. Visst finns det antagligen droger som kan liknas vid orgasmens stadier: före, under och efter. Men sånt får ju följder. I det här landet finns många ofrivilligt ensamma människor och ska man verkligen sträva efter att utöka distansen mellan oss människor?
Anne skrev:Visst är det så, Algot. Men vi är ju fysiska varelser. Om du drar din hand över tex din andra arm så känns det inte alls likadant som om någon annan hade gjort det. Jag är undrande till rubriken. Varför skulle inte det gälla män i så fall med den attityden? Själv har jag levt i celibat ett år nu utan någon som helst abstinens, men visst har jag svävat ut sexuellt tidigare i livet och ser inte ner på sånt. Vad jag kan sakna är fysisk kontakt ibland. Inte sex. Närhet. Har löst det så att jag frågade en manlig vän om han kunde tänka sig att sova sked med mig - och inget mer! Visst, helt ok från hans sida. Män har känslor, men de kanske inte alltid pratar med "grabbarna" om det. Vad jag ställer mig mest frågande till här att propagera för det artificiella istället för det naturliga. Visst finns det antagligen droger som kan liknas vid orgasmens stadier: före, under och efter. Men sånt får ju följder. I det här landet finns många ofrivilligt ensamma människor och ska man verkligen sträva efter att utöka distansen mellan oss människor?
Vi har både en fysisk sida som är den taktila och som har behov av närhet och beröring och en mental och emotionell sida och den fysiska delen vore ingenting utan denna. Känsel och känsla har både en fysisk och en mental sida. Det är via känsel/ känsla vi har kontakt med omvärlden. Den är bron mellan oss. På samma vis är talat och skrivet ord en bro.
Kärlek är väl så mycket mer än orgasmjakt...Eller?
Många jagar även förälskelser att gå upp i och känna mening av. Kanske inte bara kändisar...
Algotezza aka Algotezza
Det stora misstaget de flesta hamnar i och låter sig luras/drabbas av, är att begränsa kärlek till det hormonbetingade tillståndet av förälskelse, passion. Det är naturens "tvång" som pågår av två skäl: 1. fortplantning 2. föra samman de två olika människorsorterna kvinnor och män, för att i bästa fall i dialog, se förstå och förhålla sig till sitt gemensamma och allmängiltiga ansvar, beroende och sammanhang föräldraskapet innebär.
Att i daglig aktivitet förhålla och spegla sig i det som är gemensamt och lika, tack vare/trots, könens olikheter. Det kan öppna för att så småningom ta sig in i kärlek till hela situationen och samtidigt genomskåda den hormonbetingade förälskelsen som selektiv, utifrån psykologiska dispositioner. Den hormonbetingade förälskelsen, passionen utesluter momentant kärlek i dess yttersta mening.
Att i daglig aktivitet förhålla och spegla sig i det som är gemensamt och lika, tack vare/trots, könens olikheter. Det kan öppna för att så småningom ta sig in i kärlek till hela situationen och samtidigt genomskåda den hormonbetingade förälskelsen som selektiv, utifrån psykologiska dispositioner. Den hormonbetingade förälskelsen, passionen utesluter momentant kärlek i dess yttersta mening.
Sex är sex och kärlek är kärlek, eller?
Om man tänker på äktenskaplig sex eller sex i ett stadigt förhållande finns det gott om kvinnor som på olika forum önskar att de fick mer sex. Sen får väl inte nån nog av kärlek?
Initiativ typ ha sex varje dag i ett år tycks lika mycket initieras av kvinnor som av deras partner.
One night stands är förstås nåt helt annat.
Om man tänker på äktenskaplig sex eller sex i ett stadigt förhållande finns det gott om kvinnor som på olika forum önskar att de fick mer sex. Sen får väl inte nån nog av kärlek?
Initiativ typ ha sex varje dag i ett år tycks lika mycket initieras av kvinnor som av deras partner.
One night stands är förstås nåt helt annat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
"Behovet" (begäret, åtrån) till erotik, orgasm, står i proportion till hur väl man förverkligat sin medfödda filosofiska förmåga och nått insikt i att låta sexualiteten få vara som den är: naturens incitament för artens fortlevnad samt en naturlig gåva för parförhållandets dynamik, där den kan fungera som ett slags bindningsmedel och säkerhetsventil.
Med kärlek till Helheten, skapelsen, så som den uttrycker sig till oss allmängiltigt i det självklara, ingår kvinna-man, parförhållandet som en självklar, tillhörande och i sitt sammanhang älskvärd aktivitet/funktion. Utan den insikten blir sexualiteten låst till "jagets" förtvivlade försök att "få"/"ge" "kärlek". Naturens sätt att "tvinga" "jaget" in i den hormonbetingade passionen, förälskelsen, där det unika "jaget" slås ut för några ögonblick och naken hänge sig åt en medmänniska i det mest intima samarbete som samlaget är.
Med kärlek till Helheten, skapelsen, så som den uttrycker sig till oss allmängiltigt i det självklara, ingår kvinna-man, parförhållandet som en självklar, tillhörande och i sitt sammanhang älskvärd aktivitet/funktion. Utan den insikten blir sexualiteten låst till "jagets" förtvivlade försök att "få"/"ge" "kärlek". Naturens sätt att "tvinga" "jaget" in i den hormonbetingade passionen, förälskelsen, där det unika "jaget" slås ut för några ögonblick och naken hänge sig åt en medmänniska i det mest intima samarbete som samlaget är.