Kommunism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Är Kommunism bra?

Ja
7
11%
Ja, men den har inte praktiserat på ett bra sätt
18
30%
Nej, det är bland det värsta som finns
30
49%
Har ingen åsikt
6
10%

Antal röster: 61

Användarvisningsbild
Druiden
Kontakt:

Inläggav Druiden » 31 jan 2005 00:39

J R Auk skrev:Folk är svaga och därför vill domm ha status symboler.
Dom flesta skulle vara lyckligare med en mindre båt istället för en lyxbåt, då dessa är otympligt stora och inte fyller så stor funktion.

Fråga 10 personer som har köpt en sportbil om varför så kommer säkert 7-8 st säga att det är för man får snygga brudar.

Vet inte riktigt om det nödvändigtvis behöver ha med svaghet att göra. Killar vill ju helt enkelt ha brudar inte sant? Och lär vilja ha det i framtiden också.

Som jag ser det är det mycket som faller precis där... alfahanen får ju sitt liksom.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 jan 2005 16:39

db skrev:Nej, produktionen av elpåfösare, Stinas kyckling och avlyssningsutrustning är klart dålig. Men nästan all produktion är bra eftersom den betyder att någons önskning gått i uppfyllelse. Hurså?

Du verkar förespråka kapitalismen med full iver.
Men betänk då varför vi från början önskade något?
Vi önskade mat, mättnad för magen, värme, ett hus att bo i att kura ihop oss i. Alla dessa önskningar har vi aldrig klarat av uppfylla så väl som nu.
Men här kommer kruxet, om det som uppfyller våra önskningar skapar nya önskningar hos oss, vad händer då?
Vi stillar vårt behov, och för att kapitalismens hjul ska gå runt måste vi skapa nya behov. TV underhållning, tuggummi, läsk, chips, bilar, störrebilar osv osv.

Har inte kapitalismen bitit sig i svansen då?
Har inte orsaken som vi utgick från bara bytt skepnad?

Och för mig känns det som att förbruka utan att lösa problemet med ett behov känns inte riktigt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 jan 2005 16:52

Druiden skrev:
J R Auk skrev:Folk är svaga och därför vill domm ha status symboler.
Dom flesta skulle vara lyckligare med en mindre båt istället för en lyxbåt, då dessa är otympligt stora och inte fyller så stor funktion.

Fråga 10 personer som har köpt en sportbil om varför så kommer säkert 7-8 st säga att det är för man får snygga brudar.

Vet inte riktigt om det nödvändigtvis behöver ha med svaghet att göra. Killar vill ju helt enkelt ha brudar inte sant? Och lär vilja ha det i framtiden också.

Som jag ser det är det mycket som faller precis där... alfahanen får ju sitt liksom.

Ok killar vill ju helt enkelt ha brudar säger du.
Varför är det, helt enkelt så?
Spelar utseendet på dessa brudar någon roll? Erfarenheten säger oss att så är det.
Ser vi till naturens krav på fortplantning är det sällan dom attraktiva som besitter bra egenskaper för fortplantning.
Då föll det argumentet, att det är för att sprida sin säd och så barn.
Så om vi antar att det är något som killar "bara" vill ha, varför vill dom ha dessa brudar?

Jag vågar påstå att killar "bara" vill ha dessa brudar för att dom är statussymboler, dom kan gå runt med dessa brudar och visa upp dom för andra killar (man jämför sig med dom man känner igen) och därav dra slutsatsen kring hur lyckade dom är.

Konkurrans för dom svagsinta.
Precis som det är med bilar och båtar och alla andra statussymboler folk trängtar efter.

Därav:
Alfa hannens svaghet gör honom rädd att hamna under någon annan, därför utnyttjar han naturens mest primitiva lösning på problemet, våld för att hävda sig mot andra.
Dagens alfa hannar får inte bruka våld. Det står i lagen. Därför tävlar dom i sporter, aktieklipp, köper snygga bilar och båtar, allt som gör att dom slipper ställa sig på pissoaren och spana in andras könsorgan.

Svaghet!

Tänk på varför behov existerar (undantaget dom basala som mat, sovplats, värme) och försök se hur många som existerar på positiva grunder.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 08 apr 2005 18:48

J R Auk & andra kommunalister, har ni läst Per Henrikssons marxistiska kritik av kommunalismen?
Kommunalismen har även diskuteras bland anarkister och marxister i trådar såsom den här och den här.

Jag tycker alltså inte att kommunalismen låter som någon så värst bra idé. Själv kallar jag mig vetenskaplig revolutionär marxist av den vänsterkommunistiska idé- och kamptraditionen, för att ta det långfattat. (<---- finns det ett sådant ord?) Förhoppningsvis slipper vi nu diverse missförstånd som brukar vara vanligt när man kallar sig kommunist, såsom att man tycker att Sovjetunionen var något att hänga i julgranen, exempelvis.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 09 apr 2005 12:35

långfattat. (<---- finns det ett sådant ord?)

Det är roligare om det inte finns ett. Då måste man uttrycka sig mer långfattat för att förklara att man menar långfattat.

§

Jonas Nystrom

globalism

Inläggav Jonas Nystrom » 10 apr 2005 23:46

Kommunismen förutsätter att det inte finns några alternativ, dvs global hegemoni. Detta förutsätter att alla folk står på samma utvecklingsnivå och delar samma grundläggande värderingar. Så är icke fallet och om så vore fallet skulle all utveckling stagnera.

Alternativet är en järnridå och hur kul det är har vi redan sett.

jn, exkommunist
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 11 apr 2005 02:20

Utveckla gärna dina antaganden och visa var i du grundar dessa.

Jonas Nystrom

den klasslösa globalismen

Inläggav Jonas Nystrom » 12 apr 2005 03:27

En kommunistisk stat kommer på kant med ickekommunistiska stater. Ickekommunistiska medborgare i den kommunistiska staten vill emigrera för att få bättre betalda arbeten men får det inte emedan de då dränerar den kommunistiska staten på investerad möda i form av gratis utbildning och hälsovård. Alternativet är att alla medborgare är så indoktrinerade att de frivilligt stannar kvar men då måste staten censurera massmedia från kontraindoktrinering och utländska frestelser. Kontentan är att befolkningen i den kommunistiska staten är fångar, fysiskt och mentalt. Såvida, alltså, inte samtliga stater på jorden är kommunistiska - då finns det ingen flärd att fly eller ens längta till för de som ännu inte övertygats om det enda tillåtna tänkesättets överlägsenhet. Det är väl inte så svårt att förstå?

jn, gränsgångare
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Re: den klasslösa globalismen

Inläggav Ripper » 13 apr 2005 02:00

Jonas Nystrom skrev:En kommunistisk stat kommer på kant med ickekommunistiska stater. Ickekommunistiska medborgare i den kommunistiska staten vill emigrera för att få bättre betalda arbeten men får det inte emedan de då dränerar den kommunistiska staten på investerad möda i form av gratis utbildning och hälsovård.

Vänta nu...när arbetarklassen skapat kommunismen i sin kamp och upphävt sig själv som klass...så kommer de att emigrera till länder där lönearbetet och bytesvärdet består? :?
Varför i hela fridens namn skulle någon vilja göra något sådant? Det är ju som att slavarna efter att ha avskaffat slaveriet skulle emigrera till ett land där slaveriet fortfarande består.

Vidare så är kommunismen ett statslöst tillstånd, "kommunistisk stat" är en anakronistisk oxymoron.

Alternativet är att alla medborgare är så indoktrinerade att de frivilligt stannar kvar

Ja tanken att någon skulle uppskatta kommunism utan att vara helt indoktrinerade är ju uppenbarligen totalt främmande! :roll:

Om man utgår från att kommunism är helvetet på jorden så är dina slutsatser hyffsat realistiska, men om vi håller värdeomdömena ur debatten för en stund och fokuserar på fakta istället...

Venom

Inläggav Venom » 24 apr 2005 07:02

Jag förstår inte poängen med tråden öht?
Lenin skulle svarat "bra för vem?" och tagit en cigg, och jag följer avantgardets exempel.

sindtan

Inläggav sindtan » 17 maj 2005 22:32

Jag är medlem i RKU, ungdomsförbund till kommunistiska partiet (fd. kpml(r) ) så jag tycker självklart att kommunismen är skitbra. ;) Med kommunism menar jag marxism-leninism, som har marx texter som grund och mycket av Lenins texter som en sorts utveckling av kommunismen. Tyvärr orkar jag inte lägga mig i en sånhär debatt. Kan dock ta den över msn nån dag ;)

fosolif

Inläggav fosolif » 17 maj 2005 23:34

sindtan skrev:Jag är medlem i RKU, ungdomsförbund till kommunistiska partiet (fd. kpml(r) ) så jag tycker självklart att kommunismen är skitbra. ;) Med kommunism menar jag marxism-leninism, som har marx texter som grund och mycket av Lenins texter som en sorts utveckling av kommunismen. Tyvärr orkar jag inte lägga mig i en sånhär debatt. Kan dock ta den över msn nån dag ;)
[quote]

Jobbigt att inte orka argumentera för det man tror på i en "sån här debatt" :roll: :roll: :roll:

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 18 maj 2005 15:23

sindtan skrev:Jag är medlem i RKU, ungdomsförbund till kommunistiska partiet (fd. kpml(r) ) jag tycker självklart att kommunismen är skitbra.

Intressant inlägg.

Tycker du att kommunism är skitbra för att du är med i RKU, eller är du med i RKU för att du tycker kommunism är skitbra?

Ibland är jag osäker på vad som kommer först; hönan eller ägget.

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 21 maj 2005 14:17

Det går inte att vara kommunist och samtidigt också vara marxist-leninist, för att parafrasera Frank Baudes uttalande. ;)

En enkel och alldeles förträfflig introduktion till kommunismen kan vidare hittas här: http://www.prole.info/introduction/intro_0.html
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

ivar

Inläggav ivar » 05 dec 2005 22:34

Vi människor är olika och strävar efter olika saker. Vissa behöver tjäna en miljon för att känna att sitt "jag" och "drömjag" ligger nära varandra, alltså känna en självförverkligan. Andra finner lycka på andra sätt. Poängen är att människor är olika och behöver olika liv för att uppnå sin lycka och sin självförverkligan. Denna möjlighet att leva olika liv tror jag är omöjligt i ett kommunistiskt samhälle. Eller tror ni att alla i ett kommunistiskt samhälle kommer ha samma drömar med livet?

Återgå till "Politik och samhälle"